رسوب بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در کف کارخانجات

رسوب بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در کف کارخانجات عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به تولید بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در ماه‌های گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ اشاره کرد که هر یک معطل چند قطعه بوده و در کف کارخانجات رسوب کرده‌اند. رضا رضایی در گفت وگو با ایرنا با […]

رسوب بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در کف کارخانجات

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به تولید بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در ماه‌های گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ اشاره کرد که هر یک معطل چند قطعه بوده و در کف کارخانجات رسوب کرده‌اند.

رضا رضایی در گفت وگو با ایرنا با تأکید بر لزوم تغییر استراتژی و نگرش‌ها، افزود: مواجهه با تحریم‌ها نیازمند برنامه‌ای مدون است، اما نبود این برنامه سبب شده تا امروز خودروسازان و قطعه سازان نیز تعامل مناسبی با هم نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اوضاع کنونی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی چندان بر وفق مراد نیست، افزود: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور از نبود اهداف مشخص و استراتژی واحد رنج می‌برد و همین مسأله سبب شده تا در مواجهه با مسائلی مانند رکود، تحریم‌ها و غیره آسیب پذیری این صنایع بیشتر باشد.

برنامه تولید ۱٫۲ میلیون دستگاه خودرو

این مقام صنفی در خصوص اظهار نظر معاون امور صنایع وزارت صنعت که از برنامه‌ریزی برای تولید بیش از ۱٫۲ میلیون دستگاه خودرو در سال ۹۸ خبر داده بود، گفت: در صورت فراهم شدن شرایط، دستیابی به این مهم شدنی است، زیرا برخی از این خودرو‌ها حدود سه دهه است که در ایران تولید می‌شود و پیچیدگی فن‌آوری و تکنولوژیکی ندارد.

رضایی در ادامه تأکید کرد: حتی دستیابی به شمارگان تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری نیز دور از دسترس نیست، مشروط به اینکه شرایط را برای تولید به موقع قطعه سازان فراهم کنیم.

لزوم تشکیل ستاد متمرکز برای رفع مشکلات خودرو و قطعه سازان

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: صنایع خودرو و قطعه‌سازی برای تداوم فعالیت و دستیابی به اهداف تعریف شده، نیازمند ستادی متمرکز و قدرتمند هستند که این ستاد با هوشمندی و عقلانیت ضمن رصد همه مسائل سیاسی و صنعتی به تصمیم گیری بپردازد.

رضایی در ادامه زمان پیش از اجرایی شدن تحریم‌های جدید را یادآور شد و افزود: در آن زمان در جلسه‌ای با حضور معاون وقت امور صنایع وزارت صنعت تأکید کردیم که «مواجهه با تحریم‌ها به مدیریت متمرکز نیاز دارد و در این زمینه باید دولت، وزارت صنعت و خودروسازان به تشکیل كميته‌اي متشکل از افراد هوشمند، با دیدگاه و شناخت کافی از صنعت، خودروسازی و سیاست اقدام کنند»؛ اما این کمیته هیچگاه شکل نگرفت.

این مقام صنفی به واریز مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه‌سازی در ایام پایانی پارسال اشاره و اظهار کرد: این مبلغ که به دست همه قطعه سازان هم نرسید بخشی از نیازهای ۱۲۰ روزه قطعه سازان را تأمین کرد، اما تاکنون هیچ خبری از واریز مبالغ ارزی مورد نیاز این صنعت نشده است.

وی با یادآوری سایر مشکلات قطعه سازان، بیان داشت: درخواست واریز نقدی مبالغ از سوی تأمین کنندگان مواد اولیه، پرداخت مطالبات با تاخیر ۱۰ ماهه از سوی خودروسازان، تغییر نکردن میزان تسهیلات بانک‌ها به قطعه سازان با وجود افزایش قیمت‌ها و تحریم‌ها و موضوع افزایش دستکم ۲۵ درصدی هزینه‌های نقل و انتقال پول، تنها بخشی از این مشکلات است.