صادرات تخم مرغ آزاد شد

معاون وزیر صنعت: صادرات تخم مرغ آزاد شد معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت از آزاد‌سازی صادرات تخم مرغ پس از ماه‌ها ممنوعیت خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار با اعلام این خبر، افزود: در راستای حمایت از تولید داخل با توجه به افزایش تولید، صادرات تخم مرغ […]

معاون وزیر صنعت:

صادرات تخم مرغ آزاد شد

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت از آزاد‌سازی صادرات تخم مرغ پس از ماه‌ها ممنوعیت خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار با اعلام این خبر، افزود: در راستای حمایت از تولید داخل با توجه به افزایش تولید، صادرات تخم مرغ آزاد می‌شود.

وی ادامه داد: البته همکاران ما در جهادکشاورزی و مجموعه تولید تخم مرغ قول داده‌اند که شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند تا بازار داخل از نظر تأمین این محصول با مشکل رو به رو نشود.

این در حالی است که اعلام آزادسازی صادرات تخم مرغ توسط دبیر ستاد تنظیم بازار در حالی است که تا ماه رمضان زمانی باقی نمانده است و آغاز صادرات این محصول می‌تواند بر افزایش قیمت آن در بازار مؤثر باشد.

در حال حاضر تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین منابع پروتیینی است که در اختیار اقشار کم درآمد قرار دارد و هر تصمیمی برای آن باید با توجه به نتایج آن بر بازار گرفته شود.

به نظر می‌رسد تصمیم برای آزادسازی صادرات تخم مرغ به دلیل تجمع‌های اعتراض آمیز چند روز پیش تولیدکنندگان باشد. تولیدکنندگان تخم مرغ در ماه‌های اخیر نسبت به مازاد روزانه ۲۰۰ تن تخم مرغ و کاهش قیمت خرید و زیان خود معترض بودند.

همچنین در این رابطه رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: از نیمه دی ماه با نامه وزیر صنعت، معدن وتجارت ممنوعیت صادرات تخم مرغ در شرایطی که ضرورتی هم نداشت، ابلاغ شد چرا که قیمت تخم مرغ در آن مقطع زمانی رو به کاهش بود و ممنوعیت صادرات آن تبعات منفی همچون کاهش تولید، حذف مرغ‌های مولد، کاهش انگیزه تولیدکنندگان و غیره را در بر داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار، موفق شدیم مجدداً صادرات این محصول پروتیینی را آزاد کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود یک سال است که تقریباً صادرات تخم مرغ نداشتیم و اگر در مقاطعی صادرات این محصول آزاد بوده، محصول چندانی صادر نشده است نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دقیقاً چه کشورهایي می‌توانند بازارهای هدف صادراتی تخم مرغ ایرانی باشند اما عراق و افغانستان همچنان بازارهای اصلی ما محسوب می‌شوند و کشورهای دیگر همچون قطر و عمان می‌توانند در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرند که در صورت مناسب بودن شرایط قطعاً تاجران به این سمت و سو هم حرکت می‌کنند.