مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مهمترین مسؤولیت مردم برای حل مشکل آلودگی عدم استفاده از خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده میباشد گروه خودرو -رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: براساس قانون هوای پاک باید خودروهای دیزلی مانند کامیونها، اتوبوس و مینیبوس نوسازی شوند اما این کار انجام نشد البته مشکل خودروهای دیزلی سوخت نیست بلکه مستهلک […]
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران
مهمترین مسؤولیت مردم برای حل مشکل آلودگی عدم استفاده از خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده میباشد
گروه خودرو -رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: براساس قانون هوای پاک باید خودروهای دیزلی مانند کامیونها، اتوبوس و مینیبوس نوسازی شوند اما این کار انجام نشد البته مشکل خودروهای دیزلی سوخت نیست بلکه مستهلک بودن آنها است که سهم زیادی از آلودگی را به خود اختصاص دادهاند. عیسی کلانتری؛ افزود: خودروسازان هم به وظایف خود خوب عمل نکردند، ۵۵ سال است در کشور، صنعت خودرو داریم اما در این مدت هیچ پیشرفتی نداشتیم، کره صنعت خودروسازی خود را ۱۰ سال بعد از ایران آغاز کرد اما امروز روی دست ژاپنیها و آلمانیها بلند شده است.رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، گفت: همچنین موتورسیکلتها آلاینده اند حدود ۹۰ درصد آنها کاربراتوری است که از این میزان بیش از ۹۵ درصد مستهلک هستند در حالی که یک موتورسیکلت به اندازه پنج تا شش خودرو آلایندگی دارد، در واقع فناوریهای صنعتی ما عقب مانده و به روز نشدهاند. حسین شهیدزاده؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در «رویداد برخط آلودگی هوا و صدا»، با تأکید بر اینکه رفع معضل آلودگی هوای تهران راهحل دارد و با مشارکت مجموعه حاکمیت و مردم این معضل حل میشود، گفت: اصلیترین اقدام حاکمیت، عمل به قانون هوای پاک، کمک به توسعه زیرساختهای حملونقل پاک و افزایش وسایل حملونقل عمومی و مهمترین مسؤولیت مردم، عدم استفاده از خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده است. شهیدزاده؛ افزود: امسال هوای پایتخت آلودهتر از پارسال است، اما این آلودگی تاکنون کمتر از ۱۰روز است و آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانهتر شدن روش اندازهگیری آلودگی هواست. وی در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازهگیری شاخص آلایندههای هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام میشود و این اندازهگیری تا سال گذشته براساس استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام میشد، اما از سالجاری بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال ۲۰۱۹ انجام میشود و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد. شهیدزاده؛ روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت نیز ابلاغ میشود را روش( EPA سازمان محیطزیست آمریکا) اعلام کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد، بلکه توصیههایی ارائه میدهد تا کشورها با عمل به آنها، شرایط مطلوبی را ایجاد کنند که برای مثال، میتواند به رساندن متوسط سالانه غلظت آلایندههای دوونیم میکرون به ۱۰ میکروگرم در مترمکعب اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه براساس استاندارد یورو۴، گازوئیلی که در تهران برای حملونقل توزیع میشود، محتوی گوگرد ۵۰ پیپیام است، اما گازوئیلی که در صنایع توزیع میشود، محتوی گوگرد سه تا هفت هزار پیپیام است، اظهار کرد: مازوت تولیدی در ایران، ۳۵ هزار پیپیام گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتیها مصرف میشود، ۵۰۰ پیپیام گوگرد دارد. شهیدزاده؛ با بیان اینکه قطعاً گازوئیلی که در کشور ما استفاده میشود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرد آلودهتر است، تصریح کرد: پس نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت، گازوئیل استفاده میشود، چرا که هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آنها خطرناک است. وی در مورد جُرمانگاری عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاههای مسؤول، گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه دولت از هم شکایت کنند، هرچند سازمان محیطزیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است، اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورایاسلامی آن را وضع کرده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، کما اینکه کمیسیون اصل۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کرده است. شهیدزاده؛ با اشاره به اینکه شهرداری تهران از طریق بهینهسازی حملونقل عمومینمیتواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چرا که این موضوع تنها حدود ۷ تا ۸ درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهار کرد: وقتی میتوان آلودگی هوا را به صفر رساند که حملونقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایلنقلیه عمومیاستفاده میشود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسید. وی با بیان اینکه خودروهای دیزلی و گازوئیلی مانند مینیبوسها، اتوبوسهای شرکت واحد، اتوبوسهای خصوصی و کامیونها به طور کلی سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند، تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که هم ناوگان، نوسازی شود، اما عملاً چنین کاری به دلیل شرایط اقتصادی، امکانپذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که ۹۹ درصد آلودگی را جذب میکند و به جرأت میگویم، هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج میشود، پاکتر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس میکشند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان اظهارات خود از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش مییابد، اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حملونقل عمومیتهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل شود، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتماً نیاز به نوسازی و تعمیر دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.