کاهش ۱۰ هزار و ۵۱ واحدی شاخص بورس تهران

کاهش ۱۰ هزار و ۵۱ واحدی شاخص بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات دیروز(یکشنبه) با ریزش ۱۰ هزار و ۵۱ واحد روبه‌رو شد. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این هفته روی دور کاهش و ریزش شاخص قرار گرفته، باز هم با کاهش ۱۰ هزار و ۵۱ واحد […]

کاهش ۱۰ هزار و ۵۱ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات دیروز(یکشنبه) با ریزش ۱۰ هزار و ۵۱ واحد روبه‌رو شد. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این هفته روی دور کاهش و ریزش شاخص قرار گرفته، باز هم با کاهش ۱۰ هزار و ۵۱ واحد به رقم یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۶۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۱۱۴۷ واحد به رقم ۴۳۷ هزار و ۱۷۶ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از چهارمیلیون و ۸۶۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران بیش از دو میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۵۱۸ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از شش هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان رسیده هم در نظر بگیریم، معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۹ هزار و ۲۱۲ میلیار تومان معامله کردند. همه شاخص‌های بورس قرمز بودند گر چه ریزش شاخص‌ها همگی زیر یک درصد بوده و در واقع نوعی اصلاح به‌شمار می‌رود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی ۸٫۲ درصد، افت کردند اما شاخص کل و شاخص قیمت در معیار هم‌وزن ۰٫۲۶درصد کاهش را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور ۰٫۶۳درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۰٫۹۷ درصد ریزش داشت و شاخص بازار دوم با معاملات عمده ۰٫۶۱درصد کاهش یافت. نمادهایی که در روزهای قبل شاخص‌ساز بودند همگی در کاهش شاخص مؤثر بودند که می‌توان به نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا، گل‌گهر، پتروشیمی ‌خلیج‌فارس، چادرملو و هلدینگ نفت‌وگاز پتروشیمی ‌تأمین را به ترتیب نام برد. نمادهایی که بیشترین تراکنش را در بورس داشتند شامل لیزینگ پارسیان،‌ملی‌مس ایران، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، کابل البرز، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، تأمین سرمایه امین و فولادمبارکه اصفهان بوده‌اند.

کاهش شاخص فرابورس

فرابورس ایران نیز شاهد کاهش ۹۸ واحدی شاخص کل بود، به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات به ۱۷هزار و ۴۰۲ واحد رسید. ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم به ۸۳۷۸ تومان رسیده و هنوز از ارزش ۱۰ هزارتومانی فروش اولیه دولت کمتر است،‌یعنی خریداران این واحدها با ۱۷ درصد زیان روبه‌رو هستند. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۹۱ هزار میلیاردتومان رسید. معامله‌گران بیش از ۹۱۲ میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۵۲ هزار نوبت معامله و به ارزش شش‌هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای پلیمر آریاساسول، پتروشیمی ‌زاگرس، پتروشیمی ‌مارون، پتروشیمی‌ تندگویان، سنگ‌آهن گهرزمین، صباتأمین و مالی اعتباری ملل بیشترین اثر کاهش در شاخص بازار فرابورس را داشته‌اند.