تأثیر منفی مصوبه اخیر مجلس در استقبال مردمی ‌از CNG

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی CNG مطرح کرد تأثیر منفی مصوبه اخیر مجلس در استقبال مردمی ‌از CNG رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی CNG از تأثیر منفی خبر بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در استقبال مردم از تبدیل خودروهایشان به دوگانه‌سوز CNG خبر داد و گفت: متأسفانه این مصوبه مجلس که در قالب بودجه سال‌جاری تصویب […]

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی CNG مطرح کرد

تأثیر منفی مصوبه اخیر مجلس در استقبال مردمی ‌از CNG

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی CNG از تأثیر منفی خبر بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در استقبال مردم از تبدیل خودروهایشان به دوگانه‌سوز CNG خبر داد و گفت: متأسفانه این مصوبه مجلس که در قالب بودجه سال‌جاری تصویب و ابلاغ شده، روی استقبال مردمی ‌از طرح تبدیل خودروها به CNG سوز اثر منفی گذاشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن جوهری؛ اظهار داشت: شورای اقتصاد در جلسه فوق‌العاده روز دوشنبه ١١آذرماه ۱۳۹۸ بنابر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی ‌و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبه‌ای با عنوان حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز تصویب کرد که این مصوبه نقطه عطفی در تاریخ توسعه صنعت CNG بود. وی افزود: به موجب این مصوبه و فعال شدن دوباره کارگاه‌های مجاز تبدیل خودروها، کارخانجات ساخت مخزن که پیش از این ورشکسته شده بودند با اشتغالزایی مجدد در این عرصه به مدار بهره‌برداری وارد شدند و شاهد نقش‌آفرینی مناسب توسعه CNG در سبد سوخت کشور و مدیریت مصرف بنزین بودیم. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته که از سامانه https://gcr.niopdc.ir رونمایی شد تا امروز که قریب به یکسال می‌گذرد، حدود ۱۰۰هزار خودرو در این سامانه یا به دوگانه‌سوز تبدیل شده‌اند و یا در صف تبدیل قرار دارند. وی ادامه داد: مصوبه شورای‌عالی اقتصاد که بستر تبدیل رایگان خودروهای عمومی‌بنزین سوز به دوگانه‌سوز و تبدیل با تسهیلات ۷۵درصدی خودروهای شخصی بنزینسوز به دوگانه‌سوز را فراهم کرده، موقعیتی بکر برای مالکان خودروهاست که بتوانند با حداقل هزینه، خودروی خود را به‌صورت مجاز و استاندارد تبدیل به دوگانه‌سوز کنند.

  بلاتکلیفی زیرساخت‌های عرضه LPG و تبدیل خودروها

جوهری؛ با اشاره به اینکه مصوبه شورای‌عالی اقتصاد در دولت دوازدهم تصویب شده و مربوط به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است، گفت: احتمال اینکه این شرایط کم‌نظیر، دیگر در دولت سیزدهم و سال‌های آینده تکرار نشود، وجود دارد؛ که در آن صورت، خودروهایی که امروز از شرایط تبدیل رایگان یا کم‌هزینه استفاده نکرده‌اند، در آینده حسرت موقعیت از دست رفته را خواهند خورد. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور از تأثیر منفی خبر بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در استقبال مردم از تبدیل خودروهایشان به دوگانه‌سوز CNG خبر داد و گفت: متأسفانه این مصوبه مجلس که در قالب بودجه سال‌جاری تصویب و ابلاغ شده، روی استقبال مردمی‌از طرح تبدیل خودروها به CNG سوز اثر منفی گذاشته و بخشی از مردم با تصور اینکه LPG به صورت استاندارد و در قالب زیرساخت‌های استاندارد در اختیارشان قرار خواهد گرفت منتظر این نوع سوخت هستند، در حالی که هیچ زیرساخت استانداردی برای توزیع LPG و تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانه‌سوز LPG در کشور وجود ندارد و با فرض اجرایی شدن مصوبه بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها، نمی‌توان زیرساخت‌های عرضه این سوخت و تبدیل خودروها را در یکی، دو سال آماده کرد. براساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش، حدود یک سال از آغاز ثبت‌نام در سامانه https://gcr.niopdc.ir برای تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز CNG می‌گذرد و در این مدت بیش از ۳۰۰ هزار خودروی عمومی ‌و ۳۵ هزار خودروی شخصی فعال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از مجموع بیش از ۳۰۰ هزار خودروی عمومی‌ متقاضی تبدیل، حدود ۱۳۲ هزار دستگاه خودرو، مشمول طرح شناخته شده‌اند. ثبت‌نام متقاضیان دارنده خودروهای عمومی‌(تاکسی و وانت‌بار) از بهار سال گذشته آغاز و تا زمستان ادامه داشت تا اینکه خبر بررسی و سپس تصویب بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در قالب قانون بودجه سال‌جاری اعلام شد. همچنین از ابتدای اسفندماه سال گذشته ثبت‌نام خودروهای شخصی فعال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌با اولویت دادن به ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی فعال، در سامانه مذکور آغاز شده و این روند ادامه داشت تا خبر تصویب بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها اعلام شد. اگرچه بعد از اعلام این خبر، ثبت‌نام خودروهای عمومی‌و شخصی در سامانه مربوطه باز هم ادامه داشت و این روند متوقف نشد؛ اما انتشار این خبر، سرعت مراجعه و ثبت‌نام متقاضیان را تا حدودی کُند کرد.