راه‌اندازی رگلاتوری‌ها در بازارهای انحصاری از اغتشاش جلوگیری می‌کند

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی راه‌اندازی رگلاتوری‌ها در بازارهای انحصاری از اغتشاش جلوگیری می‌کند رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به ضرورت ایجاد نهادهای رگلاتوری در بازارهای انحصاری، گفت: همه بخش‌های اقتصادی برای جلوگیری از ایجاد اغتشاش به تنظیم کننده یا رگولاتور نیاز دارند. حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و […]

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی

راه‌اندازی رگلاتوری‌ها در بازارهای انحصاری از اغتشاش جلوگیری می‌کند

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به ضرورت ایجاد نهادهای رگلاتوری در بازارهای انحصاری، گفت: همه بخش‌های اقتصادی برای جلوگیری از ایجاد اغتشاش به تنظیم کننده یا رگولاتور نیاز دارند.

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره نقش رگلاتوری در ارتقاي کیفیت خدمات، گفت: براساس ماده ۵۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، شورای رقابت مکلف است در حوزه کالاها و خدماتی که بازار آن‌ها به تشخیص این شورا مصداق انحصار بوده و نیازمند تأسیس نهاد تنظیم گر است، پیشنهاد تأسیس و اساسنامه نهاد (تنظیم گر بخشی) را به دولت ارسال کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس قانون مذکور، شورای رقابت در بازارهای انحصاری به دولت پیشنهادمی‌دهد تا نهاد تنظیم مقررات راه‌اندازی کند. در حال حاضر وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نهاد تنظیم مقررات دارد.

نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رقابتی کردن بازار خدمات مخابراتی است

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه دولت موظف بود نهاد تنظیم مقررات را در تمامی سازمان‌ها تشکیل دهد اما تنها در برخی ارگان‌‌ها مستقر کرده است، اظهار کرد: نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) رقابتی کردن بازار خدمات مخابراتی، بالا بردن سطح کیفی سرویس‌‌ها و ارائه خدمات بهتر به مشتریان است.

تمامی بخش‌های اقتصادی به رگولاتور نیاز دارند

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به ضرورت ایجاد نهادهای رگلاتوری در بازارهای انحصاری، خاطرنشان کرد: رگلاتوری به معنای تنظیم خدمت یا رفتاری به قصد اصلاح و رسیدن به حد مطلوب است.همه بخش‌های اقتصادی به تنظیم کننده یا رگولاتور نیاز دارند تا از ایجاد اغتشاش در آن جلوگیری به عمل آید.

تدوین اساسنامه رگلاتوری برق در وزارت نیرو

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت براجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس ادامه داد: وزارت نیرو اساسنامه رگلاتوری برق را تدوین کرده است. در حوزه خوراک گاز و قیمت سوخت وزارت نفت نیز باید نهاد تنظیم مقررات تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در عرصه‌هایی که انحصار است باید رگلاتور تشکیل شود، تصریح کرد: راه‌اندازی این سیستم در رقابت پذیر کردن تولید کالا و ارائه خدمات باکیفیت بسیارمؤثر است.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه نمی‌توان ادعا کرد که با راه‌اندازی نهاد تنظیم مقررات، کیفیت تمامی امور ۱۰۰ درصد می‌شود اما اگر این نهاد راه‌اندازی نشود هیچ ضابطه‌ای برای خدمات ارائه شده در مخابرات مانند کیفیت و قیمت تلفن ثابت، همراه، اینترنت، پیامک و… وجود نخواهد داشت.