تالاب هشیلان مأموای زمستانی پرندگان روسیه

 ناصر بهزادفر- این تالاب در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. نامگذاری تالاب براساس گویش کردی(محلی)، مرکب از دو سیلاب « هشی» به معنی مار و « لان» مخفف لانه است، «لانه ماران» بدین جهت انتخاب شده است که تعداد زیادی مار به‌ویژه مار آبی Natrix natrix و مار چلیپر Natrix tessellate […]

 ناصر بهزادفر- این تالاب در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد.

نامگذاری تالاب براساس گویش کردی(محلی)، مرکب از دو سیلاب « هشی» به معنی مار و « لان» مخفف لانه است، «لانه ماران» بدین جهت انتخاب شده است که تعداد زیادی مار به‌ویژه مار آبی Natrix natrix و مار چلیپر Natrix tessellate در تالاب وجود دارند.

 وسعت تالاب هشیلان ۴۵۰ هکتار و در حدود ۳۰ درصد مساحت آن را جزیره‌های کوچک و بزرگی می‌پوشاند. در فصل زمستان به‌ویژه در روزهای پر باران، در اثر افزایش دبی آب تالاب، بعضی از جزایر وسط تالاب غرقابی می‌شوند.

سراب سبزعلی به عنوان مهم‌ترین و پرآب‌‌ترین منبع تأمین‌کننده این تالاب است.

در داخل محدوده تالاب هیچ درخت خودرویی وجود ندارد فقط گونه‌ای بید Salix spp. به‌صورت خیلی پراکنده و بسیار اندک در نقاطی چند از تالاب رویش دارد.

چند نوع از گیاهان علفی در این تالاب وجود دارند.

این تالاب مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان‌گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می‌رود. هر ساله با شروع باران‌های پاییز و سرد شدن هوا، پرندگان زیادی از شمال روسیه این منطقه می‌آیند و در صورت مساعد بودن شرایط و اعتدال هوا، بیش‌تر پرندگان مذکور زمستان را در این تالاب میگذرانند ولی در زمستان‌های سرد و یخبندان سطح تالاب، پرندگان مهاجر ناگزیر به مهاجرت خود به سوی زیستگاه‌های جنوبی کشور ادامه می‌دهند.

لاک پشت خزری یا گونه لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت مهمیزدار در این زیستگاه بوفور مشاهده می‌شوند. از سوسمار‌ها آگاما، مارمولک و احتمالاً سمندر را نیز می‌توان یافت.

از گونه‌های عمده ماهیان تالاب، می‌توان به عروس ماهی، سیاه ماهی، سفید کولی، زردک و سس ماهی از خانواده Cyprinidae (کپور ماهیان) اشاره کرد، با این وجود کپور پرورشی و یا کپور قرمز(زینتی) که به قصد پرورش در محیط تالاب ر‌ها‌سازی شده است، نیز در تالاب مشاهده می‌شود.

 

مسیر دسترسی

 

 مسیر جاده کرمانشاه روانسر در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه