دره قاسملو با جویبار ها و چشمه سارهای دیدنی

ناصربهزادفر- این منطقه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع گردیده است. این دره قبلاً قاسملو نام داشته که بعداً نام دره شهیدان را به‌خود گرفته و وجه تسمیه آن، احترام به شهدایی بود که در این دره در دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران مردانه جان باختند. رودخانه دره شهدا و جاده آسفالته […]

ناصربهزادفر- این منطقه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع گردیده است. این دره قبلاً قاسملو نام داشته که بعداً نام دره شهیدان را به‌خود گرفته و وجه تسمیه آن، احترام به شهدایی بود که در این دره در دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران مردانه جان باختند.

رودخانه دره شهدا و جاده آسفالته ارومیه اشنویه از وسط منطقه عبور می‌کند و در ضلع شمالی آن رودخانه باراندوزچای جاری است. سمت غربی آن را جاده خاکی زیوه به آغبلاق محدود می‌سازد. از نقطه نظر شرایط طبیعی دره شهیدان منطقه‌ای‌ است کاملاً کوهستانی و صخره‌ای و در بعضی از مناطق صعب‌العبور و بخش‌هایی از دامنه‌ها و ارتفاعات به صورت تپه ماهوری می‌باشد. اراضی نسبتاً وسیع و هموار در بالای بعضی از ارتفاعات و در اطراف رودخانه‌ها و خط‌القعر رشته کوه‌ها وجود دارند.

در سطح منطقه رشته‌کوه‌های متعدد با اختلاف ارتفاع زیاد در سطح منطقه قرار داشته که مرتفع‌‌ترین آن‌ها کوه کانی‌سیو با ارتفاع ۲۵۹۸ متر و پست‌ترین آن دره دولاما با ارتفاع ۱۳۰۰ متر وجود دارد که در فصل زمستان نقاط مرتفع برف سنگینی را بر پیکر خود می‌پذیرند و در بهار سرچشمه جویبارهای متعددی می‌گردند.

وجود رودخانه‌های باراندوز و شهدا (قاسملو) و جویبار‌ها و انهار مختلف و چشمه‌های متعدد بزرگ و کوچک و همچنین پوشش جنگلی و گیاهی دره شهیدان را علاوه از زیستگاه وحوش به یک منطقه تفریحی و گردشگری مبدل ساخته است.

 

منطقه شکار ممنوع دره قاسملو (دره شهدا) به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی زیبا، یکی از تفرجگاه‌های ارومیه نیز می‌باشد. به منظور احیای قوچ و میش ارمنی که نسل آن در منطقه به علل مختلف منقرض شده بود، ۱۳۷۶ حدود ۲۰۰ رأس از جزیره قویون داغی (کبودان) به این منطقه منتقل شد.