جزایر خلیج فارس مروارید هایی بر پهنه آب

ناصر بهزادفر- خلیج‌فارس نامی بلند در تاریخ سرزمین ماست. پهنه‌ای آبی که شاهد هزاران رویداد در کنار خود بوده است و برای وطن ما بسیار عزیز و دوست داشتنی است.خلیج‌فارس نقشی مهم در طبیعت ایران نیز دارد. این گستره آبی با صد‌ها کیلومتر ساحل، ده‌ها جزیره دارد که هر کدام جلوه‌ای خاص به آن بخشیده‌اند. […]

ناصر بهزادفر- خلیج‌فارس نامی بلند در تاریخ سرزمین ماست. پهنه‌ای آبی که شاهد هزاران رویداد در کنار خود بوده است و برای وطن ما بسیار عزیز و دوست داشتنی است.خلیج‌فارس نقشی مهم در طبیعت ایران نیز دارد. این گستره آبی با صد‌ها کیلومتر ساحل، ده‌ها جزیره دارد که هر کدام جلوه‌ای خاص به آن بخشیده‌اند. در گزارش زیر، به بررسی اجمالی وضعیت جغرافیایی و طبیعی جزایر مهم ایران در خلیج‌فارس خواهیم پرداخت.

جزیره کیش

به گزارش مناقصه مزایده، این جزیره بیضی شکل با مساحت ۸۹٫۷ کیلومتر مربع و با طول ۱۵٫۶ و عرض ۷ کیلومتر، در جنوب غربی بندرعباس و در میان آب‌های نیلگون خلیج‌فارس واقع شده است. جزیره کیش از نظر محیط‌زیست طبیعی، یکی از بکر‌ترین مناطق خلیج‌فارس است. استعدادهای طبیعی و موقعیت جغرافیایی ویژه آن زمینه بهره‌برداری جهانگردی و تجاری از آن را در حد قابل توجهی فراهم ساخته است.

جزیره لاوان

وسعت این جزیره ۷۶ کیلومتر مربع است و پس از قشم و کیش، بزرگ‌‌ترین جزیره ایران در آب‌های خلیج‌فارس است. فاصله این جزیره تا بندر لنگه ۹۱ و تا بندرعباس حدود ۱۹۸ مایل دریایی است. آب و هوای آن گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و رطوبت هوای آن نیز بسیار زیاد است. ذخایر نفتی آب‌های نزدیک جزیره لاوان، بسیار قابل توجه است.

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی با ۲۲٫۸کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندر عباس و ۱۳۳ کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. این جزیره از یک رشته ارتفاعات کوتاه پوشیده است و کرانه‌های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می‌شوند.

جزیره شتور

جزیره شتور در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان قرار دارد. طول جزیره ۱٫۷ کیلومتر و عرض آن ۸۰۰ متر است. جزیره شتور غیرمسکونی است و هیچ‌گونه فعالیتی در آن دیده نمی‌شود. این جزیره از با ارزش‌‌ترین و مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش (پرندگان، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین ‌ها) در خلیج‌فارس است.

جزیره ابوموسی

جنوبی‌‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج‌فارس، جزیره ابوموسی است. این جزیره در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و هم چنین در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه واقع شده است. مساحت این جزیره ۲٫۲ کیلومتر مربع است.

جزیره تنب بزرگ

این جزیره در فاصله چهارده مایل دریایی از جنوب غربی جزیره قشم، در فاصله ۹۷ مایل دریایی از بندرعباس و در فاصله ۲۷ مایل دریایی از شمال شرقی ابوموسی واقع شده است.

جزیره تنب ‌کوچک

این جزیره مثلث شکل در شش مایلی غرب جزیره تنب بزرگ قرار دارد. فاصله آن تا مرکز استان، از طریق دریا، حدود ۱۰۵ مایل دریایی می‌باشد. بزرگ‌‌ترین قطر جزیره ۱٫۹ کیلومتر و مساحت آن حدود دو کیلومتر مربع است. این جزیره غیرمسکونی است. جزیره سیری

فاصله آن تا مرکز شهرستان ابوموسی که در قسمت شرقی جزیره سیری واقع شده، در حدود ۲۷ کیلومتر است همچنین فاصله دریایی آن تا مرکز استان، در حدود ۱۵۲ مایل دریایی است. وسعت جزیره سیری ۱۷٫۳کیلومتر مربع می‌باشد. این جزیره فاقد پستی و بلندی بوده و نسبتاً مسطح است.

جزیره فرور بزرگ

فاصله این جزیره تا نزدیک‌‌‌ترین نقطه سواحل ایران، حدود ۲۰ کیلومتر و مساحت آن ۲۶٫۲ کیلومتر مربع است. سطح جزیره از تپه ماهورهای کوچک تشکیل شده است.

جزیره فرور بزرگ یکی از کانون‌های زیست حیات وحش است.

جزیره فرور کوچک

این جزیره در قسمت شمال غربی جزیره ابوموسی واقع شده است و حدود ۳۶ مایل دریایی تا شهر ابوموسی و ۱۴۹ مایل دریایی تا بندرعباس فاصله دارد. مساحت این جزیره ۱٫۵ کیلومتر مربع است. جزیره فرور کوچک و سواحل آن، به علت موقعیت اقلیمی و استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان دریایی، زیستگاه گونه‌های متنوع پرندگان مهاجر و بومی است.

این جزیره غیرمسکونی می‌باشد.