چشم‌انداز رسیدن به تولید ۸٫۵ میلیون بشکه در روز

چشم‌انداز رسیدن به تولید ۸٫۵ میلیون بشکه در روز مدیرکل دفتر مطالعات انرژی وین درباره اینکه آیا امکان اخراج عضوی از اوپک به دلیل تهاتر نفت و کالا خارج از آنچه سهمیه و توافق کاهش تولید مقرر کرده، اظهار داشت: در سازمان اوپک، مسؤولیت، سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به‌عهده وزرای نفت است. شرکت‌ها و یا مقامات […]

چشم‌انداز رسیدن به تولید ۸٫۵ میلیون بشکه در روز

مدیرکل دفتر مطالعات انرژی وین درباره اینکه آیا امکان اخراج عضوی از اوپک به دلیل تهاتر نفت و کالا خارج از آنچه سهمیه و توافق کاهش تولید مقرر کرده، اظهار داشت: در سازمان اوپک، مسؤولیت، سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به‌عهده وزرای نفت است. شرکت‌ها و یا مقامات دیگر حق اظهارنظری در مورد اوپک و کشورهای عضو ندارند. البته هر فردی می‌تواند، نظرات شخصی خود را بیان کند.

به گزارش ایلنا، به گفته فریدون برکشلی در سازمان اوپک، ظرفیت‌سازی، ربطی به سهمیه تولید ندارد. در دهه ۱۹۹۰، ریلوانو لقمان؛ وزیر نفت نیجریه و رئیس وقت کنفرانس اوپک مطرح کرد که سازمان برای ظرفیت‌سازی اعضاء سهمیه‌بندی قائل شود تا منابع مالی اعضا برای ظرفیت‌سازی که احتمالاً بلااستفاده واقع شود، سرمایه‌گذاری نکنند. این پیشنهاد مورد پذیرش قرار نگرفت. بنابراین اعضای اوپک در مورد رعایت سهمیه‌های تخصیصی، مسؤولیت دارند و سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت، توسط اعضاء، ربطی به سازمان ندارد.

وی افزود: اعضاء در قبال تولید خود، مسؤول هستند. میزان صادرات ربطی به سازمان ندارد. این میزان از تولید، باید در چارچوب سهمیه‌ها باشد. نحوه معامله آن ارتباطی به سازمان اوپک ندارد. ارقام تولید، مبنای رفتار و عملکرد کشورهای عضو سازمان است. اتفاقاً قبلاً مورد بحث قرار گرفته بود که مبنای محاسبات، عرضه خارجی باشد که در بازار تأثیرگذار است. در هرصورت از ابتدای تأسیس اوپک تاکنون، مبنای محاسبات، تولید است. رعایت سهمیه‌ها، الزامی‌است. نحوه و قیمت فروش، ربطی به سازمان اوپک ندارد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: سازمان اوپک از بدو تأسیس، طبق قواعد سازمان ملل متحد عمل کرده است. هیچ عضوی، به هر دلیلی، اخراج نمی‌شود. برای عضویت مقرراتی هست، اما خروج از سازمان، به اراده کشوری است که در سازمان عضو است. البته در عین حال، تصمیمات عمده باید با رأی تمام پنج عضو بنیانگذار و دوسوم آرای اعضای غیربنیان‌گذار باشد. حتی یک عضو بنیان‌گذار می‌تواند، هر تصمیمی‌را وتو کند.

وی درباره چشم‌انداز رسیدن به ۸٫۵ میلیون بشکه در روز گفت: در چند دهه اخیر، تمام وزرای نفت با آرمان افزایش ظرفیت تولید به پنج میلیون بشکه در روز، به طبقه ۱۵ساختمان وزارت نفت قدم گذارده‌اند، اما در زمان ترک ساختمان، به سختی اندکی فراتر از چهارمیلیون بشکه در روز رفته‌اند. افزایش ظرفیت تولید حتی به میزان نیممیلیون بشکه در روز، الزاماتی دارد که در کشور فراهم نیست. باید توجه داشته باشیم که بیشتر مخازن نفتی ایران در نیمه‌دوم عمر خود هستند. این بدان معناست که میادین ما با افت طبیعی حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز مواجه‌ هستند. یعنی حتی تحقق افزایش ظرفیت تولید ۸٫۵ میلیون بشکه در روز هم برای شرایط امروز صنعت نفت ما عددی نیست.

برکشلی ادامه داد: امروز ایران تقریباً تمام گاز تولیدی خود را در داخل مصرف می‌کند. براساس ارزش حرارتی، ایران امروز حدود ۶٫۵ میلیون بشکه در روز، انرژی می‌سوزاند. بنابراین، خیلی مهم است که ظرفیت تولید کشورمان افزایش داشته باشد.

وی در ادامه به قرارداد احتمالی ایران و چین پرداخت و تصریح کرد: بنده از جزییات قرارداد ایران و چین، بی‌اطلاع هستم. چین برای تبدیل شدن به یک کشور صاحب فناوری ممتاز در نفت‌وگاز، راه درازی در پیش دارد و تجربه‌ای ندارد. البته با منابع مالی و سرمایه‌گذاری می‌توانند، برون‌سپاری کنند، البته پس از رفع تحریم‌ها.

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: صنعت نفت دارای ماهیت بین‌المللی است. از خردادماه سال۱۳۵۸، اولین اقدام آمریکا، برعلیه جمهوری اسلامی، در ارتباط با صنعت نفت بود. نمی‌توان با عدم حضور در صحنه جهانی، نفت‌وگاز را شکوفا کرد. البته تحریم‌ها در مقاطعی، به رشد و رونق تکنولوژی داخلی و خودباوری اقتصادی کمک کرد. اما در ایران علی‌رغم اطلاع از تحریم‌های هدفمند آمریکا، علیه صنعت نفت‌وگاز، ما اقدام هوشمندانه‌ای برای توسعه صنایع نفت‌وگاز نداشته‌ایم.