تقویت بخش خصوصی با فعال سازی ستاد گیاهان دارویی

تقویت بخش خصوصی با فعال سازی ستاد گیاهان دارویی  گیاهان نخستین داروهایی هستند که بشر از زمان خلقت از آن استفاده کرده و اکنون یک‌هزار و ۸۵۰ گونه آن در ایران شناسایی شده که بدون شک می‌تواند به عنوان ناجی بخشی از اقتصاد کشور و استان‌های زاگرس‌نشین باشد. به گزارش ایرنا، ایران به دلیل اقلیم […]

تقویت بخش خصوصی با فعال سازی ستاد گیاهان دارویی

 گیاهان نخستین داروهایی هستند که بشر از زمان خلقت از آن استفاده کرده و اکنون یک‌هزار و ۸۵۰ گونه آن در ایران شناسایی شده که بدون شک می‌تواند به عنوان ناجی بخشی از اقتصاد کشور و استان‌های زاگرس‌نشین باشد.

به گزارش ایرنا، ایران به دلیل اقلیم و گوناگونی آب و هوا یکی از ۷ کشور آسیایی است که بیش‌ترین گیاهان دارویی را دارد که پیشینه آشنایی مردمانش با این گیاهان به تمدن‌های باستانی و کتیبه‌های مربوط به زمان هخامنشیان برمی‌گردد، سنگ نوشته‌هایی که از زعفران به عنوان گیاه دارویی با خواص و کاربرد بسیار فراوان یاد کرده‌اند.

در سال‌های اخیر گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی افزایش یافته به نحوی که در بسیاری از مهمانی‌ها و مجالس دمنوش‌های خوش طعم و رنگ گیاهی پای ثابت پذیرایی است.

گیاهان دارویی شامل بخش‌هایی از گیاه است که پس از خشکاندن، بدون ایجاد هرگونه تغییری در مغازه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسد و در تفاوت میان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی عنوان شده، گیاهان دارویی مثل زیره، رازیانه، هل یا دارچین گیاهانی هستند که برخی خواص درمانی آنها که بیش‌تر بی‌ضرر یا کم ضرر هستند، اما داروهای گیاهی حاصل تبدیل برخی گیاهان به دارو در کارخانه‌های داروسازی و طی فرایندی خاص و استریل است.

** گردش مالی گیاهان دارویی کشور ۷۰ هزار میلیارد ریال است

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گردش مالی گیاهان دارویی ۷۰ هزار میلیارد ریال است که ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد ریال آن در بخش صادرات و مابقی این درآمد در صنایع غذایی و دارویی کشور است.

حسین زینلی انجام کار تحقیقاتی در حوزه گیاهان دارویی را ضروری دانست و اظهارداشت: فعال کردن ستاد گیاهان دارویی به همه استان‌ها ابلاغ شده و باید از این فرصت برای اجرا، تحقیق و تقویت بخش خصوصی استفاده کرد.

وی با بیان این‌که ظرفیت‌های مختلفی در کشور وجود دارد، گفت: هر منطقه پایلوت تولید محصول خاصی است که با داشتن این ظرفیت‌ها از هیچ محصول خارجی حمایت نمی‌شود و ۸۵ درصد بودجه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقا و برند‌سازی محصولات ایرانی هزینه خواهد شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر کشت ارگانیک محصولات تصریح‌کرد: بازار گیاهان دارویی ایران دچار مشکل نیست و چنانچه تولیدکننده‌ای محصول نفروخته دارد، به وزارتخانه معرفی کند.

زینلی افزود: سال گذشته تسهیلات گیاهان دارویی ۷ هزار میلیارد ریال بود که با سود ۶ درصد در سامانه کارا عرضه شد و امسال نیز با نرخ ۱۰ درصد پرداخت می‌شود.

وی بیان‌کرد: تسهیلات سال گذشته در روستا‌ها پرداخت شده اما امسال تسهیلات گیاهان دارویی در شهر‌ها نیز اعطا و علاوه بر این ۸۰ درصد قیمت مکانیزاسیون مورد نیاز در حوزه گیاهان دارویی به صورت وام ۱۵ درصد تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: لرستان به عنوان پایلوت گیاهان دارویی انتخاب شده که قرار است امسال یک‌هزار هکتار و تا پایان برنامه ششم توسعه ۵هزار هکتار کشت این گیاهان در استان انجام شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انتخاب الیگودرز لرستان به عنوان پایلوت کاشت گیاهان دارویی گفت: بهترین و مرغوب‌‌ترین گیاهان دارویی کشور با کیفیت بالا در این شهرستان تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که «فرسش» الیگودرز پایلوت کاشت موسیر در کشور انتخاب شده است، اظهارداشت: بهترین و پر بازده‌‌ترین گیاه دارویی موسیر است به نحوی که ۴ برابر کشت زعفران بازدهی دارد و سالانه ۳۹ میلیون دلار از این محصول صادر می‌شود.

**کشت ۱۹۰ هزار هکتار گیاه دارویی در ایران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: اکنون ۱۹۰ هزار هکتار گیاهان دارویی در کشور کشت می‌شود که انتظار می‌رود تا پایان امسال به ۲۲۰ هزار هکتار افزایش یابد.

زینلی در این زمینه اظهارداشت: با توجه به خشکسالی و سایر مسایل پیش رو، ارزش اقتصادی گیاهان دارویی افزایش یافته و تسهیلات مناسبی نیز در این خصوص تصویب شده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته ۷ هزار میلیارد ریال ردیف اعتباری در این بخش به استان‌ها اختصاص یافت، گفت: امسال تسهیلات مناسبی نیز برای ایجاد کارخانه‌های فرآوری، اسانس‌گیری و داروسازی تدوین خواهد شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین یارانه کشت نهال گیاه دارویی در اراضی شیب‌دار تا سقف ۷۰ درصد و در زمین‌های زراعی تا ۴۰ درصد پرداخت خواهد شد که ۸۵ درصد کل یارانه پرداختی برای محصولات ویژه و بومی هر استان تخصیص می‌یابد.

وی ادامه‌داد: لرستان تنوع گونه‌ای بالایی دارد و گیاهان دارویی موسیر، کلووس، مورد، گل محمدی، آویشن، مرزه خوزستانی و زعفران از جمله ظرفیت‌های این استان است.