راه تحقق اقتصاد مقاومتی از شهرکهای صنعتی ایرانی می‌گذرد

  گرد و خاک نبود تولید را از شهرک‌های صنعتی بزداییم رامین شاهی – صنعت به عنوان اشتغال‌زا‌‌ترین بخش از ارکان اقتصادی کشورمان است. شاید اگر زمانی کل شهرک‌های صنعتی در ایران به فاصله میان پایتخت و چند شهر بزرگ کشورمان تا حومه‌‌اش بود لیکن هم اکنون شاهدیم انبوهی از انواع شهرک‌های صنعتی در کنار […]

 

گرد و خاک نبود تولید را از شهرک‌های صنعتی بزداییم

رامین شاهی – صنعت به عنوان اشتغال‌زا‌‌ترین بخش از ارکان اقتصادی کشورمان است. شاید اگر زمانی کل شهرک‌های صنعتی در ایران به فاصله میان پایتخت و چند شهر بزرگ کشورمان تا حومه‌‌اش بود لیکن هم اکنون شاهدیم انبوهی از انواع شهرک‌های صنعتی در کنار شهرهای بیشمار در استان‌های مختلف ایجاد شده است.

ایجاد زیرساخت‌های لازم هر شهرک صنعتی از جمله آب، برق، گاز، تلفن، انواع راه نیازی بود که دولت‌های پس از جنگ موفق به توزیع آن در مناطق مختلف کشورمان شدند تا این شهرک‌‌ها ایجاد شود اما امروز مشکل این است که عمده این کارخانه‌هایی که با انبوهی از سرمایه‌های داخلی ایجاد شده است با کم‌ترین ظرفیت ممکن در حال فعلیت هستند و بسیاری از نیروهای خود را از دست داده‌اند و عملاً شاهدیم گرد و خاک و تارهای لانه‌های عنکبوت و لانه‌های کبوتران به جای کارگران صنعتی، ساکنان اصلی شهرک‌های صنعتی شده‌اند.

حدود ۶۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور زیان‌ده هستند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از راه‌اندازی مجدد ۱۰ هزار واحد صنعتی مشکل‌دار خبر داد و اعلام کرد: حدود ۶۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور زیان‌ده هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده علی یزدانی در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به وضعیت صنایع کشور اشاره و اظهار کرد: در کل کشور ۸۷ هزار و ۹۱۷ واحد صنعتی دارای پروانه‌ بهره‌برداری داریم که از این تعداد ۸۰ هزار و ۸۱ واحد آن صنایع کوچک هستند.

وی تعداد صنایع متوسط موجود در کشور را نیز ۴۳۵۶ اعلام کرد که ۵۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی دارند و ادامه داد: تعداد صنایع بزرگ ما با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر نیز ۳۴۸۰ واحد است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تعداد طرح‌هایی که در شهرک‌های صنعتی توسط بانک‌ها تملک شدند را نیز ۱۰۹۹ طرح اعلام کرد که ۲۵ درصد این واحد‌‌ها غیرفعال و ۷۵ درصد زیر ظرفیت هستند.

یزدانی از وضعیت صنعت استان کرمانشاه هم یاد کرد و افزود: در کرمانشاه ۹۵۷واحد صنعتی دارای پروانه داریم که از این تعداد ۸۷۵ واحد کوچک، ۴۴ واحد متوسط و ۳۸ واحد بزرگ است.

به گفته این مقام مسؤول، از ۹۵۷ واحد صنعتی موجود در استان کرمانشاه، ۲۳۵ واحد معادل ۲۵ درصد غیرفعالند.

وی تعداد واحدهایی که در کرمانشاه زیر ظرفیت ۵۰ درصد کار می‌کنند را نیز ۱۴۸ واحد اعلام کرد که از این تعداد ۱۲۱ مورد معادل ۹۷ درصد در شهرک‌های صنعتی است.

۹۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور داریم که ۶۰۰ شهرک آن زیان‌ده است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه در ادامه از وجود ۹۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در کل کشور خبر داد و تصریح کرد: در ۷۷۸ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری زمین هستیم.

یزدانی با اعلام این‌که ۷۰ درصد منابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از ۹۷ شهرک و ناحیه صنعتی تأمین می‌شود، گفت: حدود ۶۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی زیان‌ده در کشور داریم.

به گفته این مقام مسؤول، در استان کرمانشاه هم ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که در ۱۹ مورد از آن‌‌ها زمین در حال واگذاری است.

وی عنوان کرد: دو شهرک صنعتی «زاگرس» و «مرصاد» را در کرمانشاه داریم که تاکنون هیچ قراردادی در آن‌‌ها امضا نشده، در ۳ شهرک و ناحیه هیچ طرحی به بهره‌برداری نرسیده و در ۶ شهرک و ناحیه نیز ۱۰ طرح به بهره‌برداری رسیده که این امر نشان می‌دهد باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت شهرک‌های صنعتی هدایت شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: در سال گذشته، در استان کرمانشاه ۶۵ قرارداد در شهرک‌های صنعتی بستیم که از این تعداد ۴۸ مورد آن در شش شهرک صنعتی بوده است.

وی از خدمات و حمایت‌هایی که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی ارایه می‌دهد نیز یاد کرد و افزود: ما زمین را نمی‌فروشیم، بلکه حق انتفاع را واگذار می‌کنیم و قیمت تمام شده نیز بر اساس خدمات زیرساختی است که ارایه می‌کنیم.

به گفته این مسؤول، در برخی موارد حتی تا ۵۰ درصد تخفیف و مشوق برای واگذاری زمین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

امسال حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در کشور راه‌اندازی می‌شود

یزدانی در ادامه با اشاره به برنامه‌های بخش صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: بنا داریم در سال جاری حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک که مشکل دارند را راه‌اندازی مجدد کنیم که از این تعداد ۹۰۰۰ واحد در بخش صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هستند.

وی یادآوری کرد: البته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای ما راه‌اندازی ۷۵۰۰ واحد راکد و زیر ظرفیت در نظر گرفته شده بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت این رقم را به ۱۰ هزار واحد افزایش داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخش دیگری از هدف ما تکمیل دو هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در کشور است و همچنین برنامه داریم ۳۸ طرح ملی را نیز در سراسر کشور تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

یزدانی اعتباری که برای این کار در نظر گرفته شده را در کل کشور ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گفته این مسؤول سهم استان کرمانشاه از این برنامه‌ها در مجموع راه‌اندازی و تکمیل ۳۱۷ طرح است که اعتباری مورد نیاز آن نیز ۴۲۲ میلیارد تومان است.

یزدانی ارتقای توان رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط، آموزش حدود ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور، ۱۰ میلیارد دلار مازاد صادرات نسبت به سال گذشته، کنترل واردات، راه‌اندازی واحدهای تعطیل و زیر ظرفیت و تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد را از مهم‌ترین برنامه‌های بخش صنعت و معدن و تجارت کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

از کارگاه‌های تعطیل تا آمار ضد و نقیض!

شهرک صنعتی بیرجند که واحدهای تولید زیادی را از گذشته در دل خود جای داده در حال حاضر با تعطیلی واحدهای مختلفی مواجه است که هر لحظه با آمار ضد و نقیض، خبر از تعطیلی واحدهای این شهرک شنیده می‌شود.

توجه به نام‌گذاری امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری حمایت از تولید داخل در این خصوص بسیار مورد تأکید است که این بخش می‌تواند بر رفع مشکلاتی از جمله معضل بیکاری در جامعه کمک کند.

شهرک صنعتی بیرجند در ۴ فاز عملیاتی با مساحتی بالغ بر ۳۳۳ هکتار با متراژ صنعتی ۲۳۱٫۵ هکتار در کیلومتر ۱۰ جاده بیرجند – خوسف قرار دارد.

این شهرک پذیرای واحدهای تولیدی فعال زیادی از جمله کاشی، سرامیک، موتورسیکلت، سنگبری، بسته‌بندی خشکبار، حبوبات، انواع موادغذایی، فرآورده‌های گوشتی و ماکارونی است.

این شهرک صنعتی یکی از مراکز صنعتی خراسان جنوبی است که واحدهای تولیدی زیادی را از گذشته در دل خود جای داده و اینک بیش‌تر این واحد‌‌ها غیرفعال و یا نیمه فعال هستند و برخی از واحدهای تولیدی تعطیل شده به شرکت‌های پخش و انبار محصولات تولیدی در دیگر استان‌ها تبدیل شده است.

با گشتی که در شهرک صنعتی بیرجند با کارگاه‌ها و سوله‌هایی مواجه می‌شوید که بیش‌ترشان با قفل‌های بزرگ در جلوی درب ورودی خودنمایی می‌کنند.

کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که قرار بود مکانی برای تولید و ثروت آفرین استان و درآمد خانواده‌های زیادی از استان را تأمین کند در حال حاضر تبدیل به انبارهای شرکت‌های پخش محصولات دیگر استان‌ها و یا بلااستفاده شده بودند.

در نگاه اول شهرک صنعتی استان به جای این‌که محلی پر رفت‌وآمد و مکانی برای تولیدات استان باشد به شهرکی متروکه بیش‌تر شباهت به مکانی متروکه دارد که در عبور از خیابان‌‌‌ها هرازگاهی در گوشه‌ای از این شهرک کارگاه یا شرکتی مشغول به‌کار دیده می‌شود.

تعطیلی ۱۸ درصد از واحدهای صنعتی استان

عباس جرجانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در ۵ تیر ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که ۱۸ درصد از واحدهای صنعتی استان تعطیل شده است، گفت: برخی تعطیلی واحد‌‌ها به دلیل معوقات بانکی و تعطیلی واحدهای از طریق بانک‌ها بوده است.

۱۰۹۹ واحد صنعتی به تملک بانک‌ها در آمده‌اند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ضمن اعلام این‌که ۷۸۷ شهرک و ناحیه صنعتی در مرحله واگذاری زمین به متقاضیان قراردارد، گفت: ۹۴۸ شهرک و نواحی صنعتی در کشور وجود دارد که همه به ایجاد اشتغال و رفع محرومیت کمک می‌کنند.

علی یزدانی در کارگروه رفع موانع تولید در بندرعباس با بیان این‌که احیای ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: راه‌اندازی دوباره این واحد‌‌ها به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از محل منابع بانکی، صندوق‌های زیر پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت و استفاده از منابع خارجی(یوزانس) تأمین شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اجرای ۲۰۰۰ طرح صنعتی در کشور، افزود: از این میزان بیش از ۳۰۰ طرح و واحد صنعتی در هرمزگان در دست اجراست که بیش از ۱۳۰ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند که در مقایسه با میانگین کشوری رقم بالایی است.

یزدانی گفت: براساس بخشنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بانک‌ها مکلفند، واحدهای صنعتی مصوب در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را از بدهی‌های غیرجاری و چک‌های برگشتی مستثنی کنند و وثیقه‌های مازاد واحد‌‌ها را به میزان تسویه حساب‌ها آن‌‌ها آزاد کنند.

وی گفت: در شهرک‌های صنعتی کشور ۱۰۹۹ واحد صنعتی به تملک بانک‌ها در آمده‌اند که از این شمار ۲۷۶ واحد به صورت کامل متوقف هستند و بقیه نیز با کم‌تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند.

 

به نظر می‌آید در روزهای پسابرجام که از شدت تحریم‌ها کاسته شده و انواع هیأت‌های غربی و شرقی برای حضور در بازار ایران صف کشیده‌اند باید دست روی زانوهای خود بگذاریم و با یادآوری ظرفیت‌های واقعی داخلی و بومی خود به دنبال افزایش تولید داخلی باشیم، زیرا راه تحقق اقتصاد مقاومتی از شهرک‌های صنعتی بومی خودمان می‌گذرد.