از قرارداد ما تا قرارداد آن ها!

فوتبال از نگاهی دیگر از قرارداد ما تا قرارداد آن ها! مسعود طاهری قرارداد یک مسأله حقوقی است که در آن باید تمامی موارد دیده و به امضای دو طرف برسد. اما در ایران قرارداد‌ها اکثراً بدون دقت کافی بسته می‌شوند و همین مسأله باعث می‌شود تا دردسرهای بزرگی به وجود آید. نمونه بارز این‌گونه […]

فوتبال از نگاهی دیگر

از قرارداد ما تا قرارداد آن ها!

مسعود طاهری

قرارداد یک مسأله حقوقی است که در آن باید تمامی موارد دیده و به امضای دو طرف برسد. اما در ایران قرارداد‌ها اکثراً بدون دقت کافی بسته می‌شوند و همین مسأله باعث می‌شود تا دردسرهای بزرگی به وجود آید.

نمونه بارز این‌گونه قرارداد‌ها را می‌توان، در فوتبال ایران دید. در حالی که مدیربرنامه‌ها در ایران بسیار حرفه‌ای تر از بازیکنان شده‌اند و قرارداد‌ها را طوری به نفع خود و بازیکنانشان می‌بندند که برخی از آن‌ها شائبه‌های جدی را در پی دارد!

احتمالاً قرارداد بازیکنان سرخابی‌ها را در رسانه‌های ورزشی دیده یا خوانده‌اید. قراردادهایی با بندهایی عجیب که برق را از سر آدم می‌پراند. نمونه بارز این قراردادها، قرارداد رامین‌رضاییان با پرسپولیس و سجادشهبازاده با استقلال بود. ستاره‌های سرخابی که با داشتن بندهایی عجیب و غریب، توانستند از تیم‌های خود خارج شوند.

در واقع قرارداد رامین‌رضاییان، شاهکاری در قراردادهای داخلی ایران بود که آپشن‌هایی مانند عدم تمایل قلبی برای جدایی در آن گنجانده شده بود. او با همین قرارداد توانست یکماه همه را سرکار بگذارد و آخر سر از ایران به ریزه‌اسور برود. قرارداد او شاید سرگیجه‌آور‌‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران باشد؛ جایی که معلوم نیست چگونه قرارداد او تنظیم شده که خودش تصور می‌کرده قراردادش تمام شده، از سوی دیگر پرسپولیس تصور می‌کرده که از قرارداد یک سال دیگر باقی مانده و از همه جالب‌تر این که سازمان لیگ هم به تصور این که وی می‌تواند از پرسپولیس جدا شود، مجوز جدایی به او داد و همان سازمان چند روز بعد اعلام کرد که نمی‌تواند جدایی رامین‌رضاییان را تأیید کند !

حال به خبری که چند روز پیش در رسانه‌های کشور منتشر شد دقت کنید: « اعتبار قرارداد رامین رضاییان منوط به صدور ITC است.»

این خبری بود که از سوی باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه منتشر شد و در آن بندی از طرف این باشگاه گنجانده شده بود تا وی خودش مسؤولیت گرفتنITC ‌‌اش را داشته باشد تا بدین ترتیب این باشگاه از دعوای احتمالی وی با باشگاه پرسپولیس شانه خالی کند! به این ترتیب رضاییان در مخمصه بزرگی افتاده و در صورتی که ITC او صادر نشود، کار به طرح دعوی در فیفا می‌کشد و آن‌جاست که ریزه‌اسپور باید تصمیم بگیرد برای حفظ این بازیکن ایرانی پیگیری کند یا از خیر او بگذرد و با توجه به بندی که در قرارداد این بازیکن وجود دارد، قراردادش را فسخ شده تلقی کند.

حال شما این بند قرارداد در ترکیه را با بند قراردادی که رامین رضاییان در تهران بسته بود، مقایسه کنید، تا تفاوت قراردادهای آن‌ها با قراردادهای ما را بهتر درک کنید!