سبزیجاتی که طعم فاضلاب می‌دهند

سبزیجاتی که طعم فاضلاب می‌دهند مصرف سبزیجاتی که با آب‌های آلوده و فاضلاب آبیاری می‌شوند، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی همچون اسهال و استفراغ و تب روده شود که تهدید جدی برای سلامت افراد تلقی می‌شود. به گزارش مهر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌ها، از طریق مصرف موادغذایی و محصولات […]

سبزیجاتی که طعم فاضلاب می‌دهند

مصرف سبزیجاتی که با آب‌های آلوده و فاضلاب آبیاری می‌شوند، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی همچون اسهال و استفراغ و تب روده شود که تهدید جدی برای سلامت افراد تلقی می‌شود.

به گزارش مهر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌ها، از طریق مصرف موادغذایی و محصولات کشاورزی است که با استفاده از آب‌های آلوده و فاضلاب، تهیه شده‌اند. به‌طوریکه شایع‌‌ترین بیماری ناشی از مصرف سبزیجات و صیفی‌جات آبیاری شده با فاضلاب، اسهال و استفراغ و تب روده است.

ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به عوارض مصرف این نوع سبزیجات و صیفی‌جات که با آب‌های آلوده آبیاری شده‌اند، اشاره کرد و گفت: در فاضلاب و آب‌های آلوده، میکروب‌های مقاوم به درمان وجود دارد که باعث بیماری‌زایی می‌شود. همچنین وجود تخم انگل در این قبیل محصولات کشاورزی، می‌تواند خطراتی برای سلامت افراد مصرف‌کننده این محصولات به همراه داشته باشد.

وی افزود: وقتی تخم انگل به همراه سبزی و صیفی‌جات وارد بدن می‌شود، تبدیل به انگل شده و در نقاط مختلف بدن رشد می‌کند که می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای فرد به همراه بیاورد.

خسرونیا، خوردن سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب و آب‌های آلوده توسط دام‌ها را مورد اشاره قرارداد و گفت: متأسفانه این دام‌ها نیز با خوردن این نوع سبزیجات، بیمار می‌شوند که مشکلاتی به همراه دارد.

وی با عنوان این مطلب که ما عادت داریم سبزیجات و صیفی‌جات را نشسته در یخچال قرار دهیم، افزود: این وضعیت، می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. ضمن این‌که با همان دست‌هایی که با سبزیجات آلوده تماس داشته‌اند، سایر مواد خوراکی و غذایی را آلوده می‌کنیم.

خسرونیا، افزایش ناگهانی موارد ابتلا به اسهال و استفراغ در شهر‌ها را ناشی از مصرف سبزیجات و صیفی‌جات آلوده عنوان کرد و گفت: متأسفانه وقتی موارد این قبیل بیماری‌ها زیاد می‌شود، عنوان می‌کنند که علت ویروسی است، در حالی که علت بروز آن میکروب است.

وی ادامه داد: هندوانه‌ای که نشسته قاچ می‌کنیم، می‌تواند منشأ انتقال آلودگی باشد. چون پوست این میوه بر روی زمین آلوده قرار داشته که حاوی میکروب‌های زیادی هستند.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به مردم توصیه کرد که اولاً در هنگام تهیه سبزی و صیفی‌جات مطمئن شوند که با آب آلوده و فاضلاب به عمل نیامده‌اند و اگر مطمئن نیستند، حتماً آنها را ضدعفونی کنند.

خسرونیا با عنوان این مطلب که وجود تخم انگل بر روی محصولات کشاورزی همچون سبزیجات و کاهو، منشأ انتقال آلودگی به بدن شده و منجر به ناراحتی روده‌ای می‌شود، افزود: اسهال و استفراغ و تب روده، از جمله بیماری‌های شایع ناشی از مصرف سبزیجات و صیفی‌جات آلوده است.

وی تأکیدکرد: مصرف مداوم این قبیل سبزیجات و صیفی‌جات آلوده، باعث می‌شود که بدن به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده و در نتیجه، بیماری مزمن شود.