فوران آبشار چکان از دل غار

فوران آبشار چکان  از دل غار آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز و در بخش ززوماهرو در حوالی روستای شول آباد قرار دارد. ناصر بهزادفر- این آبشار یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین آبشارهای ایران و از عجایب و شگفتی‏های طبیعت بکر استان لرستان است. آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین‌های روستای زراعی چکان […]

فوران آبشار چکان  از دل غار

آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز و در بخش ززوماهرو در حوالی روستای شول آباد قرار دارد.

ناصر بهزادفر- این آبشار یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین آبشارهای ایران و از عجایب و شگفتی‏های طبیعت بکر استان لرستان است.

آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین‌های روستای زراعی چکان بیرون می‌آید و با ۳۰ متر ارتفاع و ۴ متر عرض تاج در دل طبیعت بکر و بهشتی در فصل بهار صدای مهیب آن از فرسنگ‌های دور شنیده می‌شود و چشم‌انداز زیبای آن، جلوه دلپذیر این منطقه از ایران است. آب این آبشار پس از طی مسافتی به سمت دشت چکان، به رود داسار وصل شده و رودخانه چکان را تشکیل می‌دهد، رودخانه چکان نیز پس از طی مسافت کوتاهی به آب دهقادی وصل و نهایتاً وارد رودخانه زز می‌شود.

اطراف آبشار و امتداد رودخانه سرسبز و پوشیده از درختان میوه همچون گردو، بلوط، گلابی و… است و اهالی منطقه نیز از آب آن جهت کشاورزی بیش‌ترین بهره را می‌برند. در فصل بهار صدای این آبشار از فاصله دور شنیده می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند. کوه‌های اطراف آبشار زیستگاه مناسبی جهت پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشک می‌شود و در روز‌های اولیه شروع فصل بهار مجدداً با همان فوران به بیرون می‌جهد. در پایین دست آبشار زیارتگاه ابوعلی(ع) در میان چندین درخت تنومند جلوه خاصی به منطقه بخشیده است.

مسیرهای دسترسی

– دورود به ایستگاه راهآهن سپیددشت به طرف شولآباد با جاده شنی است.

– دورود به تاپله و از آن‌جا تا تنگ ناله شنه و چکان است که این جاده مالرو مخصوص کوهنوردی است.

– الیگودرز به طرف شولآباد از طریق جاده شوسه مورزرین- شول‌آباد و بهارکار است که با اتومبیل تا چند کیلومتری آن جاده شوسه است.

– جاده خرمآباد – سپیددشت به طرف شولآباد با جاده نسبتاً آسفالته است.

منابع:

seeiran.ir

 

www.irandeserts.com