۱۸۸۰،تشریح اولویت‌های اقتصادی مجلس دهم

تشریح اولویت‌های اقتصادی مجلس دهم رامین شاهی – حتی یک هفته از عمر مجلس دهم نمی‌گذرد اما انبوهی از مطالبات اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای اعم از حوزه قانون گذاری و نظارتی گریبان بهارستان دهم را گرفته است و همه از وکلای آن انتظار دارند گام‌های جدی در جهت حل معضلات اقتصادی کشور‌بردارند. بومی‌گرایی، افزایش تولید، […]

تشریح اولویت‌های اقتصادی مجلس دهم

رامین شاهی – حتی یک هفته از عمر مجلس دهم نمی‌گذرد اما انبوهی از مطالبات اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای اعم از حوزه قانون گذاری و نظارتی گریبان بهارستان دهم را گرفته است و همه از وکلای آن انتظار دارند گام‌های جدی در جهت حل معضلات اقتصادی کشور‌بردارند. بومی‌گرایی، افزایش تولید، ایجاد اشتغال، حل مشکلات نظام بانکی و واکسینه شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای بین‌المللی و در یک کلام، مقاوم شدن اقتصاد ایران از مهم‌ترین برنامه‌های مجلس دهم خواهد بود.

نیاز اساسی ما داشتن اقتصادی درون زا و برون گرای قوی است

عضو هیأت رییسه مجلس دهم، با بیان این‌که نیاز اساسی کشور داشتن یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرای قوی است، گفت: مجلس دهم باید در راستای تقویت همه جانبه کشور گام برداشته و به توسعه اقتصادی کمک کند.

محمدآشوری‌تازیانی با اشاره به اولویت‌های مجلس دهم، گفت: براساس سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند قطعاً یکی از اولویت‌های مهم کشور بحث عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر، حاجی‌آباد و ابوموسی در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به مجموع شرایط بین‌المللی و داخلی کشور به عنوان یکی از محوری‌‌ترین راهکارهای استراتژی باید کشور را به سمت عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی هدایت کنیم که در این تقسیم کار ملی، وظایفی به عهده مجلس و همچنین وظایفی برعهده دولت است که در این چارچوب باید طراحی شود.

وی با اشاره به تلاش مجلس قبل در خصوص عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: بنای هیأت رییسه مجلس قبل بر این بود که این محوری‌‌ترین اولویت را در چارچوب وظایف مجلس عملیاتی کنند.

رویکرد مجلس باید کمک برای حل مشکلات داخلی و بین‌المللی باشد

آشوری‌تازیانی با بیان این‌که نیاز اساسی کشور به این است که یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرای محکم داشته باشد، ادامه داد: براساس نوع رویکردی که در فضای بین‌المللی امروز پس از تصویب برجام شکل گرفته و اگر این شکل به سمت عملیاتی شدن برجام برود، حل مناقشات بین‌المللی و حل مسایل و مشکلات داخلی را به عنوان دو موضوع اولویت دار باید مدنظر قرار دهیم.

وی با تأکید بر این‌که با نگاه معیشتی به اقتصاد مردم کار بنیادی و اساسی باید انجام شود، افزود: در این راستا قرار بر این شد که مرکز پژوهش‌های مجلس یک استراتژی پایه‌ای را ترسیم کند که مجموع این سیاست‌های ابلاغی در قالب استراتژی‌های مشخص و مدون پیگیری شود.

آشوری تازیانی ادامه داد: استراتژی به عنوان نقشه راه مجلس می‌تواند ما را رهنمون به مسیری کند که قانون‌گذاری و نظارت باید در چارچوب رفع مشکلات کشور صورت بگیرد.

رویکرد فرهنگی اجتماعی به قوانین با وزن بیش‌تری باید در مجلس دهم دنبال شود

وی با بیان این‌که نباید از مسایل فرهنگی غفلت کرد، گفت: مسایل فرهنگی و رویکرد فرهنگی اجتماعی به قوانین با وزن بیش‌تری باید در مجلس دهم دنبال شود و باید آثار آن‌ها در قوانین مشخص باشد، آثاری که جامعه را به سمت بهبود وضعیت هدایت کند نه به سمت عقب گرد.

آشوری تازیانی گفت: تلاش در جهت تقویت بنیه دفاعی کشور به عنوان یکی از اساسی‌‌ترین مسایلی که قدرت بازدارندگی ملی را افزایش می‌دهد اولویت‌های مهم کشور است که در بودجه ریزی و تصویب قوانین و حتی اعمال نظارت در اولویت قرارداده‌ایم.

عضو هیأت رییسه موقت مجلس دهم، ادامه داد: امروز توانمندی دفاعی ما پشتوانه پیروزی‌هایی است که ما در عرصه بین‌الملل داریم و به‌طور حتم با یک نگاه منطقی می‌توان آن‌ها را به عنوان چارچوب‌های اساسی کار مجلس دهم قرارداد.

ساماندهی نرخ سود بانکی برای کاهش قیمت تمام شده پول ضروری است

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس گفت: خروج از رکود، تقویت پول ملی و همچنین حمایت از تولید مولفه‌های بهبود شاخص‌های اقتصادی هستند.

محمود بهمنی با اشاره به وضعیت کنونی کشور و اولویت‌های مجلس دهم، گفت: یکی از وظایف مهم مجلس دهم ساماندهی اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس دهم شورای اسلامی، با بیان این‌که برای خروج از رکود باید برنامه مشخص داشته باشیم، افزود: ما انتظار داریم از تخصص و تجربه‌ کارشناسان در راستای بهبود اوضاع اقتصادی استفاده شده و در کنار تعامل نزدیک قوا بهبود شرایط صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر هر کسی در کشور ما با تخصص مشخص در جایی معین و تعریف شده قرار بگیرد هماهنگی برای توفیق در کار‌ها رخ خواهد داد.

بهمنی با بیان این‌که هدایت نقدینگی به سمت و سوی تولید یکی از مؤلفه‌های اساسی بهبود اوضاع اقتصادی و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی است، تأکید کرد: با هدایت نقدینگی به این سمت و سوی رونق تولید، ایجاد اشتغال، عرضه بین‌المللی کالاهای تولید داخل و کاهش قیمت‌ها صورت خواهد گرفت که این مهم شاید در کوتاه مدت نتیجه بخش نباشد، اما در بلندمدت ثمرات بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که تقویت پول ملی یکی از ضرورت‌هایی است که مسؤولان باید به آن توجه داشته باشند، تصریح کرد: یکی از اهداف ما کمک دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که ساماندهی نرخ سود بانکی برای کاهش قیمت تمام شده پول ضروری است، تصریح کرد: با کاهش نرخ سود بانکی ما می‌توانیم تولید را با قیمت تمام شده پایین حمایت کنیم.

مجلس تکلیف نهایی قانون بانکداری بدون ربا را مشخص می‌کند

رییس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا در مجلس نهم، با بیان این‌که کار تصویب بانکداری بدون ربا از هردو مسیر لایحه یا طرح که آغاز شود، نتیجه مطلوبی خواهد داشت، گفت: تدبیر ما اعلام وصول طرح توسط مجلس دهم، حتی با همکاری و امضای تعداد بیش‌تری از نمایندگان است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی با اشاره به بررسی «طرح بانکداری بدون ربا» در کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: اگر در مجلس در مورد بانکداری بدون ربا کاری صورت نگرفته بود، دولت باید به مجلس لایحه ارایه می‌کرد، اما در حال حاضر در این خصوص کار زیادی انجام شده و دانش مجلس در این زمینه بالا است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، بخش عمده‌ای از دانش مجلس درمورد بانکداری بدون ربا را در اثر تعامل با دولت دانست و افزود: دولت بار‌ها روی طرح بانکداری مجلس کار کرده و تیم‌های مختلف در بانک مرکزی و بسیاری از روسای بانک‌ها در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند و حتی تعامل درحدی بوده که بخشی از طرح پیش‌نویس لایحه دولت است.

آمادگی مجلس در قانون بانکداری بدون ربا بیش از دولت و بانک مرکزی است

حسین‌زاده‌بحرینی با بیان این‌که کار تصویب بانکداری بدون ربا از هردو مسیر لایحه یا طرح که آغاز شود، نتیجه مطلوبی خواهد داشت، ادامه داد: قاعده این است که در موارد بسیار تخصصی کار با لایحه دولت آغاز شود، اما در این مورد به دلیل پیشینه کار در مجلس، آمادگی مجلس بیش از دولت و بانک مرکزی است.

وی با بیان این‌که پیشنهاد به دولت ارایه لایحه بر اساس طرح مجلس است، بیان داشت: لایحه نیز در نهایت باید تقدیم مجلس شده و کمیسیون اقتصادی و صحن مجلس لایحه را تصویب کنند.

مجلس دهم در قانون بانکداری بدون ربا منتظر لایحه دولت نمی‌شود

حسین‌زاده بحرینی افزود: با توجه به این‌که نظرات تخصصی برخی نمایندگان در این طرح لحاظ شده، اگر دولت در لایحه خود از این طرح استفاده کند، مراحل تصویب آن تسریع می‌شود.

وی ادامه داد: تصمیم مجلس دهم در مورد قانون بانکداری بدون ربا این است که معطل لایحه دولت نشود و حداقل فایده‌ای که ارایه طرح نمایندگان در مجلس نهم داشت، دولت و بانک مرکزی را به تکاپو واداشت و به اذعان مسؤولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اگر طرح مجلس و پیگیری نمایندگان دوره نهم نبود، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به همین میزان نیز پیش نمی‌رفتند.

پیش‌بینی‌ها نشان دهنده قرابت بین طرح و لایحه بانکداری بدون ربا است

حسین‌زاده بحرینی با بیان این‌که با توجه به گرفتاری‌های روزمره دولت اگر بررسی بانکداری بدون ربا توسط مجلس ر‌ها شود، از سوی دولت نیز پیگیری نمی‌شود، بیان داشت: تدبیر ما اعلام وصول طرح توسط مجلس دهم، حتی با همکاری و امضای تعداد بیش‌تری از نمایندگان است، که پس از آن به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود، مجلس کار خود را در این زمینه ادامه خواهد داد.

وی با تأکید بر این‌که در کارگروه تخصصی که جهت پیگیری قانون بانکداری بدون ربا تشکیل می‌شود، لایحه و طرح به‌طور همزمان قابل بررسی و تجمیع هستند، افزود: پیش‌بینی‌ها نشان دهنده قرابت بین طرح و لایحه بانکداری بدون ربا است و در مذاکراتی که با بانک مرکزی و دولت انجام شده، نقاط اختلاف مشخص است، اما نقاط اختلافی باید از مسیر خود به نتیجه برسد، که در این زمینه قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده و در نهایت مجلس و نمایندگان در صحن علنی تصمیم می‌گیرند.

صحن علنی مجلس تکلیف نهایی قانون بانکداری بدون ربا را مشخص می‌کند

حسین‌زاده با بیان این‌که همه باید سازوکار مشخص شده در قانون اساسی را بپذیرند، ادامه داد: از بسیاری موارد در طرح اولیه عدول شده تا با بانک مرکزی همکاری شود، اما برخی مواد قابل جمع نبوده و اختلاف مبنایی است که با گفت‌وگوی بیش‌تر به نتیجه نمی‌رسد، و حل این اختلافات باید به صحن علنی سپرده شود.

 

امید است دست‌کم ۴ سال دیگر حل مشکلات و چالش‌های بزرگ اقتصادی ایران باشیم امری که با نگاهی ملی به مشکلات کشور و کاری سخت امکان‌پذیر است.