تغییر ساختار تجاری کشور برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای

یک کارشناس اقتصادی مطرح ‌کرد تغییر ساختار تجاری کشور برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تأکید مقام‌معظم‌رهبری برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای گفت: ساختار تجاری کشور برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای باید تغییر کند و نگاه به دوردست‌‌ها نداشته باشد. هادی‌حق‌شناس در گفت‌وگو با میزان با اشاره […]

یک کارشناس اقتصادی مطرح ‌کرد

تغییر ساختار تجاری کشور برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تأکید مقام‌معظم‌رهبری برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای گفت: ساختار تجاری کشور برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای باید تغییر کند و نگاه به دوردست‌‌ها نداشته باشد.

هادی‌حق‌شناس در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تأکید استفاده از بازار‌های منطقه‌ای در بیانیه گام دوم مقام‌معظم‌رهبری اظهار‌کرد: بخش بازرگانی ایران از قبل از انقلاب به گونه‌ای شکل گرفته است که بخشی از نیاز‌های داخل از کشور‌های دوردست به ویژه از اروپا و سایر کشور‌‌ها تأمین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: به عنوان نمونه نیاز به دانه‌های روغنی و سویا یا محصولاتی از این نوع، معمولاً هر سال نسبت به سال گذشته به دلیل رشد جمعیت افزایشی است که بخشی از این نیاز‌‌ها همیشه از کشور‌های دوردست بوده است، در حالی‌که کشور‌های حاشیه دریای خزر می‌توانیم به راحتی آنها را تأمین کنیم.

وی ادامه‌داد: اشاره مقام‌معظم‌رهبری به بازار‌های منطقه، فقط از جنبه ارزش تجاری نبوده، بلکه ارزش امنیتی آن نیز مدنظر است، اگر بتوانیم با کشور‌های همجوار منافع مشترکی ایجاد کنیم در هنگام مخاطرات منافع مشترک تضمین کننده امنیت است.

حق‌شناس خاطرنشان‌کرد: در مسأله برجام، ترکیه خرید گاز از ایران را ادامه داد و این موضوع هم به نفع آن کشور و هم به نفع ایران شد، در نفت، گاز و سایر محصولات صنعتی‌ و معدنی این رابطه را می‌توانیم با همه کشور‌های همجوار داشته باشیم.

وی تأکید‌کرد: برای ایران نباید صادرات نفت ‌و مواد معدنی به کشور‌های اروپایی با صادرات به هند و چین یا کشور‌های منطقه تفاوتی داشته باشد.

حق‌شناس تأکید‌کرد: صادرات به کشور‌های منطقه علاوه بر منافع مشترک اقتصادی، منافع سیاسی و امنیت هم به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که اگر بتوانیم با کشور‌های همسایه مبادلات تجاری داشته باشیم، هزینه حمل‌ و نقل کاهش می‌یابد، ادامه‌داد: اگر هند و افغانستان در چابهار سرمایه‌گذاری مشترک برای حمل ‌و نقل کالا انجام دادند به خاطر منافع اقتصادی آنها بوده است، اما قطعاً تضمین‌کننده منافع اقتصادی ایران نیز هست.

وی تأکید‌کرد: توجه به بازار‌های منطقه علاوه بر این‌که سود اقتصادی دارد می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کشور‌های منطقه نیز باشد.

حق‌شناس اظهار‌کرد: سیستان‌ و بلوچستان در همسایگی یک میلیارد نفر جمعیت قرار دارد که هم مرز زمینی و هم مرز دریایی با آن داریم که به راحتی می‌توانیم کالا صادر، وارد و یا ترانزیت انجام دهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: سواحل طولانی مکران یکی از سواحل بی‌نظیر به لحاظ عمق آب برای کشتی‌‌ها است و آینده صنایع دریایی ایران در مکران خواهد بود، هم به دلیل عمق آبی که دارد و هم برای تردد کشتی‌‌ها و هم به دلیل نزدیک بودن به هند، پاکستان ‌و چین که ۴۰ درصد جمعیت دنیا را دارند، اما به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده نکردیم.

وی تصریح‌کرد: برای استفاده از ظرفیت بازار‌های همسایه باید نگاه بخش بازرگانی ما به این سمت حرکت کند، به عنوان مثال می‌توانیم میوه‌های سردرختی را که جزو ۱۰ کشور اول دنیا در تولید آن هستیم به این کشور‌‌ها صادر کنیم و بازار‌های آنها را تصاحب کنیم، اما تاکنون در این زمینه موفق نبودیم.

حق‌شناس افزود: زمانی که روسیه با ترکیه دچار مشکل شد روس‌‌ها از محصولات ایرانی استقبال کردند، اما نتوانستیم در این کار موفق عمل کنیم و همین موضوع درباره قطر نیز تکرار شد و نتوانستیم بازار قطر را که با کشور‌های عربی دچار مشکل شد به دست بگیریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: علت این موضوع این است که ساختار تجاری ایران نگاه به دوردست‌‌ها دارد و نتوانستیم زیرساخت تجارت با کشور‌های همسایه را ایجاد کنیم.