علت کاهش عرضه بنزین‌سوپر در جایگاه‌ها چیست؟

علت کاهش عرضه بنزین‌سوپر در جایگاه‌ها چیست؟  در حالی برخی از مردم از کاهش توزیع بنزین‌سوپر در جایگاه‌های بنزین صحبت می‌کنند که به گفته رئیس صنف جایگاه‌داران، از زمان افزایش قیمت بنزین و شیوع کرونا، بنزین‌سوپر با عدم استقبال مردم مواجه شد و از همین‌رو تقاضا و عرضه به جایگاه‌ها نیز شیب نزولی داشت. به […]

علت کاهش عرضه بنزین‌سوپر در جایگاه‌ها چیست؟

 در حالی برخی از مردم از کاهش توزیع بنزین‌سوپر در جایگاه‌های بنزین صحبت می‌کنند که به گفته رئیس صنف جایگاه‌داران، از زمان افزایش قیمت بنزین و شیوع کرونا، بنزین‌سوپر با عدم استقبال مردم مواجه شد و از همینرو تقاضا و عرضه به جایگاه‌ها نیز شیب نزولی داشت. به گزارش ایرنا، چند ماهی است که توزیع بنزین‌سوپر در جایگاه‌های سوخت با کاهش روبه‌رو شده است. برخی این اتفاق را به دلیل صادرات بنزین می‌دانند و برخی دیگر نیز از کاهش تولید آن صحبت می‌کنند. کاهش تولید یا صادرات بنزین اما در حالی مطرح می‌شود که ایران اکنون ظرفیت تولید روزانه تا ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین را در کشور دارا است و آن‌گونه که مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اعلام کرده فقط در این پالایشگاه ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیتی بالاتر از یورو۵ در روز تولید می‌شود. بنابراین شائبه کمبود بنزین‌سوپر به دلیل ناتوانی در تولید یا افزایش صادرات به‌طور کلی رد می‌شود. با این حال همچنان این سؤال مطرح است که کاهش عرضه بنزین‌سوپر در جایگاه‌ها به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟ تا پیش از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا، سهم بنزین‌سوپر از مصرف حدود ۳۰درصد بوده که با توجه به کاهش مصرف بنزین در یک سال گذشته، این عدد به حدود چهاردرصد رسیده است. به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بنزین درخواستی از سوی جایگاه‌داران اعم از بنزین عادی یا بنزین‌سوپر به‌طور کامل تأمین می‌شود. فاطمه کاهی؛ گفت: توزیع بنزین‌سوپر کاهش پیدا کرده زیرا تقاضا برای این بنزین از سوی جایگاه‌داران و مردم پایین آمده است. وی ادامه‌داد: طبق بررسی‌های انجام شده، به‌صورت روزانه بنزین‌سوپر در جایگاه‌های نواحی غرب و شرق تهران توزیع می‌شود. کاهی؛ تأکید کرد: توزیع بنزین‌سوپر فقط در جایگاه‌هایی انجام می‌شود که در فهرست توزیع‌کنندگان بنزین‌سوپر قرار دارند و شامل همه جایگاه‌ها نمی‌شود.

کاهش تقاضا برای بنزین‌سوپر بعد از سهمیه‌بندی بنزین

این موارد در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌ها نیز حکایت از کاهش سهم فروش بنزین‌سوپر از مجموع مصرف بنزین دارد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا پیش از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا، سهم بنزین‌سوپر از مصرف حدود ۳۰ درصد بوده که با توجه به کاهش مصرف بنزین در یک سال گذشته، این عدد به حدود چهاردرصد رسیده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع فاصله قیمتی بین بنزین سهمیه‌ای با بنزین‌سوپر است. همچنین امکان خرید بنزین‌سوپر با کارت سوخت وجود ندارد و همین عوامل باعث می‌شود تا اقبال به استفاده از بنزین‌سوپر در بین مردم کاهش داشته باشد. از همینرو، جایگاه‌داران از بنزین‌سوپر استقبال نمی‌کنند. زیرا بخار بنزین‌سوپر در زمانی که باید در جایگاه بماند تا توسط مشتری خریداری شود از حق‌العمل جایگاه برای فروش آن بیشتر می‌شود. همچنین جایگاه‌ها باید یکی از مخازن خود را به بنزین‌سوپر اختصاص دهند و این در حالی است که مشتری برای این محصول بسیار کم شده است.

فروش بنزین‌سوپر برای جایگاه‌داران جذاب نیست

رئیس صنف جایگاهداران کشور، نیز در این مورد تأکید کرده که با توجه به واقعیات میدانی، از زمان افزایش قیمت بنزین و شیوع کرونا، بنزین‌سوپر با عدم استقبال مردم مواجه شد و تولید و عرضه به جایگاه‌ها هم شیب نزولی داشته است. اسدا… قلی‌زاده؛ با اشاره به میزان فروش فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزین‌سوپر، گفت: به‌طور کلی جایگاه‌ها در سال گذشته با کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی فروش مواجه بودند و حتی در ایام عید نیز میزان فروش در مقایسه با سال‌های قبل از کرونا بسیار پایین‌تر بود و این مورد در بنزین‌سوپر کاهش بیشتر و مداوم‌تری را به دنبال داشت. وی ادامه‌داد: قیمت بالای بنزین‌سوپر نسبت به بنزین معمولی و سهمیه‌ای نبودن آن اصلی‌ترین عامل عدم استقبال مردم از این فرآورده است. از طرفی جایگاه‌های سوخت به دلیل عدم فروش سریع این فرآورده و تبخیر بالاتر آن نسبت به بنزین معمولی دچار زیان و خسارت می‌شوند و حتی باید جریمه کسری ناشی از تبخیر بالا را هم بپردازند. قیمت بالای بنزین‌سوپر نسبت به بنزین معمولی و سهمیه‌ای نبودن آن اصلی‌ترین عامل عدم استقبال مردم از این فرآورده است. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور، اضافه‌کرد: ما پیگیری‌های فراوانی برای حل مشکلات موجود و برگرداندن عرضه و مصرف این فرآورده به حالت نرمال انجام دادیم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. وی گفت: کافی است دقت کنیم که وقتی جایگاه سوخت فرآورده کمتری می‌فروشد حتی نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را پوشش دهد و در عمل سکویی که بنزین‌سوپر ارائه می‌کند زیان روزانه و عدم‌النفع برای جایگاه‌دار دارد، به‌ویژه اینکه حق‌العملی که جایگاه‌دار بابت فروش بنزین‌سوپر دریافت می‌کند برابر با حق‌العمل بنزین معمولی است درحالی که زیان فروش آن بیشتر است، در نتیجه جذابیت فروش آن هر روز کمتر می‌شود. وی اضافه‌کرد: به دلیل کاهش استقبال مردم، تولید نیز کاهش می‌یابد و از آنجایی که عرضه و تقاضا از استاندارد خارج می‌شود و مدام با نوسان روبه‌رو است، کاهش عرضه به جایگاه‌ها هم در زمان و مکان با چالش مواجه می‌شود که ما با این موضوع هم مواجه بودیم و برخی زمان‌ها کلافه‌کننده است و حتی مشتریان نیز سردرگم می‌شوند. قلی‌زاده؛ ادامه‌داد: با این حال، جایگاه‌داران چون زیرساخت و سکوهایی برای عرضه بنزین‌سوپر دارند به‌طور طبیعی می‌خواهند این فرآورده را عرضه کنند و سود منصفانه از بابت آن داشته اما نمی‌توانند دخل و تصرفی در موارد دیگر از جمله تولید و بازار مصرف داشته باشند.