علل ورشکستگی آبی در کشور

علل ورشکستگی آبی در کشور در این روز‌ها که محدودیت‌های آب و قطعی وقت و بی‌وقت آن  بیش‌تر شده است، بیش از هر زمان دیگری وجود بحران آب را در ایران درک می‌کنیم. در این شرایط یک متخصص مدیریت منابع آب اعتقاد دارد مشکل آب ایران از مرحله بحران گذشته و دچار ورشکستگی شده است. […]

علل ورشکستگی آبی در کشور

در این روز‌ها که محدودیت‌های آب و قطعی وقت و بی‌وقت آن  بیش‌تر شده است، بیش از هر زمان دیگری وجود بحران آب را در ایران درک می‌کنیم. در این شرایط یک متخصص مدیریت منابع آب اعتقاد دارد مشکل آب ایران از مرحله بحران گذشته و دچار ورشکستگی شده است.

به گزارش ایسنا، مهدی‌میرزایی با اشاره به این‌که غیر از پذیرش ورشکستگی آب ایران راهکاری وجود ندارد، تصریح کرد: پذیرش ورشکستگی آبی، مهم‌ترین کار در شرایط موجود است پس از پذیرش این موضوع، باید مردم را در جریان آن بگذاریم.

بحران آب در ایران ثابت شده است

افزون بر این، علی مریدی، کارشناس مدیریت منابع آب در مورد بحران آب توضیح داد که در گزارش‌های بین‌المللی برای تعریف بحران آب شاخص‌هایی تعیین شده است. در این میان دو شاخص اهمیت  بیش‌تری دارد؛ یکی سرانه آب است که طی آن نسبت دو عامل «حجم آب» و «جمعیت» مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر عدد به دست آمده از این کسر زیر ۱۲۰۰ باشد، یعنی وارد تنش آبی شده‌ایم و بحران آب آغاز شده است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تأکیدکرد: با سنجش شاخص سرانه آب همچنین بررسی نسبت میزان مصرف و آب موجود کشور متوجه می‌شویم که ایران وارد مرحله بحران آب شده است و خشکی تالاب‌‌ها و رودخانه‌ها و وقوع گرد و خاک ناشی از خشکی این اکوسیستم‌ها بحران آب را در ایران تأیید می‌کند.

این کارشناس مدیریت منابع آب و مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط‌زیست، سوء مدیریت منابع آب را دلیل بحران فعلی و تنش آبی دانست و گفت: سهم شرب و صنعت از مصرف آب زیر ۱۰ درصد و ۹۰ درصد سهم بخش کشاورزی است. در نقاطی مثل تهران، کرج، اصفهان و مشهد این سهم بخش کشاورزی در مصرف منابع آب  بیش‌تر است.

کم‌آبی یک واقعیت طبیعی است

به گزارش ایسنا، بنفشه زهرایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: مقابله با کم‌آبی راهی به جز سازگاری و همزیستی ندارد، در حالی‌که عده زیادی از مردم گمان می‌کنند که باید با موضوع کم‌آبی در جنگ باشند.

وی با اشاره اهمیت خودکفایی و امنیت غذایی در کشور گفت: سقف منابع طبیعی موجود در کشور اجازه خودکفایی غذایی را فقط در یک بازه جغرافیایی خاص فراهم می‌کند. تولید داخلی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی، رژیم و الگوی غذایی و موضوع کشت فراسرزمینی از جمله موارد مؤثر بر ایجاد امنیت غذایی هستند.

کم‌آبی طبیعی است

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که موضوع کم‌آبی یک واقعیت طبیعی است، اظهارکرد: در طول تاریخ تمامی اقلیم‌های ایرانی با موضوع کم‌آبی مواجه شده و براساس شرایط زمانه شیوه زندگی خود را با جغرافیایی خود تطبیق داده‌اند.

زهرایی با بیان این‌که نیاز غذایی مردم باید با بهترین کیفیت تأمین شود، گفت: استفاده از امکانات جدید در حوزه کشاورزی زمانی امکان‌پذیر می‌شود که چرخه تولید محصولات کشاورزی حاضر بدون نقض و عیب پیش رود. در حال حاضر گلخانه‌های تأسیس شده توسط نخبگان می‌توانند بالا‌ترین بهره‌وری در حوزه تولیدات کشاورزی را ارایه دهند.

بحران آب در ایران بحرانی ماندگار است

حبیب‌ا… مجیدی ایرج، پژوهشگر بخش کشاورزی در سازمان تحقیقات کشاورزی نیز در این رابطه اظهارکرد: در حال حاضر کشورهای توسعه‌یافته با بهره‌برداری از پدیده‌های علمی جدید می‌توانند با حداقل آب و تبخیر، محصولات کشاورزی متعددی را پرورش دهند و برداشت کنند. متأسفانه کشاورزی حاضر در ایران با تکنولوژی‌های روز دنیا پیش نمی‌رود.

مصطفی فدایی‌فرد، رییس کمیته ارزیابی سیلاب از کمیته ملی سدهای ملی بزرگ ایران اظهارکرد: اگر طرح آمایش سرزمینی درست اجرا شود، جمعیت را باید تشویق کنیم به کنار دریا‌ها و منابع آبی بروند.

وی در مورد سدسازی‌های گسترده در کشور گفت: بعد از چند سال که مسؤولان اعتقاد داشتند سدسازی بد است، به این نتیجه رسیده‌ایم که سدسازی خوب است اما در ساخت آن افراط شده است.