مهم‌ترین علت‌های آلودگی آب کدامند؟

مهم‌ترین علت‌های آلودگی آب کدامند؟ تمام موجودات، گیاهان و انسان‌ها برای ادامه حیات نیازمند آب تمیز و سالم هستند زیرا در چرخه حیات اگر گیاهان با آب آلوده آبیاری شوند می‌توانند انواع بیماری‌ها و آلودگی‌‌ها را به انسان‌ها منتقل کنند و به این صورت چرخه حیات به مخاطره می‌افتد. به گزارش سیناپرس، با تغییر شیوه‌های […]

مهم‌ترین علت‌های آلودگی آب کدامند؟

تمام موجودات، گیاهان و انسان‌ها برای ادامه حیات نیازمند آب تمیز و سالم هستند زیرا در چرخه حیات اگر گیاهان با آب آلوده آبیاری شوند می‌توانند انواع بیماری‌ها و آلودگی‌‌ها را به انسان‌ها منتقل کنند و به این صورت چرخه حیات به مخاطره می‌افتد.

به گزارش سیناپرس، با تغییر شیوه‌های زندگی انسان‌ها شاهد استفاده از انواع و اقسام کود‌ها و سموم شیمیایی برای کشت محصولات کشاورزی هستیم و همچنین به دلیل بی‌توجهی جوامع انسانی بسیاری از زباله‌ها و فاضلاب‌ها به رود‌ها و… ر‌ها شده و به این ترتیب منابع تأمین آب آشامیدنی آلوده می‌شوند.

به دلیل خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی با کمبود منابع تأمین آب سالم در کشور مواجه هستیم این در حالی است که بی‌توجهی به طبیعت و نحوه صحیح دفع زباله‌ها و همچنین نبود سیستم فاضلاب شهری مناسب سبب شده تا اکنون بخش عظیمی از آبرفت‌ها در دل تهران با حجم عظیمی از پساب فاضلاب‌ها انباشته شوند و با وجود برخی ادعا بدون هیچ‌گونه تخصصی می‌توان مدعی شد که این آلودگی‌ها قابلیت نفوذ به سفره‌های زیرزمینی و حتی نفوذ به چاه‌های آب آشامیدنی را خواهند داشت.

در مقابل به دلیل بی‌توجهی ما انسان‌ها نسبت به سلامت خود و محیط اطرافمان، در نزدیکی رودخانه‌ها و سد‌ها می‌توان رد پای انسان‌ها را در قالب زباله‌های فراوان مشاهده کرد که برای مشاهده این مدعا مسؤولان محترم وزارت نیرو می‌توانند به رودخانه‌های منتهی به سد جاجرود و در نزدیکی فشم و لواسان مراجعه کرده و انواع و اقسام زباله‌های برجا مانده از تفریحات شهروندان را ملاحظه کنند.

در کنار این موارد می‌توان به سایر علل آلودگی آب‌ها نیز اشاره کرد.

فلزات سنگین: فعالیت‌هایی مانند حفر معدن و ساختمان‌سازی ممکن است مقادیر زیادی از فلزات سنگین را به منابع آب زیرزمینی مجاور وارد کند. برخی از باغ‌های قدیمی ممکن است حاوی مقادیر زیادی آرسنیک باشند که زمانی به عنوان آفت‌کش به‌ کار می‌رفت. این فلزات در مقادیر بالا برای سلامتی خطرناک هستند.

سرب و مس: وسایل لوله‌کشی خانگی شایع‌‌ترین منبع سرب و مس در آب آشامیدنی هستند. آب ممکن است به تدریج باعث خورده شدن لوله‌ها شود و این مواد به درون آب خانه نشت کند. میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب خانه‌ها در میزان خورده شدن لوله‌ها مؤثر است. درجه حرارت یا میزان موادمعدنی آب هم در این زمینه نقش دارد. سرب و مس در لوله‌ها، سه‌‌راهی‌ها یا سایر وسایل مربوط به آب مانند شیر‌ها و سینک ظرفشویی به‌کار می‌روند.

فاضلاب‌های خانگی: دفع نادرست ترکیبات خانگی که به‌طور بسیار رایجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است آب‌های زیرزمینی را آلوده کند. از جمله این مواد حلال‌‌‌ها، روغن موتور استفاده شده، رنگ‌ها، حلال‌های رنگ‌ها. حتی صابون و مواد شوینده و پاک‌کننده ممکن است نهایتاً آب آشامیدنی را آلوده کنند. این وضعیت معمولاً هنگامی که چاه‌های فاضلاب و سپتیک تانک‌‌ها نامناسب مورد استفاده می‌گیرد، رخ می‌دهد.

کود‌‌ها و آفت‌کش‌ها: کشاورزان برای افزایش رشد محصولات و جلوگیری از آسیب حشرات از کود‌ها و حشره‌کش‌‌ها استفاده می‌کنند. این ترکیبات همچنین در باغ‌های حومه شهر نیز به‌کار می‌رود. مواد شیمیایی در این ترکیبات ممکن است در نهایت به آب‌‌های زیرزمینی راه یابد. این نوع آلودگی به انواع و مقادیر مواد شیمیایی مورد استفاده و کاربرد آنها بستگی دارد.

فضولات انسانی و حیوانی: در فضولات انسانی و حیوانی، نیترات و باکتری به عنوان دو ماده آلاینده بسیار مهم یافت می‌شوند. چاه‌های فاضلاب و سپتیک تانک‌‌ها می‌توانند باعث آلودگی باکتریایی و نیتراتی آب شوند. همچنین دامداری‌هایی که از تعداد فراوانی از حیوانات مستعد تولید این دو ماده هستند.

فاضلاب‌های صنعتی: بسیاری از مواد شیمیایی زیانبار به‌طور گسترده‌ای در صنایع و کارخانه‌های محلی استفاده می‌شوند که در صورت دفع نامناسب ممکن است باعث آلودگی آب‌ آشامیدنی شوند.

کارخانه‌های محلی: اینها شامل کارخانه‌های مجاور، طرح‌های صنعتی، و حتی کسب‌وکارهای کوچکی مانند پمپ بنزین و خشک‌شویی‌‌ها می‌شود. در همه این مکان‌ها به انواع گوناگونی از مواد شیمیایی به‌کار می‌رود که به دفع با مراقبت دقیق دارد. دفع نادرست و ر‌ها شدن این مواد شیمیایی یا پسمانده‌های صنعتی می‌تواند منابع آب زیرزمینی را تهدید کند.

نشت تانک‌‌ها و لوله‌های زیرزمینی: فرآورده‌های نفتی، مواد شیمیایی و فاضلاب‌هایی که در محفظه‌ها یا لوله‌های زیرزمینی ذخیره می‌شوند، ممکن است نهایتاً به آب‌های زیرزمینی راه یابند. این لوله‌ها و تانک‌‌ها اگر به درستی ساخته یا نصب نشوند، نشت خواهند داد. تانک‌‌ها یا لوله‌های فولادی ممکن است به مرور زمان خورد شوند. امکان نشت تانک‌های حاوی نفت یا مواد شیمیایی در مزارع قدیمی و به حال خود ر‌ها شده بسیار زیاد است.

محل‌های جمع‌آوری فاضلاب: بسیاری از محل‌های جدید جمع‌آوری فاضلاب‌ها و پسماند‌ها طوری ساخته شده‌اند که نشت نکنند. اما بروز سیلاب‌‌ها ممکن است از این موانع بگذرد و آب آلوده شود. در محل‌های قدیمی نگهداری فاضلاب که به درستی ساخته نشده‌اند، ممکن است انواع مختلفی از مواد آلاینده به آب‌های زیرزمینی نشت کند.

آب روستاهای پردیس آلوده و غیرآشامیدنی است

آلودگی آب در کشور‌های در حال‌ توسعه اثرات تخریبی بیش‌تری نسبت به کشور‌های توسعه‌ یافته دارد زیرا کشورهای توسعه‌‌یافته آرام و آهسته با پیشرفت صنایع روبه‌رو شدند به همین دلیل فرصت کافی برای مقابله با آلودگی‌های احتمالی به وجود آمده را داشتند ولی در کشور‌های در حال‌ توسعه صنایع به‌ سرعت وارد این کشور‌ها شده و فرصت کافی برای مقابله با مشکلات ناشی از آلودگی‌‌ها وجود ندارد. کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست. درست بیخ گوش گلوی تهران، آلودگی آب روستاهای پردیس بیداد می‌کند. این در حالی است که چندی پیش رییس اداره آب روستایی این شهرستان منکر آلودگی آب منطقه شده بود اما محمد قانبیلی، عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به این‌که آب‌های زیرزمینی روستا‌ها از قنات‌‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود، گفت: منابع آب روستاهای شهرستان پردیس به دلیل ورود فاضلاب شهرهای بومهن و پردیس به شدت آلوده‌اند. آلودگی آب آشامیدنی روستاهای شهرستان پردیس برای سلامت مردم به شدت خطرناک است و همین امر رسیدگی هر چه سریع‌تر به این موضوع را می‌طلبد.

وی افزود: این شهرستان ۱۶ روستا با جمعیتی بالا دارد اما با وجود ارایه مستندات و گزارش‌های مکرر مسؤولان منطقه به اداره آب استان تهران، تاکنون هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

تأثیر آلودگی آب بر سلامت انسان‌ها

آلودگی آب‌های آشامیدنی می‌تواند اثرات مختلفی بر سلامت انسان بگذارد و تأثیرات این مسأله در درازمدت به شکل بیماری‌های مقاوم در برابر درمان بروز کند که شامل برخی از موارد زیر است.

تشدید بیماری‌ها در گروه‌های حساس: گروه‌های حساس ازجمله کودکان، سالمندان و افراد دچار نقص دستگاه ایمنی به علت بیماری‌هایی نظیر ایدز یا سرطان به باکتری‌های منتقل‌شونده از طریق آب حساس‌ترند. کودهای شیمیایی نیز ممکن است نیترات موجود در آب را افزایش دهند. وجود مقدار بیش ‌از حد نیترات در آب برای نوزادان خطرناک است و در برخی موارد باعث ایجاد «سندروم نوزاد کبود» می‌شود که ناشی از اختلال انتقال اکسیژن در خون است.

زردی یا یرقان: در صورت نوشیدن آب آلوده امکان ابتلا به بیماری «زردی» یا «یرقان» وجود دارد. از جمله علائم این بیماری می‌توان به زرد شدن پوست بدن، صورت، چشم‌‌ها و ناخن‌‌ها اشاره کرد. در صورت ابتلا به این بیماری فرد دچار کاهش اشتها، سردرد و ضعف شدید جسمانی می‌شود.

انواع بیماری‌ها پوستی: استفاده از آب آشامیدنی آلوده می‌تواند منجر به بیماری‌هایی پوستی از جمله خارش، تورم پوست، تب‌خال و… شود.

اسهال خونی: نوشیدن آب آلوده باعث «اسهال خونی» می‌شود و در صورت ابتلا به این بیماری فرد دچار دل‌درد شدید شده و با از دست دادن آب بدن از طریق اسهال، بدن دچار کم‌آبی می‌شود.

حصبه: در صورت مصرف آب‌های آلوده و ناسالم امکان ابتلای افراد به بیماری «حصبه» نیز وجود دارد. افرادی که از آب‌های نامطمئن و غیربهداشتی استفاده می‌کنند خطر ابتلا به بیماری حصبه در آنها محتمل‌تر است. تب شدید برای چند روز متوالی ازجمله علائم ابتلا به حصبه است.

بیماری‌های چشم: در صورت نوشیدن آب آلوده یا شستن بدن با آن، مشکلات چشمی از جمله  قرمزی، ورم و ورم ملتحمه چشم فرد را تهدید می‌کند.

گلو درد: با نوشیدن آب آلوده ممکن است فرد دچار تورم بافت اطراف گلو شود که این تورم به‌تدریج بزرگ شده و ممکن است به شکل غده در بدن فرد ظاهر شود.