ابتکار پروفسور کردوانی در زادگاهش عملیاتی می‌شود

ابتکار پروفسور کردوانی در زادگاهش عملیاتی می‌شود نظریه پروفسور کردوانی در خصوص استفاده از شن و سنگریزه‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی و گردوغبار و تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی در زادگاه این کویرشناس اجرایی می‌شود. به گزارش ایسنا، علی‌نقی‌حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی این اداره کل برای عملی کردن ابتکار […]

ابتکار پروفسور کردوانی در زادگاهش عملیاتی می‌شود

نظریه پروفسور کردوانی در خصوص استفاده از شن و سنگریزه‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی و گردوغبار و تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی در زادگاه این کویرشناس اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی‌نقی‌حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی این اداره کل برای عملی کردن ابتکار پروفسور کردوانی در خصوص مقابله با بیابان‌زایی خبر داد و اظهارکرد: این طرح امسال برای نخستین ‌بار در استان سمنان و در مقیاس کوچکی اجرا و در صورت توفیق در سال‌های آتی توسعه می‌یابد.

وی گفت: با توجه به طرح ابتکاری پرفسور کردوانی امسال در یکی از طرح‌های این اداره کل به جای تاغ از شن‌ و سنگ‌ریزه‌ استفاده خواهیم کرد.

پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی معتقد است با استفاده ریگ و شن می‌توان مانع از شکل‌گیری کانون‌های گردوغبار و پیشروی کویر شد. این کویرشناس برجسته ضمن منع مسؤولان به استفاده از روش«مالچ پاشی» و موادنفتی که اثرات سویی بر این مناطق به جا می‌گذارد توصیه می‌کند که بهتر است برای تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از گردوغبار از شن و ریگ بهره گرفته شود.

وی با بیان این‌که هر روشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ارزان، زود بازده و دائمی بوده و محیط‌زیست را آلوده نکند، گفت: مالچ ماده‌ای نفتی و گران است، ضمن این‌که علاوه بر بوی بد آن، زمین را نیز سیاه و نازیبا کرده و دمای هوا و حرارت در آن منطقه را افزایش می‌دهد، همچنین به مرور مانع از نفوذ باران در زمین شده و همین اثرات سویی به همراه دارد.

کردوانی، استفاده از شن را راهکاری ارزان و مناسب دانسته و بیان می‌کند: این یک روش دائمی است و اگر یک ‌بار استفاده شود نیاز به استفاده مجدد آن نیست. ضمن این‌که شن هیچ تأثیر سوء و بدی در منطقه هم به جا نمی‌گذارد.