ثبات اقتصادی دغدغه فعالان بخش خصوصی است

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان ‌رضوی ثبات اقتصادی دغدغه فعالان بخش خصوصی است نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن‌ و کشاورزی خراسان‌رضوی از برگزاری ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه در محل اتاق بازرگانی مشهد خبر داد و گفت: این همایش با حضور […]

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان ‌رضوی

ثبات اقتصادی دغدغه فعالان بخش خصوصی است

نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن‌ و کشاورزی خراسان‌رضوی از برگزاری ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه در محل اتاق بازرگانی مشهد خبر داد و گفت: این همایش با حضور مقامات مسؤول، اساتید دانشگاه، فعالان و نخبگان فعال بخش خصوصی و با همکاری اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف برگزار می‌شود و هدف آن نیز طرح مطالبات فعالان اقتصادی در حوزه محیط کسب‌ و کار است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی خراسان‌رضوی؛ حسین‌محمودی‌خراسانی، «بهبود محیط کسب ‌و کار و راهکارهای ثبات‌بخشی به اقتصاد ایران» و «بهبود محیط کسب‌وکار ‏و ارتقای رتبه ایران در شاخص انجام کسب ‏و کار بانک جهانی» به عنوان دو محور اصلی همایش یاد کرد و گفت: در محور اول، مباحثی همچون دیپلماسی اقتصادی و ثبات اقتصادی، سیاست ارزی و ثبات اقتصادی، نقدینگی، کنترل تورم و ثبات اقتصادی، نرخ سود بانکی و ثبات اقتصادی و ساختار مالی دولت و ثبات اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه‌داد: در محور دوم نیز به مثابه سال گذشته، با نگاهی به شاخص‌های انجام کسب‌‏و کار بانک جهانی؛ ‌راهکارهای بهبود نماگرهای پرداخت مالیات، اجرای قرارداد‌ها در ایران، ثبت اموال در کشورمان، اخذ انشعاب برق و مجوز ساخت‏ و ساز در ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

محمودی به حضور کارشناسان بدنه دستگاه‌های اجرایی که ارتباط مستقیمی با فعالان اقتصادی دارند، به عنوان یکی از نکات برجسته این همایش اشاره کرد و افزود: این فرصتی است تا کارشناسان دولتی به صورت رو در رو با مشکلات فعالان اقتصادی مواجه شوند و امیدواریم پس از همایش نتایج خوبی را در بهبود وضعیت کسب‌ و کار استان و کشور شاهد باشیم.

وی خاطر‌نشان‌کرد: برآورد ما این است که در دوره‌های مختلف این همایش، به ۵۰ تا ۶۰ درصد از اهداف خود در این حوزه دست می‌یابیم و نتایج ملموس این همایش را در وضعیت کسب ‌و کار استان و کشور شاهد هستیم.

محمودی در پاسخ به سؤال خبرنگاران، در ارزیابی محیط کسب ‌و کار استان افزود: نمی‌توان گفت که کسب‌ و کار در خراسان‌رضوی فضای سخت‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد زیرا دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی برای همه شهر‌ها و استان‌ها صادر و مصداق می‌یابد اما توقع ما تعامل بیش‌تر از سوی دستگاه‌های استان است. متأسفانه در خطه ما تعامل کم‌تری از سوی برخی از دستگاه‌های اجرایی وجود دارد؛ هر چند این موضوع نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد تأکید‌کرد: اگر اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌ و کار به صورت جامع محقق شود، بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی حل خواهد شد. یکی از مسایل بسیار مهم برای فعالان اقتصادی این است که شاهد ثبات اقتصادی در عرصه‌های مختلف باشند و مقررات خلق‌الساعه گریبانشان را نگیرد. مطالبه مهم بخش خصوصی در مراحل مختلف و به ویژه در این همایش این است که نظر و آرای این حوزه در هنگام نگارش قانون و یا پیش از ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف اخذ شود تا رویه‌ها بهبود پیدا کند و بخش خصوصی با فضای کسب ‌و کار مطلوب‌تری مواجه شود.