ریسک اعتباری ناشران بورسی رتبه‌بندی می‌شود

رییس سازمان بورس ریسک اعتباری ناشران بورسی رتبه‌بندی می‌شود رییس سازمان بورس از آغاز کار مؤسسات رتبه بندی به عنوان نهمین نهاد مالی بازار سرمایه خبر داد و گفت: ناشران از این پس موظف می‌شوند، علاوه بر ریسک شرکت، ریسک اوراق بهاداری که در بازار منتشر می‌کنند، را نیز به مردم اعلام کنند. به گزارش […]

رییس سازمان بورس

ریسک اعتباری ناشران بورسی رتبه‌بندی می‌شود

رییس سازمان بورس از آغاز کار مؤسسات رتبه بندی به عنوان نهمین نهاد مالی بازار سرمایه خبر داد و گفت: ناشران از این پس موظف می‌شوند، علاوه بر ریسک شرکت، ریسک اوراق بهاداری که در بازار منتشر می‌کنند، را نیز به مردم اعلام کنند.

به گزارش فارس، محمد فطانت با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات همه سرمایه‌گذاران اشراف به درصد خطرپذیری و ساختار مالی بنگاه‌های اقتصادی و اوراق بدهی است، گفت: تحقق این امر وظیفه شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری خواهد بود. بر این اساس، برای آغاز فعالیت شرکت‌های رتبه بندی، جلسات و نظرسنجی‌های متعددی برگزار و طی جمع‌بندی‌های به عمل آمده، دستورالعمل آن تبیین شد.

سخنگوی سازمان بورس حداقل سرمایه برای تأسیس این شرکت‌ها را ۵ میلیارد تومان اعلام کرد و از افراد علاقه‌مند که تمایل دارند، در چارچوب دستورالعمل مذکور، مؤسسه رتبه‌بندی ثبت کنند، دعوت کرد تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بستر صدور مجوز برای فعالیت شرکت‌های رتبه‌بندی از طریق سازمان بورس مهیا شده است.

فطانت ضمن تأکید بر تخصصی بودن فرایند رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی، عنوان کرد: شرکت‌های رتبه‌بندی براساس اعتبار مستقل خود، ریسک سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی را تعیین خواهند کرد، لذا تجربه و دانش مدیران و شرکای این دست از مؤسسات بسیار مهم است؛ بنابراین در دستورالعمل شرکت‌های رتبه‌بندی، شاخص‌های استانداردی برای احراز صلاحیت متقاضیان، پیش‌بینی شده است.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به این‌که نهاد مالی جدید رتبه‌بندی از جمله نهادهایی است که بازار سرمایه کشور را به بازار سرمایه دنیا پیوند می‌زند، افزود: ترجیح ما این است که این کار با مشارکت افرادی صورت بگیرد که تکنولوژی این کار را در اختیار دارند، زیرا روش‌های اعتبارسنجی به تخصص و درجه بالای علمی و کاربردی نیاز دارد، از همین رو بهتر است فرایند فعالیت شرکت‌های رتبه‌بندی به صورت مشارکت جوینت‌ونچر صورت گیرد.

رییس سازمان بورس اعلام کرد که تمامی شرکت‌هایی که اسامی آن‌‌ها در بازار ثبت شده و سهام آن‌‌ها در این بازار عرضه شده، به تدریج و پس از راه‌اندازی اولین شرکت رتبه‌بندی باید اقدام به دریافت رتبه اعتباری کنند.

فطانت ادامه داد: بنابراین یکی از مشتریان این کار به صورت بالقوه شرکت‌هایی هستند که پیشتر در بازار سرمایه به ثبت رسیده‌اند. بدین ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند براساس معیار ریسک هر شرکت، به سرمایه‌گذاری اقدام کنند. در حال حاضر موضوع رتبه بندی برای شرکت‌های اقتصادی الزامی نیست، اما به تدریج ملزم به دریافت رتبه اعتباری خواهند بود.

فطانت با بیان این‌که بازار سرمایه سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی را در بخش‌های مختلف سامان داده بود، گفت: عمده این ارقام مربوط به صکوک، تأمین مالی از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری و غیره بود. هم‌اکنون ارزش اوراق صکوک مورد معامله در بازار ۱۸۵۰۰ میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود که ظرف ۳ سال آینده بازار صکوک با بازار اوراق همتراز شود.

سخنگوی سازمان بورس افزود: ارزش این بازار ظرف چند سال گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده است. حجم اوراق قابل معامله در بازار بورس و فرابورس در ابتدای فعالیت دولت، ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که هم اکنون به ۱۸هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان بورس ادامه داد: نقش بازارسرمایه در تأمین مالی شرکت‌ها روزبه‌روز افزون خواهد شد و این موضوع یک بازار بالقوه در اختیار شرکت‌های رتبه‌بندی قرار خواهد داد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تجربه سایر کشور‌‌ها درخصوص موضوع رتبه‌بندی اعتباری، گفت: تعداد مؤسسات بزرگ رتبه‌بندی در جهان محدود است. اگر شرکت‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی برای حضور در ایران ابراز تمایل کنند، درخواست آن‌‌ها رسیدگی خواهد شد و در صورت پذیرش شرایط، امکان همکاری با آن‌‌ها پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: البته در وهله اول صدور مجوز برای تعداد محدودی از آن‌‌ها امکان‌پذیر است و آن‌هایی که بازار ایران را بهتر می‌شناسند و پیش از این در بازار ایران حضور داشته‌اند و توانسته‌اند ارزیابی برخی از بنگاه‌ها را انجام دهند، اولویت خواهند داشت.

فطانت افزود: رتبه خطرپذیری سرمایه‌گذاری کشور ایران، قبل از برجام B+ بود که هم اکنون به BB– ارتقا یافته است. در واقع میزان ریسک سرمایه‌گذاری از شاخص B مثبت به BB منفی کاهش یافته است.

رییس سازمان بورس یکی از مهم‌ترین روش‌های تأمین مالی را صدور اوراق بهادار به خارج از کشور دانست و عنوان کرد: از الزامات صدور این اوراق سنجش میزان ریسک‌پذیری آن‌‌ها است، بنابراین برای سرمایه‌گذاران خارجی که قصد خرید این اوراق را دارند، ارزیابی ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی افزود: ارتباط بازار مالی ما و سایر کشور‌‌ها باید بر اساس یک ادبیات مشترک شکل بگیرد و از جمله دال‌های این ادبیات، ارزیابی ریسک اوراق و ناشران است.