هنر درمان و سلامت برای همه

هنر درمان و سلامت برای همه پوشش همگانی سلامت به معنی اطمینان از این‌که همگی افراد بتوانند خدمات بهداشتی-درمانی کافی در هر مکان و در هر زمانی که به آن نیاز دارند داشته باشند. به گزارش ایرنا دریافت خدمات همگانی سلامت بایستی بدون رنج سختی‌های مالی گزاف هم باشد. در واقع، هیچ کس نباید بین […]

هنر درمان و سلامت برای همه

پوشش همگانی سلامت به معنی اطمینان از این‌که همگی افراد بتوانند خدمات بهداشتی-درمانی کافی در هر مکان و در هر زمانی که به آن نیاز دارند داشته باشند.

به گزارش ایرنا دریافت خدمات همگانی سلامت بایستی بدون رنج سختی‌های مالی گزاف هم باشد. در واقع، هیچ کس نباید بین دارابودن از سلامت مناسب و نیازهای دیگر زندگی یکی را انتخاب کند.

لازم به توضیح است که پوشش همگانی سلامت، فقط شامل درمان‌های پزشکی برای افراد نیست بلکه شامل کلیه خدمات بهداشتی-درمانی جامعه، علی‌الخصوص کمپین‌های سلامت عمومی مانند افزودن فلوراید به آب و بهداشت محیط نیز می‌باشد که در نهایت موجب کاهش شیوع، بروز و بار مالی-روانی ناشی از بیماری‌ها می‌گردند.

همان طور که می‌دانید، راهکار دست یابی کشور‌‌‌‌‌ها به پوشش همگانی سلامت متفاوت بوده اما انتظار است تا هر کشور می‌تواند کاری را برای پیشبرد پوشش همگانی سلامت انجام دهد.

البته می‌دانیم که هزینه‌های مرتبط با مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی-درمانی در اقصی نقاط دنیا، مشمول مبالغ نسبتاً بالایی برای اقشار مختلف جامعه به عنوان یک دغدغه جهانی محسوب شده و همواره یکی از سنگ بناهای اصلی رضایت عمومی ملل محسوب می‌گردد.

اصولاً سازمان جهانی بهداشت بر این اساس بنا شده است که همگی افراد بتوانند به حق خود به بالا‌‌‌‌‌ترین سطح ممکن از سلامت دست یابند.

زمانی که رفتار حرفه‌ای هر درمانگر. منش بالا و به‌طورکلی هنر درمانش، سبب اولویت انتخاب از سوی مراجعین بخش دولتی و البته خصوصی قرار بگیرد، فرهنگ موجود در فضای خدمات بهداشتی-درمانی کشورمان نیز ارتقای کیفی مناسب تری خواهد یافت.

همچنین از آنجایی که در طی سالیان اخیر، مفهوم توسعه پایدار (Sustainable Development) مورد توجه و اقبال خاصی در سطح ملی و بین‌المللی قرار گرفته است، به نظر می‌رسد یکی از اهداف مهمی که در طول امسال می‌تواند مورد توجه خاص سیاست‌گذاران و مجریان متولی ارتقای سلامت در کشور قرار بگیرد، توجه دو چندان به اجرایی کردن شعار همیشگی «پیشگیری بهتر از درمان» است که با تدوین استراتژی‌های مناسب و حمایت‌های لازم در راستای راه‌اندازی و توسعه کلینیک‌های مختص پایش سلامت و ارزیایی خطر بیماری‌ها در بیمارستان و مراکز درمانی ویژه عموم جامعه می‌باشد.