رونمایی از نیمرخ شبکه ملی اطلاعات با افتتاح ۳ پروژه ارتباطات الکترونیک

    محمدرضا عیوضی-همزمان با روز جهانی ارتباطات از ۳ پروژه مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات، مرکز ملی تبادل اطلاعات دستگاه‌های اجرایی و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند رونمایی شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مراسم روز جهانی ارتباطات با شعار «کارآفرینی فن‌آوری ارتباطات اطلاعات به منظور تأثیر اجتماعی» با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای […]

 

 

محمدرضا عیوضی-همزمان با روز جهانی ارتباطات از ۳ پروژه مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات، مرکز ملی تبادل اطلاعات دستگاه‌های اجرایی و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند رونمایی شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مراسم روز جهانی ارتباطات با شعار «کارآفرینی فن‌آوری ارتباطات اطلاعات به منظور تأثیر اجتماعی» با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور برگزار شد.

در این مراسم درگاه ملی خدمات دولت هوشمند با کلیک وزیر ارتباطات آغاز به‌کار کرد. این درگاه به عنوان درگاه ارایه خدمات دولت الکترونیک سرویس‌های مربوط به دولت الکترونیک را به مردم ارایه خواهد کرد.

در این شبکه ارتباطات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر دیده شده است تا علاوه بر کاهش زمان دریافت خدمات و کاهش اتلاف وقت مردم، خدماتی امن در بستر شبکه ملی اطلاعات به مردم ارایه شود.

درگاه ملی خدمات دولت الکترونیک با هدف استانداردسازی و مدیریت یکپارچه ارایه خدمات دولت به سمت معماری سرویسگران و خدمت‌محور ایجاد شده است. درگاه ملی جایی است که مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است و به همراه اطلاعات، شرایط و شیوه دریافت آن‌‌‌ها به شهروندان ارایه می‌شود.

همچنین پروژه مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) به عنوان مرکز تبادل اطلاعات دستگاه‌های دولتی و ارتباط پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی رونمایی شد و برای نمونه اولین سرویس خدمات الکترونیک با اتصال به درگاه شرکت پست دریافت شد. این مرکز را ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی رونمایی کرد.

از دیگر پروژه‌های رونمایی شده در روز جهانی ارتباطات، مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات (NIX) است که به عنوان بستر یکپارچه تبادل ترافیک شبکه اطلاعات در نظر گرفته شده است.

این مرکز به عنوان گذرگاه خدمات دولت شناخته خواهد شد و در راستای پاسخگویی به اهداف بند (ب) ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه و ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی فن‌آوری اطلاعات به اجرا درآمد.

پروژه مراکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات، افزایش سرعت و کیفیت و همچنین شاهد هزینه خدمات اینترنتی، استفاده بهتر و از محتوا و خدمات داخلی، محلی‌سازی توزیع ترافیک و استفاده بهینه از منابع ارتباطی کشور به همراه ایجاد بستری مناسب و مطابق با استانداردهای بین‌المللی برا ی شبکه‌های توزیع محتوایی داخلی را به ارمغان می‌آورد.

مراکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات دارای مزایایی همچون ایجاد زیرساخت لازم جهت پیاده‌سازی این شبکه و بومی‌سازی دسترسی به اطلاعات، جلوگیری از خروج سرمایه‌ها و گردش منابع در داخل کشور است.

این مرکز زیرساخت ارایه خدمات دولت به کسب و کار‌‌‌ها و ارایه خدمات دولت به شهروندان خواهد بود.

رونمایی از فاز اول شبکه ملی اطلاعات در نیمه دوم امسال

وزیر ارتباطات از رونمایی از فاز اول شبکه ملی اطلاعات در اوایل نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: این شبکه هیچ محدودیتی برای هیچ کاربری نخواهد داشت.

محمود واعظی در مراسم روز جهانی ارتباطات و ششمین جشنواره ملی فاوا با بیان این‌که تعبیرهای غلطی در مورد شبکه ملی اطلاعات شده است خاطرنشان کرد: این شبکه هیچ محدودیتی برای هیچ کاربری نخواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که با تحول به وجود آمده در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تعامل و همکاری جدی و خلاقانه‌ای در زمینه شبکه ملی اطلاعات شکل گرفته است اظهار داشت: کار شبکه ملی اطلاعات با همکاری و هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی در جریان است و به خودمان جرات می‌دهیم بگوییم اوایل نیمه دوم سال جاری فاز نخست این شبکه رونمایی خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که در زمان انتصاب آقای فیروزآبادی به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی شاهد به وجود آمدن آرامش در بخش فضای مجازی کشور هستیم، گفت: هم اکنون فعالان این حوزه می‌دانند که یک مکان امن برای مراجعه و دریافت پاسخ به خواسته‌هایشان وجود دارد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۳ پروژه درگاه ملی خدمات هوشمند دولت، مرکز تبادل ترافیک و درگاه اتصال خدمات دولتی که به عنوان زیر ساخت‌های شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که با حمایت بخش خصوصی و ارایه خدمات بر روی این شبکه‌های زیرساختی اقتصاد حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات افزایش پیدا کند.

واعظی با اشاره به این‌که یکی از آرزوهای دولت‌های گذشته و نیز خواسته رییس‌جمهور فعلی راه‌اندازی دولت الکترونیک بوده است، گفت: ۶ ماه است که زیرساخت‌های این شبکه آماده است و به دنبال این بودیم که دستگاه‌های اجرایی را به این شبکه متصل کنیم اما متأسفانه باید به دستگاه‌ها التماس کنیم که خدمات و اطلاعات خود را روی این شبکه قرار دهند.

وی گفت: هم اکنون ۶۰ دستگاه اطلاعات خود را بر روی این شبکه قرارداده‌اند تا مردم بتوانند بدون مراجعه به سازمان‌های مدنظر سرویس‌های خود را دریافت کنند. باید توجه داشت این پایان کار نخواهد بود و باید تمامی دستگاه‌ها بتوانند به صورت آنلاین با مردم ارتباط برقرار کنند. این پروژه می‌تواند علاوه بر تسهیل مراجعات مردمی، شفافیت و جلوگیری از تبعیض در فعالیت‌های دولتی را به همراه داشته باشد.

وزیر ارتباطات در مورد جشنواره ملی فاوا نیز گفت: این جشنواره با هدف افزایش شاخص‌های فنی، اقتصادی و علمی شرکت‌های فعال این حوزه برگزار می‌شود تا به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زنجیره ایده تا تولید و در نهایت بومی‌سازی فن‌آوری اطلاعات در جهت اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

سهم فاوا در تولید ناخالص داخلی ۲برابر می‌شود

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران گفت: همزمان با بهره‌برداری از درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، سهم ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (آی سی تی) در تولید ناخالص داخلی کشور ۲ برابر خواهد شد.

نصرا… جهانگرد در مراسم بهره‌برداری درگاه ملی خدمات دولت هوشمند که هم اکنون در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در حال برگزاری است، افزود: سهم‌ ICT در برنامه‌های توسعه‌ای ایران همواره در حال افزایش بوده است.

وی با بیان این که انتظار می‌رود این روند در برنامه ۵ ساله ششم توسعه کشور نیز ادامه داشته باشد، بیان کرد: پیش‌بینی شده است این سهم تا ۱۹٫۵ درصد افزایش یابد.

 

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات افزود: در شبکه ملی اطلاعات طرح جامع آماده شده و اقدام‌های اجرایی نیز آغاز شده است.