واعظی: IP یکی از هکرهای حملات اخیر مربوط به اروپا بود

    رتبه‌بندی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در سال جاری گروه ارتباطات-سومین همایش سراسری روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته صبح شنبه با سخنرانی محمدرضا فرنقی‌زاد، ریاست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آغاز به‌کار کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس مصوبه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های […]

 

 

رتبه‌بندی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در سال جاری

گروه ارتباطات-سومین همایش سراسری روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته صبح شنبه با سخنرانی محمدرضا فرنقی‌زاد، ریاست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آغاز به‌کار کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس مصوبه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات هر ساله و به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، کنفرانس یا همایشی به منظور گرامیداشت این روز برگزار خواهد شد

به سنت دو سال قبل، سومین همایش روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات در مرکز همایش‌های شهید قندی برگزار شد.

 در این همایش، چندین کارگاه آموزشی شامل کارگاه روابط عمومی موبایل، کارگاه فضای مجازی، آسیب‌ها و مخاطرات، کارگاه تجاری‌سازی در فضای مجازی و کارگاه ارتباطات الکترونیک و تحولات پیش‌رو برگزار خواهد شد. گفتنی است در حاشیه این همایش نیز نمایشگاهی از اقلام تبلیغاتی برقرار می‌باشد

دراین همایش یک روزه که با حضور و سخنرانی واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برگزار شد، معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت و سعیدرضا عاملی، عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران نیز سخنرانی کردند.

حملات اخیر هکری به ایران

وزیر ارتباطات با اشاره به حملات اخیر هکری به سایت‌های دولتی ایران گفت: براساس بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد‌، آی‌پی یکی از هکر‌ها مربوط به اروپا بوده است.

محمود واعظی در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت ارتباطات با تمامی ارکان زیرمجموعه با بیان این‌که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعیین تکلیف تعرفه‌های مخابراتی و اینترنتی تشکیل می‌شود، درباره اقدامات هکری اخیر علیه سایت‌های دولتی گفت: از گذشته برنامه‌های مختلفی برای صیانت داشتیم.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: این موضوع که اتفاق می‌افتد صرفاً مربوط به کشور ما نیست. با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد‌ آی‌پی یکی از هکر‌ها مربوط به اروپا بوده است.

واعظی درباره زمان اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌ها گفت: طی ۲۰ روز گذشته تست‌های مختلفی از اپراتور‌ها داشتیم و در حال حاضر هیچ‌کدام مشکلی ندارند و امیدواریم تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته دیگر اجرایی شود.

وزیر ارتباطات درباره فیلتر کانال‌های غیراخلاقی تلگرام نیز گفت: تلاش می‌کنیم این قبیل کانال‌ها مسدود شود، چند روز برای انجام این کار وقت داریم و همچنین خود تلگرام دنبال ارایه روباتی در این زمینه است.

مدیریت افکار عمومی وظیفه روابط عمومی‌ها است

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت در سومین همایش سراسری روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته که آغاز به‌کار کرد، با بیان این که طبق پیش‌بینی‌ها تا چندسال آینده، فضای مجازی تنها فضای اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی خواهد بود، گفت: در این فضا مدیریت افکار عمومی وظیفه روابط عمومی‌ها است.

وی در ادامه به تأثیر فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی اشاره کرد و گفت: به تبع این تأثیرات رویکرد رسانه‌ای در جامعه تغییر کرده و امروزه شاهد علاقه روزافزون به شبکه‌های مجازی در دنیا هستیم.

فرنقی‌زاد با بیان برخی نرم‌افزارهای محبوب در دنیا علت اقبال جمعی به این شبکه‌ها را ناشی از میل انسان‌ها به تأیید برشمرد و خاطر نشان ساخت: افراد دوست دارند با جمعی باشند که با آن‌ها همراه بوده و نظرات آن‌ها را تأیید می‌کند و فضای مجازی این امکان را به همه داده است.

وی با اشاره به سادگی دسترسی به این فضا، ادامه داد: این فضا می‌تواند نیازهای درونی انسان‌ها از جمله احترام و تأیید دیگران را برآورده کند و از این رو، همه می‌تواند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی همچنین بحث اقتصادی فضای مجازی را سودآور دانست و گفت: کسانی که با شناخت درست این فضا و نیازهای مخاطبان با تولید نرم افزارهای کاربردی وارد شوند، توانسته‌اند موفق شوند.

رتبه‌بندی روابط عمومی‌های دولت

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در همایش روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به رتبه‌بندی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در سال جاری گفت: روابط عمومی وزارت ارتباطات در برآوردهای دو سال گذشته جزو وزارتخانه‌های فعال و تلاشگر در حوزه ارتباطات بوده است و امیدواریم با توجه به دیدگاه وزیر ارتباطات و رییس مرکز روابط عمومی این رویکرد ادامه یابد.

وی خواستار معرفی خدمات نه تنها از لحاظ فنی بلکه از لحاظ فرهنگی شد و گفت: استفاده درست و منطقی از حوزه ارتباطات و فهم دقیق آن از نظر فرهنگی، به تنهایی وظیفه وزارت ارتباطات نیست و آگاهی بخشی به جامعه از وظایف ما هم به شمار می‌رود.

لزوم بازتعریف وزارت ارتباطات

سعیدرضا عاملی با اشاره به گسترش نقش اینترنت و فضای مجازی در زندگی مردم و اقتصاد گفت: گریزی نیست که در شرایط کنونی و فراگیری اینترنت عنوان وزارت ارتباطات را بازتعریف کنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت ارتباطات با تمامی ارکان زیرمجموعه با بیان این‌که ۷۰ درصد امور اداری در کشورهای توسعه یافته به فضای مجازی منتقل شده است، اظهار کرد: در واقع با این کار زندگی اول در کنار زندگی دوم قرار گرفته است.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: متأسفانه جایگاه روابط عمومی سازمان‌های ما درخور وظایف شان نیست و در دوره اخیر هم شاهد تنزل جایگاه آن‌ها بودیم.

وی یادآور شد: تحول در روابط عمومی‌ها یک ضرورت گریز ناپذیر است، زیرا در سال ۲۰۲۵ حدود ۹۱ درصد از کشورهای توسعه یافته و ۶۹ درصد اقتصادهای نوظهور از اینترنت استفاده می‌کنند.

استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر حجم GDP دنیا ۱۰۷ تریلیون دلار است که ۱۴٫۷ تریلیون دلار مربوط به اینترنت می‌شود.

وی عنوان کرد: روابط عمومی مسؤول سواد اینترنتی در سازمان‌ها است. برخلاف کسانی که تصور می‌کنند ICT شغل ایجاد نمی‌کند باید گفت به ازای هر ایجاد شغل در این حوزه ۲٫۳ شغل دیگر ایجاد می‌شود.

 

عاملی تصریح کرد: روابط عمومی وزارتخانه‌ها تنها نباید صحبت‌های وزیر و وکیل را در سایت وزارتخانه قرار دهند و باید نادیده‌ها را مطرح و معرفی کنند تا به اصطلاح ارتباطاتی، لال و مرده نشوند.