فعالیت تنها تولیدکننده MEK صنعت پتروشیمی ایران سودآور شد

فعالیت تنها تولیدکننده MEK صنعت پتروشیمی ایران سودآور شد مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیمی بافت از سودآوری فعالیت شرکت شیمی تکس آریا به عنوان تنها و مهم‌ترین طرح تولید MEK صنعت پتروشیمی در سال ۹۷ خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت پتروشیمی شیمی بافت، «سید محسن شمس»، اعلام کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، […]

فعالیت تنها تولیدکننده MEK صنعت پتروشیمی ایران سودآور شد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیمی بافت از سودآوری فعالیت شرکت شیمی تکس آریا به عنوان تنها و مهم‌ترین طرح تولید MEK صنعت پتروشیمی در سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت پتروشیمی شیمی بافت، «سید محسن شمس»، اعلام کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، شرکت شیمی تکس، از ابتدای راه‌اندازی بدلیل مشکلات ساختاری و موانع خاص در تولید و فروش محصول در میان شرکت‌های زیان ده قرار داشت، توانست با اصلاح ساختار تولید و مالی خود اعم از کاهش هزینه‌ها، اصلاح بهای تمام شده، افزایش قیمت محصول تولید شده، در پایان سال ۹۷ به سود دهی رسیده و در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیمی بافت با اعلام اینکه فروش شرکت شیمی تکس آریا در سال ۹۷ از مرز ۵۰ میلیارد تومان گذشت و رکورد بی‌نظیری در فروش مقداری و ریالی MEK به ثبت رسید، تصریح کرد: بر این اساس این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و تمامی آن صرف نیاز کارخانجات داخلی بوده است.

این مقام مسؤول، افزود: ثبات در تولید و بهینه‌سازی دارایی‌ها اولویت نخست شیمی تکس آریا در سال ۹۸ است و به دنبال تقویت برند شرکت شیمی تکس آریا با هدف افزایش سطح تولید MEK با کیفیت و مناسب جهت رقابت در بازارهای خارجی هستیم.

شمس با بیان اینکه توسعه پایدار نیازمند نگاه بلندمدت است، افزود: تمام تلاش ما اینست در سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری به شعار«رونق تولید» نامگذاری شده است، با تعریف پروژه‌هایی جدید به تولید مستمر رسیده و روند روبه رشد خود را حفظ نماییم.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین هدف این شرکت به‌عنوان تنها واحد تولید کننده MEK در کشور این است که ۱۰۰ در صد نیاز MEK شرکت‌های داخلی را به‌صورت کامل تأمین شده و حتی اخذ مجوز گرید دارویی نیز از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است تا دیگر نیازی به واردات این محصول از خارج نباشد و ارز در کشور برای کمک به اقتصاد داخلی حفظ شود.

شمس همچنین در مورد ادغام دو شرکت شیمی بافت و شیمی تکس آریا هم توضیح داد: جلسات کارشناسی زیادی تشکیل شده و مصوبات آن برای عملیاتی شدن ادغام دو شرکت اخذ شده است .

گفتنی است، شرکت شیمی تکس آریا در راستای تکمیل زنجیر ه ارزش پتروشیمی شیمی بافت در سال ۸۹ تأسیس و همچنین ورود به عرصه رقابت در بازارهای جهانی، به عنوان اولین و تنها تولید کننده متیل اتیل کتون MEK (محصول نهایی) و بوتانول SBA (محصول میانی) در ایران و خاورمیانه، تولید تجاری خود را از سال ۱۳۹۱ با ظرفیت ۳۰۰۰ تن در سال در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و با استفاده از توان مهندسی و اجرایی داخل کشور آغاز کرده است.