بودجه عمرانی بیش‌ترین آسیب را از کمبود منابع می‌بیند

  رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵ ضمن تشریح روند رسیدگی به لایحه بودجه ۹۵ در مجلس از مقامات دولتی به دلیل ایجاد توقع عمومی در مردم بعد از اجرای برجام انتقاد کرد و گفت که در صورت افزایش توقعات و نبود آثار عملی گرفتاری‌ها بیش‌تر می‌شود. به گزارش ایسنا، الیاس نادران، اظهار کرد: دولت […]

 

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵ ضمن تشریح روند رسیدگی به لایحه بودجه ۹۵ در مجلس از مقامات دولتی به دلیل ایجاد توقع عمومی در مردم بعد از اجرای برجام انتقاد کرد و گفت که در صورت افزایش توقعات و نبود آثار عملی گرفتاری‌ها بیش‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، الیاس نادران، اظهار کرد: دولت در بودجه سال ۹۵ به اندازه درآمدهای نفتی و حتی بیش‌تر از آن تقاضای استقراض در قالب اوراق مشارکت یا اوراق خزانه و صکوک کرده است و این برای کشور خیلی خوب و خوشایند نیست. البته دولت هم محدودیت‌های خود را دارد اما لایحه بودجه ۹۵ خیلی سخت تنظیم شده و برخی نقاط ضعف در آن مشاهده می‌شود.

وی افزود: شاید یک دلیل تأخیر دولت در ارایه لایحه بودجه سخت بسته شدن بودجه بود، به نحوی که هم اعتبارات دستگاه‌ها خیلی کاهش نیابد و هم منابع مالی قابل اعتمادی را بتواند فراهم کند که این کار را سخت می‌کند. اگر ما حقوق و مزایا و هزینه‌های ضروری را از بودجه کنار بگذاریم هر چه بماند صرف عمران می‌شود و متأسفانه معمولاً تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) بیش‌ترین آسیب را از کمبود منابع و کسری بودجه می‌بیند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بودجه فقط تراز مالی دولت نیست بلکه بسیاری از علایم را به بازار می‌دهد که دولت برای سال آتی راهبردش را در تعیین نرخ ارز، نفت، مالیات، اوراق مشارکت و سیاست‌های پولی و مالی اعلام کند. بنابراین بازار، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ علایمشان را از بودجه می‌گیرند.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵ با بیان این‌که مجلس تلاش می‌کند بودجه واقع‌بینانه‌ای را به تصویب برساند که آثار زیانبار کم‌تری بر اقتصاد ملی داشته باشد ادامه داد: من خودم اذعان دارم بودجه ۹۵ نسبت به بودجه ۹۴ سخت‌تر بسته شده و بودجه ۹۴ هم نسبت به بودجه ۹۳ سخت‌تر بود یعنی کسری و مشکلات بیش‌تری داشت.

نادران با اشاره به ایجاد توقع عمومی ناشی از اجرای برجام نیز گفت: مقامات دولت در ایجاد این توقع سهیم هستند. آن‌‌ها به مردم این طور القا می‌کنند که تحریم‌ها برداشته شده، مشکلات رفع و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود. مردم هم توقع دارند به سرعت اثر آن را ببینند اما وقتی عملاً چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد و تحریم‌ها به شکل عملی برداشته نمی‌شود واکنش‌‌ها نسبت به شرایطی که مردم به آن عادت کرده بودند سخت‌تر می‌شود، در حال حاضر نوع بیان مقامات دولتی باعث می‌شود توقعات مضاعف شود و وقتی آثار عملی آن وجود نداشته باشد گرفتاری‌ها هم بیش‌تر می‌شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تنظیم و تصویب بودجه قابل قبول در مجلس با کمک کارشناسان دولت، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات تصریح کرد: امسال برای اولین بار قبل از تقدیم بودجه ۹۵ به مجلس، تفریغ بودجه ۹۳ به مجلس تقدیم شد. این گزارش‌ها زاویه گرفتن دستگاه‌ها از وظایفشان را روشن‌تر و تصمیم‌گیری برای بودجه سال آتی را در مجلس دولت راحت تر می‌کند. ما هم سعی می‌کنیم با این مجموعه کارشناسی انشاا… بودجه قابل قبول تری را تقدیم صحن علنی مجلس کنیم.

نادران ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم از ظرفیت بخش خصوصی و غیردولتی به عنوان ذی‌نفعان که تصمیمات ما بر جهت‌گیری آن‌‌ها اثرگذار است و همچنین باید بخش اعظم منابع دولت را از طریق مالیات تأمین کنند، استفاده کنیم. زیرا معتقدیم حضور آن‌‌ها در این جلسات برای واقع‌بینانه کردن منابع درآمدی و تنظیم ارزش نفت و صادرات می‌تواند به ما کمک کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که دولت تقاضا دارد بودجه دو دوازدهم برای سال بعد نداشته باشیم گفت: با این وجود محدودیت زمانی وجود دارد، از نهم اسفندماه که نمایندگان در جلسات علنی مجلس حضور می‌یابند هم باید جلسات علنی تشکیل شود و هم کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های تلفیق برنامه و بودجه باید تشکیل شوند در حالی که پیش از این کمیسیون تلفیق معمولاً در فرصت تعطیلی مجلس تشکیل می‌شد. اکنون هم با کف زمان‌بندی کمیسیون تلفیق که حداقل دو هفته پیش‌بینی شده ما باید آثار کلی اقتصادی و اجتماعی بودجه، ‌کلیات و جزییات آن را مورد بررسی قرار دهیم که امری زمان‌بر است، البته امیدواریم تا قبل از پایان سال بودجه ۹۵ را تقدیم صحن علنی کنیم.

نادران همچنین گفت: ما در حال رایزنی هستیم تا اگر هیأت رییسه مجلس موافقت کند به جای تشکیل جلسات علنی بعد از انتخابات، فرصتی برای تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های تلفیق برنامه و بودجه در دو شیفت اختصاص یابد.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵ درباره احتمال تصویب بودجه دو دوازدهم نیز گفت: برای دولت این امکان وجود دارد که از طریق تخصیص منابع تا قبل از پایان فروردین، فقدان بودجه ۹۵ را جبران کند، در واقع دولت خودش می‌تواند بودجه یک دوازدهم اعمال کند اما از سی‌ام فروردین که باید حقوق دستمزد پرداخت شود با این سازوکار شدنی نیست و نیازمند مصوبه مجلس است مگر این‌که بعد از تعطیلات نوروز مجلس در دو شیفت بودجه ۹۵ را بررسی و آن را تا پایان فروردین ماه نهایی کند.

وی خاطرنشان کرد: بنای ما بر این است که به دولت کمک کنیم تا کارش را بر مدار قانون انجام دهد، اما نهایتاً اگر زمان‌بندی به ما اجازه ندهد دولت باید بودجه دو دوازدهم بیاورد. البته این موضوع قدری هم به نتایج انتخابات بستگی دارد اگر تکلیف حوزه‌های انتخابیه در دور اول مشخص شود این امکان وجود دارد که بعد از تعطیلات نوروز، مجلس وارد بررسی بودجه شود اما اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود که زمان آن در اردیبهشت ماه است کار سخت خواهد شد.

نادران یادآور شد: ما در حال رایزنی با دستگاه‌ها، کمیسیون‌های تخصصی و دولت هستیم که پالایش اولیه را داشته باشیم تا کار برای زمان تشکیل کمیسیون تلفیق آماده و روند تسریع شود. من خودم با اعضای هیأت رییسه کمیسیون تلفیق و سایر اعضا بحثی نکردم اما پیشنهاد عملی مان این است که از ردیف‌ها و ارقام واقعی اثرگذار شروع کنیم و به ردیف‌ها اولویت دهیم و هر قدر فرصت باقی ماند آن را به احکام بودجه اختصاص دهیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵ اضافه کرد: از نظر من بودجه‌ای مناسب است که تنها ردیف و جدول داشته باشد و هیچ حکمی در آن نباشد زیرا احکام باید در قوانین دائمی اصلاح شود و بودجه صرفاً تبلور اجرای احکام دائمی باشد و ما برای تأمین منابع مالی بودجه تلاش کنیم.

وی درباره پیشنهاد برخی نمایندگان در مورد طرح دو فوریتی تمدید یکساله برنامه پنجم نیز گفت: ما این پیشنهاد را مطرح کردیم اما لاریجانی و هیأت رییسه موافقت نکردند زیرا یک بار باید برای دو فوریت، یک بار کلیات و یک بار جزییات آن رأی‌گیری می‌شد و چون نیاز به دوسوم رأی بود و ما در روزهای پایانی مجلس بودیم اعضای هیأت رییسه گفتند شاید موفق به این کار نشویم، لذا آقای لاریجانی در جلسه غیررسمی پیشنهاد کردند در بودجه ۹۵ یک خط حکم آورده شود که قانون برنامه به مدت یک سال تمدید شود که این موضوع در برنامه چهارم هم سابقه داشت.

نادران ادامه داد: البته این امر نافی وظیفه اعضای کمیسیون تلفیق برنامه نیست و در صورت تمدید مدت برنامه پنجم هرگاه برنامه بعدی مصوب شود قانون برنامه قبلی منسوخ خواهد شد. ولی به دلیل این‌که کشور بدون برنامه اداره نشود ما تمدید قانون برنامه پنجم را مطرح کردیم که در صورت موافقت کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس در بودجه گنجانده خواهد شد.

وی درباره این‌که آیا بررسی برنامه ششم به مجلس بعد موکول خواهد شد گفت: این موضوع بستگی به کمیسیون تلفیق برنامه دارد که چه زمانی مصوبه خود را تقدیم مجلس کند. در حال حاضر بحث‌هایی وجود دارد که اصلاً لایحه ارایه شده از سوی دولت برنامه هست یا نه. دولت هم بخش تفصیلی قانون برنامه برای نمایندگان فرستاده که چاپ و توزیع شده. قطعا نیازی نیست نمایندگان آن بخش را به شکل تمام و کمال تصویب کنند اما احتمالاً بخش قابل توجهی از آن را در برنامه خواهند گنجاند. این که تا هفتم خرداد فرصت این وجود داشته باشد که در مجلس فعلی برنامه ششم تصویب و نهایی شود یا این‌که به مجلس بعدی ارجاع شود به مؤلفه‌هایی بستگی دارد که از الان قابل پیش‌بینی نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آن‌چه در حال حاضر به عنوان برنامه ششم تقدیم مجلس شده مجموعه مجوزهایی است که دولت به آن نیاز داشته است، مجلس معتقد است در برنامه توسعه باید به شکل مشخص‌تری بگوییم که دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چه می‌خواهد بکند و برآوردی داشته باشیم که در ۵ سال چه خواهد کرد به نظر می‌رسد باید تعاملی در این زمینه صورت گیرد.

نادران همچنین گفت: دولت امیدواری داشت آن‌چه به عنوان احکام دائمی برنامه‌های توسعه بود زودتر در مجلس تصویب شود و به همین دلیل می‌گفت که از برنامه ششم به شکل تفصیلی مستغنی هستیم. اما نمایندگان به فوریت و اولویت رسیدگی به احکام دائمی در مجلس رای ندادند لذا چاره اساسی ما این است که برنامه پنجم را یک سال تمدید کنیم و به مجلس فعلی و بعدی این اجازه را بدهیم که فرایند تصویب برنامه را طی کنند.

الیاس نادران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود جهاد دانشگاهی را از ثمرات انقلاب توصیف کرد و گفت: ایسنا هم از ثمرات وجودی جهاد دانشگاهی است و علی‌رغم تلاطمات مختلف سیاسی در کشور و دست به دست شدن دولت‌‌ها و مجالس و در قدرت قرار گرفتن گروه‌های سیاسی مختلف، این خبرگزاری سعی کرده وظیفه ذاتی خود را انجام دهد.

وی افزود: ایسنا متعلق به حکومت است و مأموریتی فراقوه‌ای دارد و انتظار این است که خطوط قرمزش خطوط قرمز کلی نظام باشد و در جهت تقویت جبهه انقلاب حرکت کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: اگر کشور پیشرفتی داشته به دست دانشمندان جوان با انگیزه‌های الهی بوده است. ما به جهاد دانشگاهی که به درخت تنومند و پرثمری شده افتخار می‌کنیم. نکته بسیار مثبت در مورد کار جهاد دانشگاهی این است که با حداقل هزینه اقدامات خوبی انجام داده است و کشور ما در سال‌های اخیر دچار تحریم‌های سنگین کمرشکنی شده بود اما همین جوان‌ها در حوزه‌های مختلف موفق عمل کردند.

 

وی با تأکید بر این‌که دولت، مجلس و نهادهای حکومتی باید قدر سرمایه عظیم انسانی که با کم‌ترین هزینه دستاوردهای خیره کننده‌ای در حوزه‌های مختلف دارند را بداند گفت: ما امیدواریم جهاد دانشگاهی و نهادهای وابسته به آن که به عنوان یک نهاد انقلابی بر همان مدار باقی مانده‌اند برکاتشان در سال‌های آتی برای کشور بیش‌تر شود و البته حکومت هم وظیفه‌‌اش را در قبال این نهاد‌ها به خوبی انجام دهد.