خروج از چالش‌های هزاره سوم با کمک کشاورزی ارگانیک

خروج از چالش‌های هزاره سوم با کمک کشاورزی ارگانیک امروزه به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون غذای جامعه بشری، سیستم‌های مختلف تولید کشاورزی با کمک فناوری‌های نوین افزایش پیدا کرده‌اند اما همواره این افزایش تولید با مشکل‌های زیست‌محیطی فراوانی روبه‌رو بوده‌اند. به گزارش سیناپرس، طی چند دهه اخیر کشاورزی ارگانیک با تولید محصول‌های سالم و […]

خروج از چالش‌های هزاره سوم با کمک کشاورزی ارگانیک

امروزه به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون غذای جامعه بشری، سیستم‌های مختلف تولید کشاورزی با کمک فناوری‌های نوین افزایش پیدا کرده‌اند اما همواره این افزایش تولید با مشکل‌های زیست‌محیطی فراوانی روبه‌رو بوده‌اند.

به گزارش سیناپرس، طی چند دهه اخیر کشاورزی ارگانیک با تولید محصول‌های سالم و بدون مصرف کود و سم به منظور پایداری محیط‌زیست و کاهش مخاطره‌های سلامتی و بهداشتی، تنها راه برون‌رفت از چالش‌های هزاره سوم در جوامع مختلف بشری مطرح شده است اما با وجود تمام مزایای فراوان، این نوع کشاورزی هنوز در ایران با موانع و مشکل‌های زیادی روبه‌رو بوده و هنوز فرآورده‌های ارگانیک جای خود را در سبد خرید خانوار‌ها پیدا نکرده‌اند.

سیدرضانورانی، رییس هیأت مدیره انجمن ارگانیک در این خصوص گفت: محصول‌های ارگانیک امروزه نقش بسیار مهم و ارزنده‌ای در واکسیناسیون سلامت انسان و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. هم‌اکنون با توجه به این‌که میزان تولید محصول ارگانیک ما خیلی کم است اما نسبت به کالاهای مشابه و سنتی خود ارزش افزوده بسیار بالاتری دارد. تولید محصولات ارگانیک علاوه بر واکسینه کردن سلامت جامعه، دارای ارزش افزوده بالایی نیز است.

وی با اشاره به این‌که قبل از سال ۸۵ ایران در رنکینگ جهانی محصولات ارگانیک جایگاهی نداشت اما امروز در این رنکینگ قرار گرفته است، گفت: دولت هم‌اکنون به تولید محصولات ارگانیک توجه جدی دارد. در برنامه ششم توسعه نیز به محصولات ارگانیک توجه ویژه‌ای شده است.

اختصاص۲۵ درصد اراضی ایران به محصولات ارگانیک تا سال ۱۴۰۴

فرنوش فلاح‌پور، مسؤول کانون کشاورزی ارگانیک دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این رابطه گفت: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که سطح محصولات ارگانیک تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۲۵ درصد از اراضی ایران برسد که سطح زیادی محسوب می‌شود، لذا ما نیازمند برنامه‌های حمایتی از کشاورزان و همت همه‌جانبه ارگان‌های مرتبط هستیم تا به سمت کشاورزی ارگانیک حرکت کنیم.

وی اظهارکرد: با وجود آن‌که در ایران کشاورزی ارگانیک انجام می‌شود و سطح زیر کشت این محصولات در حال افزایش است و حتی تولید‌کننده‌هایی داریم که محصولاتشان را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند، اما به اندازه تقاضا، محصول در بازار نیست. قطعاً کشاورزی ارگانیک نیازمند حمایت‌های دولتی است تا کشاورزان به انجام آن ترغیب شوند. باید بیمه‌های مناسب برای کشاورزان در نظر گرفته شود، تا اگر محصولات خود را از دست دادند، پشتوانه‌ای داشته باشند.

وی با بیان این‌که کشاورزی ارگانیک روشی است که به دنبال سیستم پایدار کشاورزی، سلامت انسان و محیط‌زیست است، افزود: با توجه به این‌که محصولات ارگانیک تحت تنش‌های مختلف زیستی و محیطی قرار می‌گیرند، تولید برخی از ترکیبات متابولیت‌های ثانویه و آنتی‌اکسیدان‌‌ها در آنها افزایش می‌یابد که خود آنها ترکیباتی هستند که عمدتا خاصیت ضد سرطانی نیز دارند؛ بنابراین محصولی که از کشاورزی ارگانیک به دست می‌آید، را می‌توانیم برای سلامت انسان مفید بدانیم. ترکیبات شیمیایی که در کشاورزی سنتی استفاده می‌شود، وارد چرخه‌ زیستی و آب‌های زیرزمینی شده که به‌صورت غیرمستقیم بر سلامت انسان و سایر موجودات اثر می‌گذارد و سیستم پایداری به وجود نمی‌آورد.

مسؤول کانون کشاورزی ارگانیک دانشگاه فردوسی مشهد اضافه‌کرد: تحقیقات مختلف ثابت کرده که بقایای سموم شیمیایی در محصولاتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، در برخی موارد بسیار بالا و خطرناک بوده و حتی ممکن است منجر به بروز سرطان در آینده شود؛ اما در کشاورزی ارگانیک ما اجازه‌ استفاده از موادشیمیایی مصنوعی از جمله سموم و کودهای شیمیایی را نداریم؛ همچنین مدیریت مزرعه باید بر مبنای ترکیبات طبیعی، معدنی و افزایش حاصلخیزی خاک و طبیعت باشد، در نتیجه محصولات به دست آمده از کشاورزی ارگانیک از سلامت، عطر و طعم طبیعی برخوردار است.