کاهش تعداد روستاهایی که در خراسان‌رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند

کاهش تعداد روستاهایی که در خراسان‌رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند به‌دنبال اقدامات انجام شده تعداد روستاهایی که در استان خراسان‌رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به کمتر از یک‌سوم کاهش یافته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان‌رضوي گفت: در ابتدای دولت یازدهم یک هزار روستا […]

کاهش تعداد روستاهایی که در خراسان‌رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند

به‌دنبال اقدامات انجام شده تعداد روستاهایی که در استان خراسان‌رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به کمتر از یکسوم کاهش یافته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان‌رضوي گفت: در ابتدای دولت یازدهم یک هزار روستا در استان خراسان‌رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شدند که این تعداد اکنون به حدود ۲۸۰ روستا کاهش یافته است.

سیدابراهیم علوی افزود: روستاهایی که با تانکر در خراسان‌رضوی آبرسانی می‌شوند، ۶۶ هزار نفر جمعیت را در برمی‌گیرند و از این تعداد ۱۳۰ روستا به صورت دائم و ۱۵۰ روستا به شکل فصلی با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

علوی خاطر نشان کرد: برای برخورداری این روستاها از آب پایدار در قالب مجتمع‌های آب‌رسانی، دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد تا مشکل کم‌آبی مناطق روستایی قبل از تابستان سال‌جاری برطرف شود.

وي اظهار كرد: شاخص برخورداري از آب سالم و بهداشتي در روستاهاي خراسان‌رضوي اکنون ۷۶٫۷ درصد است، در حالی‌که اين رقم در ابتداي دولت يازدهم ۶۶ درصد بوده است.

مديرعامل آبفای خراسان‌رضوي با اشاره به رشد بیش از ۱۰درصدی جمعيت روستايي برخوردار از آب سالم و بهداشتي در خراسان‌رضوی از ابتداي دولت يازدهم تاكنون، گفت: در ابتداي دولت يازدهم جمعيت برخوردار از آب سالم و بهداشتي در روستاهاي استان حدود ۹۰۶هزار نفر بود كه طي هفت سال به بيش از یکمیلیون و ۵۳هزار نفر افزایش یافته است.

سیدابراهیم علوی از افزايش ۲۸درصدي حجم مخازن ذخیره آب روستايي طي اين مدت خبر داد و گفت: حجم كل مخازن ذخيره آب در روستاهاي استان در حال‌حاضر حدود ۳۰۷ هزارمترمکعب است که ۶۷ هزار مترمكعب آن در هفت سال گذشته ايجاد شده است.

علوی با اشاره به اینکه قبل از دولت یازدهم هیچیک از روستاهای استان از سیستم جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برخوردار نبودند؛ افزود: طی سال‌های ۱۳۹۲ تاکنون تعداد ۹ پروژه فاضلاب روستایی با جمعیت ۱۶۵۰۰ نفر در برنامه کاری شرکت قرارداشته که تاکنون تعداد سه‌پروژه مشتمل بر ۳۸۶۰ نفر به‌طور کامل اتمام یافته و روستاییان مذکور از سيستم‌هاي دفع بهداشتي فاضلاب برخوردار گردیده و سایر پروژه‌ها نیز در دست اقدام می‌باشند.

وی با اشاره به طرح یکپارچهسازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی ادامه داد: این طرح با هدف هم‌افزایی در منابع آب و افزایش بهره‌‌وری توسط وزارت نیرو در همه استان‌های کشور عملیاتی شده است.

سیدابراهیم علوی افزود: بدین ترتیب از ابتدای سال‌جاری این شرکت علاوه بر آبرسانی به ۷۲ شهر با یکمیلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، وظیفه آبرسانی به دوهزار و ۲۶۰ روستا با جمعیت یکمیلیون و ۳۰۰ هزار نفر را نیز برعهده گرفته است.

علوی بیان کرد: در اجرای این طرح ۲۲۲ روستا و سه شهر بینالود، رضویه و ملک آباد زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفتند.

شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساکن روستاها و ۷۲ شهر این استان را زیرپوشش دارد.

این شرکت با ۵۶۹ هزار و ۹۲۸ مشترك هم‌اكنون حدود ۱۱درصد از مشتركان آب و فاضلاب روستايي كشور را به خود اختصاص داده است.