اشتباه گمرک گریبان لوازم بهداشتی و عطریات را گرفت!

اشتباه گمرک گریبان لوازم بهداشتی و عطریات را گرفت! افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی از سوی مجلس شورای اسلامی صرفاً برای لوازم آرایشی وارداتی در نظر گرفته شده است، اما با اشتباه صورت گرفته این اتفاق در مورد فرآورده‌های بهداشتی و عطریات هم لحاظ شده است. به گزارش ایسنا، بهمن‌ماه سال گذشته […]

اشتباه گمرک گریبان لوازم بهداشتی و عطریات را گرفت!

افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی از سوی مجلس شورای اسلامی صرفاً برای لوازم آرایشی وارداتی در نظر گرفته شده است، اما با اشتباه صورت گرفته این اتفاق در مورد فرآورده‌های بهداشتی و عطریات هم لحاظ شده است.

به گزارش ایسنا، بهمن‌ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ افزایش ۱۰ درصدی به عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات لوازم آرایشی را اتخاذ کردند تا رقم عوارض از ۲۶ به ۳۶ درصد افزایش یابد و اینگونه بخشی از هزینه‌های مربوط به سازمان بهزیستی تأمین شود.

با این حال اما با اشتباه صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران فرآورده‌های بهداشتی و عطریات نیز مشمول این افزایش عوارض شده و واردکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است که موجب عدم ترخیص کالا از گمرک شده است.

اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری در نامه‌ای از سوی انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران به اداره کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت لوازم آرایشی که مشمول افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی می‌شوند اعلام شد.

چند روز بعد و در اوایل خردادماه در نامه‌ای از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک نگاشته شده، فهرستی از کالاهای مشمول در خصوص تکلیف دولت مبنی بر اضافه شدن ۱۰ درصدی به عوارض گمرک و سود بازرگانی لوازم آرایشی در سال ۱۳۹۷ فهرستی از کالاهای مشمول ارسال شده است.

با این حال و به دلیل اشتباه پیش آمده یازدهم تیرماه سال جاری در نامه‌ای از سوی انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران به گمرک جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان عدم تطابق تعرفه کالاهای آرایشی که به اشتباه تعرفه محصولات بهداشتی نیز ذکر شده است خواستار اصلاح موضوع و ابلاغ آن به گمرکات کشور شد.

در عین حال اداره کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به نامه انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات در خصوص اعلام فهرست کالایی مشمول بند (ح) تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مبنی بر اضافه شدن ۱۰ درصد به عوارض گمرکی و بازرگانی لوازم آرایشی در سال جاری مبنی بر عدم تطبیق تعرفه‌های اعلامی کالاهای آرایشی بند مذکور از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات با فهرست اعلامی از سوی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک خواستار بررسی فوری موضوع شده و درخواست کرد که صرفاً فهرست اعلامی از سوی اداره کل صنایع‌غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرکات ارسال شود.

هر چند ۶ ردیف تعرفه‌ای اعلامی از سوی انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در مورد اضافه شدن ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی به لوازم آرایشی در سال جاری اما در نامه گمرک به ۸ قلم افزایش یافته و اینگونه لوازم بهداشتی و عطریات را نیز شامل شده است.

گفتنی است؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابتدای امر و به اشتباه عطریات را نیز مشمول این افزایش عوارض دانسته که پس از آن این اشتباه را اصلاح کرد.

در حال حاضر فرآورده‌های بهداشتی و عطریات به دلیل نامه گمرک در مورد افزایش عوارض در گمرکات کشور باقی مانده است و واردکنندگان خواستار اصلاح این اشتباه هستند تا بتوانند کالای خود را بدون افزایش ۱۰ درصدی عوارض و سود بازرگانی ترخیص کنند.