شرط ادامه حیات تلگرام؛ انتقال پایگاه داده به ایران

    گروه فن‌آوری اطلاعات-در جلسه شورای عالی فضای مجازی مقرر شد همه شبکه‌های پیام‌رسان برخط فعال کشور ظرف یک‌سال آینده انبارش یا ذخیره‌سازی داده‌های (دیتا) خود را در داخل کشور انجام دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این جلسه که عصر شنبه برگزار شد، شرکت‌های خارجی پیام‌رسان فعال در داخل برای ادامه فعالیت خود ملزم […]

 

 

گروه فن‌آوری اطلاعات-در جلسه شورای عالی فضای مجازی مقرر شد همه شبکه‌های پیام‌رسان برخط فعال کشور ظرف یکسال آینده انبارش یا ذخیره‌سازی داده‌های (دیتا) خود را در داخل کشور انجام دهند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در این جلسه که عصر شنبه برگزار شد، شرکت‌های خارجی پیام‌رسان فعال در داخل برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد تا همه اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند.

همچنین در پی بررسی وضعیت پیام‌رسان‌های اجتماعی با تکیه بر رهنمود‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مرکز ملی فضای مجازی، سند در اولویت قراردادن این مباحث در جلسه بررسی و بخش‌هایی از آن، توسط اعضای شورا تصویب شد.

بر این اساس، مقرر شد به تدریج و طی یک دوره‌گذار یک ساله، شبکه‌های پیام رسان بومی در داخل ادامه یابد و با حمایت و ارایه تسهیلات به این شبکه‌ها، شرایط رقابتی با شبکه‌های برخط خارجی فراهم شود.

تلگرام، پیشتاز فضای مجازی ایران

بررسی‌های جهانی از استفاده کاربران فضای مجازی از شبکه اجتماعی تلگرام نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۰٫۵ درصد کاربران این شبکه را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. به نحوی که کاربران ایرانی از طریق وب ۴۴٫۳ درصد و از طریق موبایل ۸۰.۵ درصد کاربران این اپلیکیشن پیام‌رسان هستند. این درحالی است که شبکه روسی تلگرام در کشور روسیه آن‌طور که باید محبوب نیست و ۱۱٫۳ درصد کاربران این شبکه اجتماعی از طریق وب و ۵٫۵ درصد کاربران موبایل، روسی هستند. کاربران ایتالیایی نیز رتبه سوم استفاده‌کنندگان از تلگرام را بعد از ایران و روسیه در اختیار دارند که البته استفاده از این اپلیکیشن پیام‌رسان در این کشور میان یک تا ۴٫۵ درصد اعلام شده است.

محبوبیت شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران به حدی چشمگیر است که حدود ۱۲ درصد از پهنای باند اینترنت کشور در اختیار تلگرام است و این سایت در رتبه ۱۴ در دسترسی از طریق وب و رتبه ۲۰ از طریق دسترسی موبایل در ایران قرار دارد.

براین اساس با توجه به اهمیت صرف زمان و استفاده کاربران ایرانی از این شبکه مجازی و سایر پیام‌رسان‌های آنلاین و نیز انتقاداتی که اخیراً از سوی مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی درباره صیانت از فضای مجازی مطرح شده است.

انتقال سرور تلگرام

در جلسه شورای عالی فضای مجازی همچنین مقرر شد همه شبکه‌های پیام‌رسان برخط فعال کشور ظرف یکسال آینده انبارش یا ذخیره‌سازی داده‌های (دیتا) خود را در داخل کشور انجام دهند و در پی بررسی وضعیت پیام‌رسان‌های اجتماعی با تکیه بر رهنمود‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مرکز ملی فضای مجازی، سند در اولویت قراردادن این مباحث، در جلسه بررسی و بخش‌هایی از آن، توسط اعضای شورا تصویب شد.

انتقال سرور تلگرام به ایران چند وقتی است رسماً به عنوان یک مطالبه از سوی مسؤولان مطرح است.

از جمله این‌که عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با اشاره به این‌که برخی شبکه‌ها زمینه جرایم سازمان یافته را فراهم کرده‌اند، به فارس گفته بود: به لحاظ استفاده شبکه‌های اجتماعی از فن‌آوری رمزنگاری، فیلترینگ هوشمند روی این شبکه‌ها قابل اعمال نیست. برای مقابله با آسیب‌های ناشی از محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی خارجی ۳ اقدام اساسی باید انجام شود. اقدام اول این است که به شبکه‌های اجتماعی وابسته و مرتبط با کشورهای معاند و سرویس‌های جاسوسی بیگانه، به هیچ عنوان اجازه فعالیت داده نشود و اینگونه شبکه‌ها به‌طور کامل مسدود شوند. اقدام دوم این است که صرفاً به آن دسته از شبکه‌های اجتماعی خارجی غیرمعاند اجازه فعالیت در فضای مجازی کشور داده شود که اولاً از قوانین ایران کاملاً تبعیت کنند، ثانیاً سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند و ثالثاً مراجع ذی‌صلاح مجوزهای لازم را اخذ کنند. سومین و مهم‌ترین اقدام نیز تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی در مقابله با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی است. کشورهای توسعه یافته، صرفاً در صورتی که شبکه‌های اجتماعی از قوانین آن‌ها تبعیت کنند و سرورهای خود را به داخل کشور آن‌ها منتقل کند به این شبکه‌ها اجازه فعالیت می‌دهند اما متأسفانه در کشور ما شبکه‌های اجتماعی بیگانه بدون اخذ مجوز مشغول فعالیت هستند.»

همچنین سید محمدرضا آقا میری، عضو کارگروه فیلترینگ در پاسخ به این سؤال که در رأی کارگروه فیلترینگ برای فیلتر نشدن تلگرام آیا این شبکه ملزم شده سرور خود را به ایران منتقل کند، اظهار داشت: اگر تلگرام سرور خود را به ایران نیاورد در رقابت با شبکه‌های اجتماعی دیگر حذف خواهد شد. این خواسته‌ها کاملاً منطقی است که بخشی از آن‌ها به پلیس فتا مربوط می‌شود. گاهی جرم‌هایی در بستر تلگرام انجام می‌شود که شاکی و متهم دارد و زمانی که سرور در ایران نباشد قاضی باید به چه چیزی استناد کند و در نبود این امکان حقی ضایع خواهد شد.

همچنین کمال هادیان‌فر، رییس پلیس فتا نیز گفته بود: در اولین خواسته ایران از شرکت تلگرام تأکید شده با توجه به حجم زیاد کاربران ایرانی این شرکت، تلگرام باید سرورهای خود را به داخل خاک ایران منتقل کند. در حال حاضر بیش‌ترین پرونده‌های ما در خصوص فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله داعش فارسی، جرایم اخلاقی و… در فضای شبکه تلگرام انجام می‌شود و طبق قوانین جهانی شرکت تلگرام موظف به انتقال سرورهای خود به داخل کشورمان است. البته مدیر شرکت تلگرام عنوان می‌کند که به واسطه تحریم ایران قادر به انتقال سرورهای خود به داخل خاک کشورمان نیست و این در حالیست که در همین فضا از فضای سایبری ایران استفاده می‌کند. هادیان‌فر خاطر نشان کرد: در حال حاضر وزارت ارتباطات و پلیس اینترپل در حال پیگیری درخواست‌های ایران از کمپانی تلگرام هستند و این کمپانی در صورت تمایل برای ادامه فعالیت در ایران ملزم است تا سرورهای خود را به خاک ایران منتقل کند.

این مصوبه تأکید کرد که صرف نظر از توانایی اجرای مسؤولان اجرایی که منجر به پاسخگویی می‌شود، اصل موضوع انتقال سرور پیام‌رسان تلگرام مورد تأیید مسؤولان بوده و هست.

 

منابع: farsnews.com-mehrnews.com-president.ir