طبیعت زیبای دره نی نگاه دورود

  ناصر بهزادفر- شهرستان دورود در استان سرسبز لرستان نام آشنای همه کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت می‌باشد. عزیزانی که قصد صعود به قلل اشترانکوه و یا دیدار از دریاچه کوهستانی و زیبای گهر را دارند در ابتدا وارد این شهر می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در […]

 

ناصر بهزادفر- شهرستان دورود در استان سرسبز لرستان نام آشنای همه کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت می‌باشد. عزیزانی که قصد صعود به قلل اشترانکوه و یا دیدار از دریاچه کوهستانی و زیبای گهر را دارند در ابتدا وارد این شهر می‌شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کنار منطقه اشترانکوه، وآب و هوای سرد و معتدل خود دارای چشم اندازهای زیبای طبیعی است، که کوه‌ها و آبشار‌ها، دره‌ها و دیگر مناظر طبیعی و مختلف را در خود جای داده است یکی از این موهبت‌های الهی دره زیبای نی‌گاه می‌باشد. هوای معتدل دره و رود روان و زلال که از امتداد رود، گهررود که از دریاچه گهر سرازیر می‌شود از میان این دره زیبا میگذرد و صحنه‌های بی‌بدیل به وجود میآورد که روح هر طبیعت‌گردی را شاداب و سرخوش می‌کند اطراف این دره را دیواره‌ها و صخره‌هایی بلند احاطه کرده که وصف ناپذیر می‌باشند. این دره یکی از زیبا‌‌ترین و دست‌نخورده‌‌‌ترین دره‌های کشور هست که به دلیل وجود تنوع زیست‌محیطی و پوشش گیاهی خود همچنان زیستگاه امنی برای حیات وحش منطقه اشترانکوه می‌باشد پوشش گیاهی این دره شامل انواع درخت‌های میوه از جمله بلوط، انگور، گیلاس، تمشک، گلابی و… می‌باشد که دره را سرسبز و زیباتر کرده است و از گونه‌های جانوری این منطقه وجود حیواناتی نظیر خرس، پلنگ، گربه وحشی، روباه، گرگ، گراز و گونه‌های پرندگان مختلف و زیبا می‌باشد.

مسیر‌های دسترسی به دره نی گاه:

مسیر اول: کوهنوردانی که از دریاچه گهر در حال برگشت می‌باشند و زمان کافی در اختیار دارند می‌توانند پس از رسیدن به چشمه زیر پنبه‌کار از دره‌ای که در سمت چپ قرار دارد و رودگهر رود به آن سرازیر می‌شود وارد این دره شوند که البته ادامه کل مسیر تا انتهای دره با سنگ‌چین‌هایی مشخص گردیده و فقط نیاز به کمی دقت است. در انت‌ها مسیر دره به روستای تی می‌رسد که از آن‌جا به بعد می‌توان با وسایل نقلیه به شهر دورود حرکت کنید. برعکس همین مسیر هم برای پیمایش دره وجود دارد که باید بعد از رسیدن به شهر دورود با وسایل نقلیه‌ای که از میدان امام رضا(ع) (میدان مرکزی) به سمت روستای امامزاده پیرعبدا… و از آن‌جا به سمت روستای تی و ابتدای دره نی‌گاه می‌رسد حرکت کنند و می‌توانند تا انتهای دره یا همان چشمه پای پنبه‌کار را پیمایش نمایند و در صورت داشتن وقت کافی سری هم به دریاچه گهر زد.

مسیر دوم: ابتدا باید از چشمه خرم که ابتدای مسیر دریاچه گهر است به سمت گردنه سلام گاه (گله چیر) که اطاقک و آنتن مخابراتی روی این گردنه نصب شده حرکت کنند که حدوداً ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. سپس از طریق سرازیری که از روی گردنه به سمت دره پر درختی از گردو حرکت کنند و وارد دره شوند که معروف به دره گردو است. بعد از رد کردن دره گردو که پوشش انبوه درختان آن گردو می‌باشد آبشاری قرار گرفته که باید قبل از رسیدن به آبشار از روی یال پایین کوهی که در سمت چپ قرار دارد به سمت دره حرکت کرد و از آن‌جا موافق با جریان رودخانه که طول مسیر دره است و به سمت روستای تی می‌رسد، حرکت کرد.

 نکات مهم:

– از ابتدا تا انتهای دره بدون احتساب استراحت حدود ۸الی ۹ ساعت زمان نیاز است.

– این دره جز منطقه حفاظت شده اشترانکوه می‌باشد. و دارای پاسگاه محیط‌زیست می‌باشد.

– قبل از رفتن به سمت دره از شرایط دره توسط پاسگاه‌های محیط‌زیست که قبل از روستای تی و یا پاسگاه محیط‌زیست روستای درب آستانه (ابتدای مسیر دریاچه گهر)آگاهی کامل پیدا کنید.

 

– از مسیرهای پا کوب شده و سنگ‌چین‌های مسیر حرکت کنید که وارد دره‌های فرعی و خطرناک نشوید.