آبشار دل فریب نوژیان لرستان

  ناصر بهزادفر-آبشار نوژیان در ۳۸ کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) قرار دارد. ارتفاع این آبشار ۹۵ متر و عرض تاج آن ۵ متر است. این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هر ساله بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می‌کند. آبشار نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع […]

  ناصر بهزادفر-آبشار نوژیان در ۳۸ کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) قرار دارد. ارتفاع این آبشار ۹۵ متر و عرض تاج آن ۵ متر است. این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هر ساله بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می‌کند. آبشار نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت آن شگفت‌انگیز و دیدنی است.

آبشار نوژیان بلند‌ترین آبشار استان لرستان است. با آن‌که باید مسیری طولانی و پر پیچ و خم را برای رسیدن به آبشار طی کرد، اما چشم‌انداز ریزش آب این آبشار از میان سنگ‌ها و مناظر اطراف، مجموعه‌ای از تصاویر دلفریب در مقابل دیدگان گردشگران قرار می‌دهد.

آب آبشار از چشمه‌های بالادست تأمین می‌شود و در ابتدای فصل بهار پر آب‌تر است. هرچه به اواخر تابستان نزدیک شویم (به‌خصوص در ایام خشکسالی) ، آب آبشار کم‌تر شده و از زیبایی آن نیز خواهد کاست. در سمت راست آبشار رودخانه کوچکی وجود دارد که آب آن از چشمه‌های متعدد که فاصله بسیار کوتاهی تا آبشار دارند تأمین می‌گردد. آب مجموعه حاصل، رودخانه کوچکی را تشکیل می‌دهد که پس از سیراب کردن نواحی پایین‌دست، نهایتاً به رودخانه سزار می‌ریزد.

مسیر دسترسی

فاصله آبشار از ۳ راهی پلیس راه خرم آباد – بروجرد ۵۲ کیلومتر است. اگر از پلیس راه حدود ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی خرم‌آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است. از این ۳ راهی به سمت مشرق (دست چپ) بپیچید. جاده پس از طی چند کیلومتر کوهستانی می‌شود. این مسیر، طبیعتِ جنگلی دارد و مملو از درختان بلوط است. از ابتدای ۳ راهی تا آبشار دقیقاً ۳۸ کیلومتر فاصله است. مسیر از زیبایی‌های فراوانی برخوردار است.

منابع:

 

www.irandeserts.co