ضعف و ناتوانی سامانه انبار وزارت صمت عامل احتکار کالا است

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک ضعف و ناتوانی سامانه انبار وزارت صمت عامل احتکار کالا است مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با اشاره به این‌که دستگاه‌ها عادت دارند ضعف خود را گردن دیگران بیندازند، گفت: چه طور می‌تواند اطلاعات ۳۰ هزار انبار گمرک کامل‌تر از ۶۰۰ هزار انبار وزارت صمت باشد. به گزارش فارس، […]

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک

ضعف و ناتوانی سامانه انبار وزارت صمت عامل احتکار کالا است

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با اشاره به این‌که دستگاه‌ها عادت دارند ضعف خود را گردن دیگران بیندازند، گفت: چه طور می‌تواند اطلاعات ۳۰ هزار انبار گمرک کامل‌تر از ۶۰۰ هزار انبار وزارت صمت باشد.

به گزارش فارس، فیروز خیالی در پاسخ به این پرسش که قرار بود انبارهای کالا به سامانه جامع گمرک متصل شود و وزارت صمت نیز ذیل سامانه جامع تجارت به دنبال تکمیل سامانه انبار‌ها بوده است، با توجه به سیاست‌های ارزی چرا در حال حاضر انبارهای پر از کالای احتکار شده در استان‌های متعدد توسط نهادهای نظارتی کشف می‌شود و سامانه‌ها نقشی در آن ندارند، اظهارداشت: گمرک چیزی به نام سامانه انبار‌ها ندارد، آنچه تحت سامانه انبار‌ها گفته می‌شود، زیر مجموعه سامانه جامع تجارت است که اساساً ثبت‌نام و یک مدل خوداظهاری تلقی می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با بیان این‌که مسؤولان وزارت صمت اعلام می‌کنند اطلاعات ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار انبار در سامانه ثبت شده اما ما اطلاعی نداریم که این انبار‌ها کجا هستند، تصریح‌کرد: به گمرک گفته بودند اطلاعات انبار‌ها را از ما دریافت کنید؛‌ البته چیزی غیر از این نبوده است که از طریق کدپستی دسترسی پیدا می‌کردیم و آنها اعتبارسنجی می‌کردند؛ در واقع این اتفاق نیفتاده است و یک سال و نیم دنبال این بودیم که وب سرویسی در تاریخ ۷ مرداد با نام کاربری و رمز عبور از مسؤولان وزارت صمت دریافت کنیم که روی بستر GST ارایه می‌شد.

وی با ابراز تأسف خاطرنشان‌کرد: با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات تماس گرفتیم گفتند اساساً وزارت صمت چنین درخواستی از ما نداشته که آن را در اختیار گمرک قرار دهند. معلوم نیست یک و نیم سال معطل کردند و دنبال چه بودند؛ اکنون هم اطلاعات خاصی ندارند.

به گفته این مسؤول گمرک، در سامانه جامعه گمرک اعلام می‌کنیم که متقاضی کدپستی به ما داده و آیا قبلاً در سامانه انبار وزارت صمت ثبت شده؛ آیا معتبر است یا خیر؟ اما از این‌که ۶۰۰ هزار انبار یاد شده اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی شده خبر نداریم.

خیالی با اشاره به این‌که قبلاً هم گفته‌ام اگر از سازمان ثبت‌احوال کدملی می‌گیریم، به معنای آن نیست که به جای سازمان افراد را ثبت‌نام کنیم، بلکه اطلاعات آنها رجیستر شده و کد یکتا می‌دهیم و وقتی کدپستی می‌گیریم به معنای اعتبارسنجی و ارزیابی نیست.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک گفت: هدف این است که کالا به کجا رفته و آدرس آن چیست، بحث ما صرفاً زنجیره تأمین نیست، طبق قانون گمرک حسابرسی پس از ترخیص داریم و کالایی که ترخیص شده را رصد می‌کنیم، زیرا ممکن است، به هنگام تشریفات گمرکی با حداقل ضوابط کالا ترخیص شده باشد اما مجدداً مورد بازبینی قرار گیرد.

خیالی تأکیدکرد: در طرح رجیستری انبار‌ها نیروی انتظامی نیز تمایل نشان داد که اطلاعات حامل کالا را داشته باشد و مسیر آن را نظارت و ارزیابی کند.