افق اقتصاد ایران؛ خلق ثروت از علم و فن‌آوری

    گروه دانش-پنجمین نمایشگاه فن‌آوری و نوآوری (اینوتکس ۲۰۱۶) روز یکشنبه‌ کار خود را آغاز کرد. نمایشگاهی که با هدف ورود فن‌آوری نوین دنیا به ایران و ایجاد زمینه‌های همکاری علمی میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و خارجی برپا شده است تا با پتانسیل علمی ایران شاهد ظهور اقتصادی نوین براساس علم و فن‌آوری در […]

 

 

گروه دانش-پنجمین نمایشگاه فن‌آوری و نوآوری (اینوتکس ۲۰۱۶) روز یکشنبه‌ کار خود را آغاز کرد. نمایشگاهی که با هدف ورود فن‌آوری نوین دنیا به ایران و ایجاد زمینه‌های همکاری علمی میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و خارجی برپا شده است تا با پتانسیل علمی ایران شاهد ظهور اقتصادی نوین براساس علم و فن‌آوری در آینده نزدیک باشیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سورنا ستاری در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه فن‌آوری و نوآوری (اینوتکس ۲۰۱۶) عنوان کرد: نمایشگاه امسال تفاوت‌های خوبی نسبت به سال گذشته داشته که حضور دو برابری شرکت‌های فن‌آورانه خارجی در این نمایشگاه نشان از برتری این دوره از نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته است.

در ادامه معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصلی‌‌ترین هدف نمایشگاه اینوتکس بحث انتقال فن‌آوری و تکنولوژی و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای انتقال فن‌آوری است.

وی با تأکید بر این‌که ما به عنوان دولت متعهدیم یک زیرساختی برای شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آوریم تا تبادلات فن‌آورانه بین شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد شود، گفت: کشور ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد؛ بیش از ۵۰ درصد اینترنت یوزرهای خاورمیانه در ایران هستند و این تنها نشان‌دهنده بازار ICT ما در کشور است.

ستاری با بیان این‌که بازار بیوتکنولوژی، نانو و لوازم الکترونیکی بازار بزرگی هستند، گفت: باید بتوانیم به خوبی از این بازار‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: هدف معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تحقیق و توسعه مشترک و ایجاد خطوط تولید مشترک بین شرکت‌های داخلی و خارجی است تا فن‌آوری در کشور توسعه یابد.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در خصوص صادرات محصولات دانش‌بنیان با بیان این‌که صادرات این محصولات با محصولات معمولی متفاوت است گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید بتوانند استانداردهای لازم را برای صادرات محصولاتشان به سایر کشور‌ها اخذ کنند که این موضوع تاکنون در تاریخ کشور سابقه نداشته است.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ادامه داد: بنابراین معاونت علمی در راستای استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان و فعالیت آن‌ها به صورت یک زیست‌بوم اقداماتی را در دستور کار قرارداده تا شرکت‌ها بتوانند در مسیر صادرات محصولات خود قرار بگیرند. اگر ما به عنوان دولت بتوانیم این زیست‌بوم را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم شرکت‌ها خودشان می‌دانند که در چه مسیری در راستای توسعه محصولات شان حرکت و آن را به کشورهای دیگر صادر کنند.

ستاری افزود: ما در طی این دو سال به فکر ایجاد این زیر ساخت بودیم تا شرکت‌ها بتوانند در این زیست‌بوم زندگی کنند، کار کنند، صادرات کنند.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در خصوص ایجاد پارک‌های علم و فن‌آوری مشترک گفت: ایجاد پارک‌های فن‌آورانه مشترک از موضوعات جدی است که در تمام بازدید‌ها از آن صحبت می‌شود.

تعهد دولت برای ایجاد زیر ساخت انتقال فن‌آوری

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از فروش ۱۱ هزار میلیارد تومان محصولات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۳ خبر داد و گفت: معاونت در راستای رتبه صادرات محصولات دانش‌بنیان خدماتی ارایه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به تأمین هزینه‌های ثبت پتنت تا ۹۰ درصد اشاره کرد.

سورنا ستاری در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری و نوآوری در جمع خبرنگاران، انتقال فن‌آوری و تکنولوژی و ایجاد بستر برای این امر را از اهداف برگزاری نمایشگاه اینوتکس نام برد و افزود: ما به عنوان دولت متعهدیم که زیرساخت‌های لازم برای تبادل فن‌آوری میان شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر این که در پنجمین دوره این نمایشگاه بیش از دو برابر شرکت‌های خارجی افزایش یافته است، ادامه داد: این دیدگاه جدیدی است که ما بازار مصرف کالاهای خارجی نیستیم و معتقدیم که باید از بازارهای داخلی صیانت کنیم.

ستاری با تأکید بر این که ایران کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است، اظهار کرد: این درحالیست که بیش از ۵۰ درصد اینترنت یوزرهای خاورمیانه در ایران هستند و حدود ۵۰ میلیون گوشی هوشمند در اختیار مردم است.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور با بیان این که این آمار‌ها مربوط به بازار ICT ایران می‌شود، اضافه کرد: زمانی که بازارهای بیوتکنولوژی، نانو فن‌آوری و لوازم الکترونیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد با بازارهای بزرگی مواجه می‌شویم و اگر به خوبی از این بازار‌ها استفاده شود زمینه مناسبی برای انتقال فن‌آوری خواهد بود.

وی شرط موفقیت در عرصه‌های بین‌المللی در حوزه‌های توسعه فن‌آوری را ایجاد بخش‌های تحقیق و توسعه با طرف‌های خارجی دانست و ادامه داد: این امر نیز در دستور کار معاونت علمی قرار دارد و ما در تبادلات بین‌المللی بر همکاری‌های بیش‌تر در حوزه‌های فن‌آوری تمرکز داریم.

ستاری در خصوص صادرات محصولات دانش‌بنیان با تأکید بر این که صادرات محصولات دانش‌بنیان با صادرات محصولات عادی متفاوت است، خاطرنشان کرد: برای استاندارد محصولات دانش‌بنیان باید استانداردهای لازم را تدوین کنیم و یا در حوزه‌هایی چون تجهیزات پزشکی، اقدام به‌کارآزمایی‌های بالینی شود که خوشبختانه در این زمینه حرکت‌هایی آغاز شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ثبت پتنت را از جمله اقدامات معاونت علمی برای توسعه صادرات فن‌آوری نام برد و گفت: در این راستا ۹۰ درصد هزینه‌های ثبت اختراع از سوی معاونت علمی تأمین می‌شود. علاوه بر آن شرکت‌های دانش‌بنیان را در جهت هدایت فعالیت‌های خود به سمت توسعه صادرات ترغیب می‌کنیم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور، توسعه صادرات را نیازمند اکوسیستم خاصی دانست و خاطرنشان کرد: براساس آمار فروش شرکت‌ها و بنابر اظهارنامه‌های آن‌ها در سال ۹۳، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش‌بنیان داشتیم.

اینوتکس ۲۰۱۶ در جهت تقویت خلق ثروت از فن‌آوری

رییس پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری و نوآوری (اینوتکس ۲۰۱۶) گفت: این نمایشگاه می‌تواند خلق ثروت از فن‌آوری را به نمایش بگذارد و برای تقویت این حرکت، تلاش می‌شود.

امیری‌نیا، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری و نوآوری را یک اقدام ملی با رویکرد بین‌المللی ذکر کرد و گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه دستیابی به یک جایگاه بین‌المللی برای خلق ثروت از علم است.

وی افزود: رویکرد جدی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان به نقطه‌ای رسیده که امروز شاهد حضور بیش از ۹۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی و ۸۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه هستیم.

او ادامه داد: در پاویون‌های اختصاصی کشورهای روسیه، بلاروس و یونان حداقل ۲۰ شرکت فن‌آورانه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.

رییس پنجمین نمایشگاه فن‌آوری و نوآوری با تأکید بر این‌که نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۶ یک اقدام ملی با رویکرد بین‌المللی است، گفت: این نمایشگاه پتانسیل آن را دارد که بتواند بر پایه علم و فن‌آوری و ایجاد جایگاهی برای تبادل تکنولوژی خلق ثروت کند.

امیری‌نیا گفت: آرزوی مقام معظم رهبری و مسؤولان کشوری و همچنین معاونت علمی و فن‌آوری این است که بتوانیم از نظر اقتصادی در کشور در جایگاه خوبی قرار بگیریم و به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری حرکت کنیم.

رییس پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری و نوآوری اظهار داشت: جایگاه علمی امروز ایران در زمینه نانو فن‌آوری در رتبه ششم قرار دارد و نیز جایگاه ایران در حوزه‌های بیوتکنولوژی، هوا و فضا و فن‌آوری اطلاعات این نوید را می‌دهد که می‌توان از علم، خلق ثروت داشته باشیم و این نمایشگاه می‌تواند خلق ثروت از فن‌آوری را نشان دهد.

وی افزود: معتقدیم فن‌آوری پیشرفته تنها در بازارهای داخلی قابل عرضه نیست بلکه باید راه به بازار خارج ببرد؛ از سوی دیگر برخی نیازهای ما در تولید علم و فن‌آوری قابل ابتیاع در داخل نیست از این رو باید سایر نیازهایمان را از کشورهای دیگر دریافت کنیم.

امیری نیا تأکید کرد: به همین دلیل ضروری است که با کشورهایی که از مسیر فن‌آوری پیشرفت کرده‌اند همکاری‌هایی در راستای ایجاد دفاتر و خطوط تولید مشترک همکاری کنیم.

وی با بیان این‌که امروزه ۷۰ درصد جمعیت ایران فعال هستند، تصریح کرد: همین افراد می‌توانند در زمینه توسعه علم و فن‌آوری در کشور نقش‌آفرینی کنند زیرا محور ما، نوآوری بوده و مبنای کار ما نیروی انسانی با انگیزه است.

 

امیری نیا اظهار داشت: امیدواریم بین طرف‌های ایرانی و خارجی همکاری‌های فن‌آورانه‌ای صورت گیرد، گفت: ما ابتدای راه هستیم ولی امیدواریم بتوانیم که این راه را به خوبی ادامه دهیم.