تجهیزات بومی مخابرات نوری در ۱۰۰ شهر نصب می‌شود

در قالب پروژه توانا   مهندسان کشورمان در حوزه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات، تجهیزات انتقال شبکه‌های مخابراتی نوری (DWDM) را در قالب پروژه «توانا» برای ۱۰۰ شهر نیمه شرقی کشور، تولید می‌کنند. به گزارش مهر، علی‌علویان مدیر پروژه بومی «توانا» گفت: از نقاط مثبت این طرح، دانش کاملاً بومی ساخت تجهیزات است که اشتغال برای […]

در قالب پروژه توانا

 

مهندسان کشورمان در حوزه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات، تجهیزات انتقال شبکه‌های مخابراتی نوری (DWDM) را در قالب پروژه «توانا» برای ۱۰۰ شهر نیمه شرقی کشور، تولید می‌کنند.

به گزارش مهر، علی‌علویان مدیر پروژه بومی «توانا» گفت: از نقاط مثبت این طرح، دانش کاملاً بومی ساخت تجهیزات است که اشتغال برای حدود ۵۰ نفر از نخبگان کشور در این حوزه (شبکه‌های مخابراتی، الکترونیک و نرم‌افزار) را به دنبال داشته و باعث کاهش حدود ۷۰ درصدی خروج ارز از کشور شده است.

وی با اشاره به محصولات تولیدی که در دو بخش سخت‌افزار و نرم افزار و در قالب کلی سیستم‌های انتقال نوری DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing) با کاربرد در ۳ لایه شبکه شامل شبکه‌های دسترسی (FTTx)، شبکه‌های شهری (Metro) و شبکه‌های انتقال زیرساختی و بین‌الملل ارایه می‌شوند، افزود: البته سیستم‌های ROADM و سامانه نرم افزاری مدیریت یکپارچه در لایه‌های مدیریت المان، مدیریت شبکه و مدیریت سرویس نیز از دیگر محصولات این طرح ملی به شمار می‌رود.

علویان درباره بازار مصرف تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی گفت: پیرو قرارداد منعقد شده با شرکت ارتباطات زیرساخت، کار طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و خدمات سیستم‌های انتقال DWDM تولید داخلی پروژه توانا (شامل ۱۰۰ شهر نیمه شرقی کشور) با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه و قابل توسعه به ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه و با سیستم مدیریت شبکه به صورت کلید در دست (Turnkey) آغاز شده است.

وی با اشاره به حمایت صندوق صحا در تأمین نقدینگی این پروژه تا مطابق با زمان‌بندی پیش رود، تأکید کرد: هدف از انجام طرح حمایتی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای این قرارداد با موضوع طراحی، تولید و فروش تجهیزات و ارایه خدمات سیستم‌های انتقال DWDM (تحت عنوان پروژه توانا) با شرکت ارتباطات زیرساخت است که با حمایت ۳۰ میلیارد ریالی صندوق صحا در این طرح، کمبود اعتبارات اجرای این پروژه در فاز اول تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

علویان با اشاره به این‌که محصولی که در این پروژه تحویل شرکت ارتباطات زیرساخت می‌شود، یک محصول زیرساختی برای انتقال انبوه اطلاعات از طریق فیبرنوری است، تصریح کرد: این محصول قادر است اطلاعات با سرعت Gbps۴۰۰ را با استفاده از یک زوج فیبرنوری و با استفاده از تکنیک‌های بسیار مدرن و پیشرفته انتقال دهد. علاوه بر این تا برد حداقل ۱۵۰ کیلومتر نیاز به تقویت‌کننده بین راهی ندارد. به دلیل تکنولوژی بسیار بالای این محصول، ارزش افزوده زیادی برای کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به صادرات این محصول به کشورهای همسایه ادامه داد: با افزایش درخواست انتقال اطلاعات در بستر شبکه‌های کامپیوتری و مخابراتی در دنیا و محبوبیت تبادل اطلاعات در بین اقشار جامعه با وجود شبکه‌های اجتماعی متنوع، بازی‌های کامپیوتری، تلویزیون‌های مبتنی بر پروتکل اینترنتی و امکان انتقال فایل‌های چند رسانه‌ای، نیاز به افزایش پهنای باند توسط سرویس‌دهنده‌های مخابراتی و اینترنتی به شدت افزایش پیدا کرده و زیرساخت‌های قبلی پاسخگوی این حجم انبوه تبادل اطلاعات نیست.

این کارشناس مخابرات تأکید کرد: از این رو حرکت به سمت افزایش ظرفیت تبادل اطلاعات توسط شرکت‌های مخابراتی–زیرساختی اجتناب ناپذیر است و اگر مسیر حرکت ارایه دهندگان سرویس‌‌ها به این سمت نباشد با مشکلات حاد و عدم رضایت مشتریان مواجه خواهند شد.

 

علویان افزود: سرویس‌دهندگان ارتباطی برای انتقال اطلاعات بین ایستگاه‌های خود و یا سایر شرکت‌ها در داخل شهرها، بین شهر‌‌ها و نیز بین کشورها، نیاز به یک مسیر مطمئن و با ظرفیت بالا دارند. این نیاز صرفاً با بهره‌برداری از آخرین تکنولوژی‌های موجود با استفاده از کابل فیبرنوری، که سریع‌‌ترین و با ظرفیت‌‌‌ترین و مطمئن‌‌‌ترین روش ممکن است، حاصل می‌شود. انتقال اطلاعات از طریق فیبرنوری نیاز به تجهیزات خاصی دارد که بتواند با یک زوج از فیبر نوری انبوهی از اطلاعات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند که جدید‌‌ترین روش این انتقال DWDM نام دارد.