گردش در میان تپه‌ها و رمل و ماسه‌های بیابان در کویر سیازگه

  ناصر بهزادفر- سیازگه؛ کویر بکر ناشناخته در قلب اصفهان است که در فصل بهار کویرنوردان را به دل تپه ماسه‌های سیاه‌رنگ خود دعوت می‌کند. آرامش گردش در میان تپه‌ها و رمل و ماسه‌های بیابان با پای‌برهنه، شترسواری در دل کویر و جاذبه‌هایی مانند سافاری‌‌سواری هر گردشگر بی‌تجربه کویر را نیز به ادامه سفر در […]

 

ناصر بهزادفر- سیازگه؛ کویر بکر ناشناخته در قلب اصفهان است که در فصل بهار کویرنوردان را به دل تپه ماسه‌های سیاه‌رنگ خود دعوت می‌کند. آرامش گردش در میان تپه‌ها و رمل و ماسه‌های بیابان با پای‌برهنه، شترسواری در دل کویر و جاذبه‌هایی مانند سافاری‌‌سواری هر گردشگر بی‌تجربه کویر را نیز به ادامه سفر در دل بیابان‌های بکر ایران تشویق می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده در میان این زیبایی‌‌ها رصد آسمان کویر از جذابیت ویژه و وصف‌نشدنی برخوردار است؛ درواقع رصد کامل آسمانی که ستارگانش در شب‌های سیاه کویر صد‌ها برابر می‌شود و تماشای واضح ستارگانی که هیچ‌گاه در دل شهر موفق به کشف و مشاهده آن‌‌ها نشده‌ایم جاذبه سفر به کویر را چند برابر می‌کند.

در میان کویرهای مختلف ایران نام «سیازگه» به‌عنوان پهنه‌ای گسترده در دامنه ریگزارهای شمال ابوزیدآباد در بخش کویرات آران و بیدگل قرار می‌درخشد اما این کویر زیبا تاکنون از چشم گردشگران و کویر دوستان داخلی و خارجی دورمانده است.

در منطقه ابوزیدآباد آران و بیدگل منطقه‌ای‌ هست که سیاهی زمین از مسیر حرکت مشخص است که این منطقه را مردم محلی سیازگه می‌نامند چراکه خاک و فضای سیاه‌رنگ منطقه با دیگر رمل‌‌ها و مناطق اطراف فرق دارد.

قرار گرفتن این پهنه در میان رمل‌های دست‌نخورده خاکی‌رنگ، جلوه‌ای بی‌نظیر به منطقه بخشیده است. این رمل‌های ماسه‌ای و تپه‌های جلوه‌ای دیدنی به کویر سیازگه داده است.

آسمان صاف و روشن شب بدون که دامنی انبوه از ستارگان را در برابر چشم تماشاگران آسمان می‌گستراند، از قابلیت‌های بی‌بدیل این منطقه است.

 پوشش گیاهی در مناطق شنی درختان تاغ و نسی و در مناطق استپی تاغ، درمنه، جگن، رشمه، شور الوان، شور بیابانی است؛ اما وجود گونه‌های گیاهی کمیاب و دارویی مانند اشنان، گز و اسکنبیل در این منطقه خود یکی از جاذبه‌های مهمی است که می‌تواند مورد توجه اهالی علم و دانش باشد.

همچنین به دلیل بکر بودن طبیعت، حیات‌وحش این منطقه از امنیت خوبی برخوردار بوده و پوشش جانوری منطقه شامل شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ، جرد، هوبره، انواع آگاما و مار و پامِسواکی است.

همچنین باوجود خشکی و بی‌آبی، گونه‌های نادر جانوری مانند یوزپلنگ آسیایی، کاراکال در این منطقه یافت می‌شود که تمام این‌‌ها خود از جاذبه‌های منطقه است.

همجواری سیازگه با آثار تاریخی و فرهنگی شهر ابوزیدآباد به‌عنوان پایتخت گویش‌های کهن ایرانی، قلعه عباسی و کاروانسرای خشتی ابوزیدآباد می‌تواند در جذب گردشگران بسیار مؤثر باشد.

مسیر دسترسی

سیازگه پهنه‌ای گسترده در دامن ریگزارهای شمال ابوزیدآباد است، جاده‌ای کویری را که به سمت شمال دنبال کنید در حصار تپه‌ماهور‌ها به مساحتی هموار و بکر برمی‌خورید که در تلاقی با ناهمواری ریگزار، بسیار جذاب است؛ بنابراین شما اکنون در دل کویر سیازگه هستید.