اوان، بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین دریاچه استان قزوین

ناصر بهزادفر- بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین دریاچه استان قزوین دریاچه اوان است. اوان به معنی گرد آمدن آب می‌باشد. دریاچه در فاصله آب این دریاچه شیرین و مساحت آن نیز بیش از ۵ و نیم هکتار است. دریاچه اوان از ۳ طرف در محاصره نیزاراست و در برخی قسمت‌ها نیزار‌ها تا بیش از ۳۰ متر به […]

ناصر بهزادفر- بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین دریاچه استان قزوین دریاچه اوان است. اوان به معنی گرد آمدن آب می‌باشد. دریاچه در فاصله آب این دریاچه شیرین و مساحت آن نیز بیش از ۵ و نیم هکتار است. دریاچه اوان از ۳ طرف در محاصره نیزاراست و در برخی قسمت‌ها نیزار‌ها تا بیش از ۳۰ متر به داخل دریاچه پیشروی کرده‌اند.

آب دریاچه اوان از طریق چشمه‌های کف دریاچه و همچنین نزولات آسمانی تأمین می‌شود. کف دریاچه مملو از چشمه‌های خروشانی است که در حقیقت به‌وجود آورنده اصلی دریاچه هستند. وجود چشمه‌های کف دریاچه و غلیان دائمی آن‌ها باعث صافی و زلالی بسیار زیاد دریاچه شده است به‌طوری که به راحتی می‌توان عمق دریاچه و فوران چشمه‌های کف آن را دید. از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. درختان بلند قامت باغ‌های شمالی و غربی و چمنزار‌های زیبا دریاچه اوان را همچون عروسی در میان مخمل سبز در بر گرفته و زیبایی آن را چند برابر کرده و موجب شده است طبیعت این دریاچه برای مسافران جذابیت خاصی پیدا کند. انواع درختان میوه از قبیل سیب، گیلاس، آلبالو، فندق و گردو به وفور یافت می‌شود.

در تابستان این دریاچه محل آبتنی، ماهی‌گیری و قایقرانی و در پاییز محل امنی برای پرندگان مهاجر مانند: قو، غاز و مرغابی می‌شود و در زمستان به دلیل برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است. انواع ماهی‌های قزل آلای رنگین کمان، کپور، اردک ماهی در این دریاچه ساکن می‌باشند.

 

مسیر دسترسی

برای رفتن به دریاچه، ابتدا از تهران به سمت قزوین حرکت می‌کنید؛ حدود ۱۵۰ کیلومتری در سمت راست، جاده‌ای به سمت الموت می‌رود که تابلوی بزرگ و مشخصی دارد. بعد ازآن به رزجرد (۲۴ کیلومتر)، رجایی‌دشت (۳۲ کیلومتر) و سپس دو راهی دیکین که سمت چپ جاده است و بالاخره ۹ کیلومتر بعد اوان رو به‌روی شماست!

منابع:

www.mehre-zamien.blogfa.com

www.hamshahrionline.ir

ongo.ir

anobanini.net

بیتوته

 

دالاهو