۱۸۸۰،جزیره هرمز، بهشت زمین‌شناسان

جزیره هرمز، بهشت زمین‌شناسان ناصر بهزادفر-جزیره هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی خاص و مجاورت با تنگه‌هرمز کلید خلیج‌فارس می‌دانند. برخی هم عنوان «بهشت زمین‌شناسان» را برای این جزیره برگزیده‌اند. به گزارش مناقصه مزایده، هرمز، جزیره‌ای بیضی شکل به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع در ۱۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده است. قلعه پرتغالی‌ها، برج ناقوس، قصر […]

جزیره هرمز، بهشت زمین‌شناسان

ناصر بهزادفر-جزیره هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی خاص و مجاورت با تنگه‌هرمز کلید خلیج‌فارس می‌دانند. برخی هم عنوان «بهشت زمین‌شناسان» را برای این جزیره برگزیده‌اند.

به گزارش مناقصه مزایده، هرمز، جزیره‌ای بیضی شکل به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع در ۱۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

قلعه پرتغالی‌ها، برج ناقوس، قصر صورت، قصر بی‌بی‌گل، ویرانه‌های دارالعلم قدیم، خانه زعفرانی، برج تیرانداز و خرابه‌های شهر قدیم هرمز از اماکن دیدنی جزیره هرمز هستند.

قلعه پرتغالی‌های هرمز که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌‌ها بر این جزیره است. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی در محلی به نام «مورنا» احداث شد.

جزیره هرمز مهم‌ترین زیستگاه ماهی‌های آب شور و میگو است. از همین رو صید و صیادی اصلی‌‌ترین شغل اهالی منطقه است.

این جزیره فاقد آب شیرین است و آب آشامیدنی اهالی از بندرعباس تأمین می‌شود.

کشاورزی در این جزیره انجام نمی‌گیرد، اما قالی‌بافی و دیگر صنایع دستی از مشاغل مردم محسوب می‌شود.

در جزیره هرمز کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود.

هرمز جزیره رنگ‌هاست و قدرت نقاش طبیعت است که هنرنمایی خود را در گنبد نمکی به رخ آدمیان کشیده، تنوع رنگی سنگ‌های کنده شده از لایه‌های مختلف اعماق زمین توسط توده‌های نمک آن قدر زیاد است که هرمز را به زیبا‌ترین و کم‌نظیر‌ترین گنبد نمکی در دنیا تبدیل کرده تا جایی که از آن به آزمایشگاه سنگ‌شناسی یاد می‌کنند.

هرمز موزه کانی‌های جهان است، جزیره‌ای است که ۴۰ نوع کانی را در خود جا داده تا سنگ‌های این جزیره زیبا از آن‌ها شکل بگیرد. کانی‌های هرمز به راحتی به چشم می‌آیند. در جنوب جزیره هرمز کوهی به رنگ سرخ وجود دارد که بومی‌ها آن «گِلَک» می‌نامند؛ همان منطقه‌ای که به «گل‌اخری» یا کانسار خاک سرخ مشهور است. کانسار تجمع مواد معدنی در یک نقطه است که در وقت استخراج، معدن نامیده می‌شود. اینجا خیره‌کننده‌‌ترین بخش جزیره است؛ درست جایی که خاک سرخ، دریای فیروزه‌ای، درخت سبز و آسمان سبزآبی آن چنان هنرمندانه گرد هم آمده‌اند تا نقاشی بی‌همتای خالق طبیعت شکل گیرد. خاک سرخ این جزیره دارای ترکیبی آهن دار است، با ورودش به دریا بخشی از آب‌های ساحلی را به گونه‌ای قرمز کرده که کوسه ماهیان گه‌گاه فریب آن را می‌خورند و خود را به دام می‌اندازند.

این کوه با ارتفاع تقریبی ۲۰۰ متر در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته و از خاک آن در صنایع سرامیک‌سازی و رنگ‌سازی نیز استفاده می‌شود.

استخراج و صدور خاک سرخ جزیره هرمز یکی از مهم‌ترین منابع درآمد اهالی است.

 

آب سنگ‌های مرجانی، سواحل صخره‌ای و پوشش گیاهان بومی از دیگر ویژگی‌های طبیعی جزیره هرمز است.