سال آینده سال سختی برای تجارت ایران است‌

نایب رییس اتاق ایران سال آینده سال سختی برای تجارت ایران است‌ نایب رییس اتاق ایران گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی کشور و نحوه مقابله با تحریم‌ها ‌چنین به نظر می‌رسد که در سال آینده فشار بیش‌تری در انتظار تجارت خارجی ایران است. با روشی که امروز جلو می‌رویم، در سال آینده به‌طور طبیعی […]

نایب رییس اتاق ایران

سال آینده سال سختی برای تجارت ایران است‌

نایب رییس اتاق ایران گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی کشور و نحوه مقابله با تحریم‌ها ‌چنین به نظر می‌رسد که در سال آینده فشار بیش‌تری در انتظار تجارت خارجی ایران است. با روشی که امروز جلو می‌رویم، در سال آینده به‌طور طبیعی در تأمین ارز لازم برای تجارت خارجی به مشکل برخورده و فکر می‌کنم صادرات، روند کاهش را در پیش بگیرد. به نظر می‌رسد در حوزه تجارت خارجی دغدغه فعالان اقتصادی بیش‌تر خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران‌ پدرام‌سلطانی تصریح‌کرد: سال ۹۸ سال تنگنای بیش‌تر برای فروش نفت و دریافت عواید حاصل از آن است، محدودیت‌هایی که در زمینه حمل‌و نقل دریایی برای ایران ایجاد شده، تجارت خارجی را بیش‌تر تحت فشار قرار می‌دهد.

وی افزود: این مشکلات بر بخش تولید هم سرریز می‌کند، تنگنای مواد‌اولیه به دلیل تنگنای واردات مشکل را بیش‌تر می‌شود. البته صادرات به کشورهایی که با آنها مرز خاکی داریم ادامه پیدا می‌کند اما فشار بر تولید به دلایلی که پیشتر به آن اشاره کردم بیش‌تر می‌شود.

سلطانی ادامه‌داد: از سوی دیگر روندی که نقدینگی و نرخ ارز در سال‌های اخیر طی کرده به کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده انجامیده است. در سال‌های اخیر نقدینگی به‌طور لجام‌گسیخته رشد یافته و نرخ ارز جریان صعودی نرخ تورم را دامن زده است. با توجه به این شاخص‌ها، تولید‌ از ناحیه قدرت خرید مصرف‌کننده هم در فشار قرار می‌گیرد و بسیاری از بنگاه‌ها چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارند.

نایب رییس اتاق ایران با بیان این‌که فشاری که در حوزه تجارت خارجی به آن اشاره شد تنها معطوف به فعالیت شرکت‌های دولتی یا فروش نفت ایران نیست، گفت: اخباری از به پیشواز رفتن شرکت‌های اروپایی در تحریم شرکت‌های ایرانی و تمایل به عدم همکاری با طرف‌ ایران مخابره شده که بیش از هر چیز باید آن را وابسته به اولویت این شرکت‌ها دانست. از نظر من رویکرد شرکت‌های اروپایی در همکاری با شرکت‌های ایرانی ناشی از تحلیل ریسک از سوی مدیریت آنهاست و‌ طبیعی است که آنها بازار آمریکا را در اولویت قرار دهند و براساس همین اولویت تصمیم بگیرند.