۱۸۷۸،صرفه‌جویی ۷ میلیارد ریالی و افزایش تولید در ناحیه فولادسازی فولادمبارکه اصفهان

صرفه‌جویی ۷ میلیارد ریالی و افزایش تولید در ناحیه فولادسازی فولادمبارکه اصفهان با بهینه‌سازی سیستم انتقال قدرت قلاب اصلی جرثقیل ۱۱۰ تن فولادسازی شرکت فولادمبارکه، علاوه بر صرفه‌جویی ۷ میلیارد ریالی، کاهش زمان تعمیرات و افزایش تولید در ناحیه فولادسازی شرکت به ارمغان آمد. به گزارش مناقصه مزایده، دانیال نظری رییس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌ها […]

صرفه‌جویی ۷ میلیارد ریالی و افزایش تولید در ناحیه فولادسازی فولادمبارکه اصفهان

با بهینه‌سازی سیستم انتقال قدرت قلاب اصلی جرثقیل ۱۱۰ تن فولادسازی شرکت فولادمبارکه، علاوه بر صرفه‌جویی ۷ میلیارد ریالی، کاهش زمان تعمیرات و افزایش تولید در ناحیه فولادسازی شرکت به ارمغان آمد.

به گزارش مناقصه مزایده، دانیال نظری رییس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌ها و ترانسفرکار‌‌ها با اشاره به بهینه‌سازی سیستم انتقال قدرت قلاب اصلی جرثقیل ۱۱۰ تن فولادسازی، در خصوص نحوه کار این جرثقیل گفت: جرثقیل شماره ۱۸ در سالن آماده‌سازی پاتیل(LTS) واحد فولادسازی در حال کار است و وظیفه آن حمل و جابه‌جایی پاتیل‌های خالی و همچنین تخلیه ته پاتیل‌های برگشتی از واحد ریخته‌گری می‌باشد و سیستم انتقال قدرت قلاب ۱۱۰ تن این جرثقیل به نحوی طراحی گردیده که دو عدد موتورالکتریکال ۱۵۰ کیلووات به شافت ورودی یک گیربکس با وزن ۶۰ تن متصل بوده و شافت خروجی گیربکس نیز وارد دو عدد درام سیم بکسل با وزن حدودی ۵٫۵ تن می‌شود.

نظری در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی طراحی این جرثقیل عدم امکان تعویض گیربکس قلاب اصلی در زمان نیاز بود. با توجه به این‌که تعویض گیربکس مستلزم جداسازی درام‌های سیم بکسل از روی شافت خروجی گیربکس می‌باشد، طراحی نامناسب این جرثقیل و جوشی بودن اتصالات ساپورت نگهدارنده ی بیرینگ انتهای درام‌‌ها به کف ترولی و همچنین پایین‌تر بودن سطح دیسک ترمز اضطراری متصل به انتهای درام‌‌ها از کف ترولی، به هیچ عنوان امکان دمونتاژ درام‌‌ها از روی گیربکس را فراهم نمی‌کرد.

وی بهینه‌سازی بهره‌برداری از این جرثقیل را ضروری خواند و گفت: در طی سال‌های اخیر طرح‌های زیادی با همکاری واحد ISC ارایه شده بود که هرکدام بنا به دلایلی اجرایی نبود برای مثال یکی از طرح‌های ارایه شده تعبیه دو عدد مونوریل تعمیراتی در جهت عمود بر مونو ریل تعمیراتی موجود در بالای جرثقیل بود به نحوی که بتوان مجموعه گیربکس و درام‌‌ها را به‌صورت یکپارچه توسط ۳ عدد جیب‌کرین از روی جرثقیل بلند کرده و به روی زمین منتقل کنیم و سپس قطعات دمونتاژ شود، که این طرح به دلیل هزینه ی بالای خرید و نصب جیب‌کرین‌‌ها و غیرایمن بودن نحوه انتقال باری نامتقارن به طول ۱۲ متر و وزن ۱۷ تن از ارتفاع ۳۰ متری و همچنین عدم اطمینان از مقاومت خرپاهای سقف فولادسازی اجرایی نشد.

 

رییس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌ها و ترانسفرکار‌‌ها ادامه داد: در سال گذشته با توجه به ترک خوردن دنده‌های چرخ دنده خروجی گیربکس و بحرانی شدن شرایط آن، بررسی نحوه ی تعویض گیربکس جرثقیل در اولویت کاری واحد قرار گرفت. طرح‌ها و راهکارهای مختلف توسط تیم تعمیرات ارایه شد و تک‌تک آن‌‌ها در کمیته بحرانی که متشکل از رییس، سرپرستان، کارشناسان، تکنسین‌ها، فورمن‌های مکانیک و تعمیرکاران واحد بود بررسی دقیق و موشکافانه شد و سرانجام طرح اصلاح ارتفاع کلیه ی تجهیزات موجود بر روی ترولی اصلی جرثقیل تصویب شد.