آلودگی هوا سلامت کلیه‌ها را تهدید می‌کند

آلودگی هوا سلامت کلیه‌ها را تهدید می‌کند مطالعات محققان دانشگاه میشیگان آمریکا نشان می‌دهد آلودگی هوا موجب بروز بیماری مزمن کلیه (CKD) می‌شود. به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، مطالعات قبلی ارتباط آلودگی هوا با بیماری‌های قلبی، تنفسی و ریوی و التهاب ارگان‌های بدن را ثابت کرد. مطالعات جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا […]

آلودگی هوا سلامت کلیه‌ها را تهدید می‌کند

مطالعات محققان دانشگاه میشیگان آمریکا نشان می‌دهد آلودگی هوا موجب بروز بیماری مزمن کلیه (CKD) می‌شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، مطالعات قبلی ارتباط آلودگی هوا با بیماری‌های قلبی، تنفسی و ریوی و التهاب ارگان‌های بدن را ثابت کرد. مطالعات جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا یکی از علل بروز بیماری مزمن کلیه است.

بیماری مزمن کلیه (CKD) یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان با پیامدهای نامطلوب نارسایی کلیه و مرگ زودهنگام است. بیماری مزمن کلیه باعث می‌شود تصفیه خون که یکی از مهم‌ترین وظایف کلیه است، به درستی انجام نشود.

در این مطالعه آمده است آلودگی هوا شامل ذرات سمی است که مستقیماً روی کلیه‌ها اثر می‌گذارند. به‌طورکلی افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، چاقی و فشار خون بالا در معرض این عارضه قرار دارند؛ بنابراین افرادی با ریسک بالا که در معرض آلودگی هوا نیز قرار دارند، باید این خطر را شناسایی و اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

آلودگی هوا شامل ذرات میکروسکوپی PM2.5 است. این ذرات به دلیل وزن پایین برای مدت زیادی در هوا معلق می‌مانند و همراه با تنفس وارد بدن می‌شوند و مستقیماً روی کلیه‌ها اثر می‌گذارند. علاوه بر این ذرات، فلزات سنگینی مانند سرب، جیوه و کادمیوم نیز در هوای آلوده وجود دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد درصد ابتلا به بیماری مزمن کلیه در افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، بسیار بیش‌تر از افرادی است که در هوای سالم تنفس می‌کنند.

بیماری مزمن کلیه به کم خونی، ضعف استخوانی، آسیب‌های عصبی و فشار خون بالا منجر می‌شود. این عارضه در مراحل نهایی، به نارسایی کلیه منجر می‌شود و عملکرد کلیه‌ها به‌طور کامل متوقف می‌شود. در این مرحله از بیماری، تنها راه درمان دیالیز یا پیوند کلیه است.

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریباً به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله‌های بدن است. کلیه روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می‌کند و از آن حدود دو لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می‌کند و از طریق مجاری اداری دفع می‌کند.

تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون به عهده کلیه‌هاست. چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن، به ویژه قلب مختل می‌شود.

براساس گزارش بنیاد ملی کلیه آمریکا (NKF)، از هر ۳ آمریکایی بالای ۳۰ سال، یک نفر در معرض بیماری مزمن کلیه قرار دارد. براساس پیش‌بینی این بنیاد، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدود ۱۶٫۷ درصد از افراد بالای ۳۰ سال، به بیماری مزمن کلیه دچار می‌شوند.

در این گزارش آمده است که احتمال بروز بیماری مزمن کلیه در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال بیش‌تر است.

نتایج این مطالعه در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.