فعالان اقتصادی پشتوانه کافی ندارند

رییس اتاق بازرگانی کرمان فعالان اقتصادی پشتوانه کافی ندارند رییس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به این‌که در شرایط نامطلوب و جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: فعالان اقتصادی به عنوان سربازان این جنگ، پشتوانه کافی و پشتیبانان آنها آرایش جنگی لازم را ندارند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق کرمان بازرگانی، صنایع، معادن […]

رییس اتاق بازرگانی کرمان

فعالان اقتصادی پشتوانه کافی ندارند

رییس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به این‌که در شرایط نامطلوب و جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: فعالان اقتصادی به عنوان سربازان این جنگ، پشتوانه کافی و پشتیبانان آنها آرایش جنگی لازم را ندارند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق کرمان بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی‌طبیب‌زاده اظهارکرد: به نظر می‌رسد در این شرایط حمایت از تولیدکنندگان و توجه جدی به آنها صورت نمی‌گیرد که اگر مشکلات آنها برطرف نشود و همه نهاد‌ها به پشتیبانی تولید نپردازند با مشکلات جدی و بحران روبه‌رو خواهیم شد.

وی به بیان بخشی از مشکلات اقتصادی استان پرداخت و بیان‌کرد: بیش‌ترین خسارت به کشاورزی کرمان طی ۵۰ سال گذشته در سال جاری به محصول پسته و خرمای این استان وارد شده و از دیدگاه ما یک فاجعه اتفاق افتاده است اما آن‌گونه که باید از تولیدکنندگان کشاورزی حمایت صورت نگرفته و همچنان بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه با موضوع مساعدت به بنگاه‌های دارای بدهی بانکی، در کش‌و‌قوس آیین‌نامه و مصوبات بین نهادهای ذی‌ربط است.

طبیب‌زاده، با بیان این‌که اجرای قانون جدید چک نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است، تصریح‌کرد: بانک مرکزی صدور ضمانت‌نامه را ممنوع اعلام کرده در صورتی که اگر این ضمانت‌نامه‌ها صادر نشو‌ند، پیمانکاران بسیاری بیکار خواهند شد.

وی در ادامه به موضوع بحران آب و راه‌اندازی بازار آب به عنوان حل مشکلات این حوزه اشاره کرد و افزود: قوانین بازدارنده وزارت نیرو باید اصلاح شوند اما به نظر می‌رسد اراده جدی برای اصلاح این قوانین وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی کرمان اظهار‌کرد: باید خلف وعده ممنوع اعلام شود، زیرا در صورتی‌که این خلف وعده‌ها ادامه داشته باشد اعتماد بخش خصوصی به صحبت‌های مطرح شده کم‌تر خواهد شد.

آرش‌علوی، رییس کمیسیون بهبود محیط کسب ‌و کار اتاق کرمان مشکلات اقتصادی را ریشه مشکلات امنیتی و اجتماعی برشمرد و گفت: اگر به مسایل اقتصادی توجه نشود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

علوی افزود: با وجود افزایش نرخ ارز، باید امکان صادرات کالاهای ایرانی تولید شده با نرخ داخلی، افزایش پیدا می‌کرد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی کرمان را یک استان صادرات‌محور دانست و گفت: محصولاتی از جمله فرش، پسته، خرما، مس، سنگ‌آهن و… برای صادرات استان بسیار اهمیت دارند، اما آمار صادرات گمرک در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته نشانگر کاهش ۵۹ درصدی صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که عمده آن مربوط به کاهش صادرات محصول پسته است.

علوی‌ افزود: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ نفر فعال اقتصادی در بخش صادرات فعالیت می‌کنند و با توجه به تحریم‌های خارجی حدود ۶ هزار نفر از این افراد در معرض خطر هستند.