چین، بازاری بالقوه برای ایران است

چین، بازاری بالقوه برای ایران است رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: چین مبنای اقتصادی خود را در سال‌های اخیر و آینده، بر این قرار داده است که نرخ رشد واردات خود را دوبرابر صادرات کند. بنابراین امکان افزایش واردات کشور چین از این ۲۲۰۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد. به همین دلیل […]

چین، بازاری بالقوه برای ایران است

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: چین مبنای اقتصادی خود را در سال‌های اخیر و آینده، بر این قرار داده است که نرخ رشد واردات خود را دوبرابر صادرات کند. بنابراین امکان افزایش واردات کشور چین از این ۲۲۰۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد. به همین دلیل یک بازار بالقوه برای ماست.

به گزارش ایلنا، مجیدرضا حریری در مورد امکان افزایش صادرات ایران به چین گفت: از ۲۲۰۰ میلیارد دلار واردات کشور چین ۷۰۰ میلیارد دلار آن شامل کالاهایی است که امکان صادرات آن برای ما وجود دارد. یعنی اگر ما بتوانیم تنها پنج درصد آن را تامین کنیم، ۳۵ میلیارد دلار می‌توانیم صادرات کالا به این کشور داشته باشیم و باید به امکانات خود در این زمینه توجه کنیم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که چین مبنای اقتصادی خود را در سال‌های اخیر و آینده، بر این قرار داده است که نرخ رشد واردات خود را دوبرابر صادرات کند. بنابراین امکان افزایش واردات کشور چین از این ۲۲۰۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد. به همین دلیل یک بازار بالقوه برای ماست، البته به فعل درآوردن آن نیازمند کار منظم، متنوع‌سازی کالاها و بازاریابی است.

حریری تصریح کرد: قرار بر این است که با همکاری سازمان توسعه تجارت، مطالعات میدانی انجام دهیم و برنامه‌هایی را نیز تدارک داده‌ایم تا حضور منظم‌تر و منسجم‌تر در بازار چین داشته باشیم به طوری که می‌توانیم در یک دوره پنج ساله صادرات غیرنفتی خود به چین را دوبرابر میزان فعلی افزایش دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به مشکلات نقل‌وانتقال پول و موانع بانکی در راستای مبادلات دو کشور گفت: به هر حال اینها موانع صادرات هستند اما این مشکلات به مفهوم توقف نبوده و صادرکنندگان ما توانسته‌اند راه‌هایی را بیابند. مضاف بر آن، با استفاده از سیستم‌هایی مانند تهاتر می‌توانیم بر ظرفیت صادرات بیفزاییم که نیازمند همکاری طرفین است تا موانع درونی و بیرونی صادرات را به صفر برسانیم.

وی افزود: در همین راستا قرار شده میز فرش طراحی شود و فعالین این حوزه موانع را بررسی و برطرف کنند تا بازار فرش ایران در چین گسترش دهند. البته با سایر تشکل‌ها و سازمان‌ها در زمینه توریسم، صنایع دستی و زعفران نیز برنامه‌هایی وجود دارد تا برای این بازار طرح‌های جدیدی داشته باشیم. نباید فراموش کرد که ظرفیت صادراتی که ما در حال‌حاضر داریم خیلی کمتر از آن چیزی است که در بازار چین وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد افزایش مبادلات با کشورهای آسیای میانه گفت: این کشورها هیچکدام بازارهای قوی نیستند. البته این به معنای صرف‌نظر کردن از آن نیست. امارات و عربستان در همسایگی ما چندبرابر این کشورها ظرفیت دارند منتها ما در شرایطی نیستیم که حتی بازارهای کوچک را فراموش کنیم و باید با برنامه‌ریزی بازارهای آفریقایی، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا را در دسترس داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به سفر اخیر رئیسجمهور به ژاپن گفت: هراندازه فعالیت در عرصه دیپلماسی و رفت و آمد مقامات رسمی بیشتر باشد دریچه‌های بیشتری نیز گشوده خواهند شد که در نهایت به نفع جامعه ما است. نباید فراموش کرد در شرایطی که منابع ارزی کشور تحت فشار است این دیپلماسی می‌تواند در این راستا به کشور کمک کند، به همین دلیل دخالت منازعات سیاسی در این موضوع قطعاً پسندیده نیست.