تزریق سرمایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی به طرح جدید متانول

تزریق سرمایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی به طرح جدید متانول با حضور وزیر دادگستری در روزهای پایانی اسفندماه پارسال، عملیات اجرایی ساخت طرح جدید تولید متانول، پتروشیمی فاتح کیمیا در دیر استان بوشهر به زمین زده شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، طرح تولید متانول […]

تزریق سرمایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی به طرح جدید متانول

با حضور وزیر دادگستری در روزهای پایانی اسفندماه پارسال، عملیات اجرایی ساخت طرح جدید تولید متانول، پتروشیمی فاتح کیمیا در دیر استان بوشهر به زمین زده شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، طرح تولید متانول و زنجیره پایین دستی شرکت پتروشیمی فاتح کیمیا در زمینی به وسعت ۱۳۰ هکتار در سه فاز در دیر استان بوشهر اجرا خواهد شد. در مجموع برای این سه فاز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو هزینه می‌شود که فاز اول آن ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز دوم سال آینده آغاز می‌شود.

گفتنی است، در شرایط فعلی با احتساب مجتمع‌های پتروشیمی زاگرس، خارگ، فن آوران و مرجان ظرفیت تولید سالانه متانول ایران به حدود ۶ میلیون و ۶۱۰ هزار تن در سال رسیده است.

در این بین، عملیات ساخت ۱۲ طرح جدید متانول صنعت پتروشیمی (بدون احتساب طرح پتروشیمی فاتح کیمیا) درحالی دارای پیشرفت ساخت بین ۱۰۰ تا ۱۲ درصد بوده که با بهره‌برداری قطعی ۱۰ طرح تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید متانول ایران از مرز ۲۰ میلیون تن در سال فراتر می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود دست کم تولید از پنج طرح جدید متانول صنعت پتروشیمی تا دو سال آینده آغاز شود به‌طوری‌که پتروشیمی کاوه با ظرفیت تولید سالانه ۲٫۳۱۰ میلیون تن، فاز اول پتروشیمی بوشهر، کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان و دنا همگی با ظرفیت تولید ۱٫۶۵۰ میلیون تن دارای پیشرفت بین ۱۰۰ تا ۶۱ درصد بوده و این طرح‌ها به تدریج از اواسط سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ یکی پس از دیگری در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

علاوه بر این پیشرفت، پنج طرح دیگر متانول شامل پتروشیمی آپادانا، دی پلیمر آرین، سیراف، فاز دوم توسعه خارگ و صنعت لاوان هم دارای پیشرفت بین ۲۵ تا ۴۴ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۱ در مدار بهره‌برداری و تولید تجاری قرار بگیرند.

با این وجود ساخت دو طرح متانول آرمان با ظرفیت ۱٫۶۵۰ هزار تن در محدوده ۲۲ درصد و ارگ شیمی پارسا با ظرفیت ۹۹۰ هزار تن با پیشرفت ۱۲ درصد متوقف مانده است.

در مجموع با بهره‌برداری تمامی ۱۲ طرح در دست ساخت متانول (بدون احتساب طرح پتروشیمی فاتح کیمیا)، ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی کشور به حدود ۲۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد که در این صورت ایران به بزرگ‌‌ترین تولیدکننده متانول جهان تبدیل خواهد شد.