چشم‌نوازی آبشار زیبای شلماش

ناصر بهزادفر-آبشار شلماش یکی از جاذبه‌های طبیعی سردشت و از مهم‌ترین آبشارهای آذربایجان غربی به حساب می‌آید که با دره‌‌ای سرسبز و زیبا در کنار جنگل‌های پراکنده واقع شده و از شاخه‌های رودخانه معروف زاب کوچک محسوب می‌شود.  این آبشار در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان مرزی سردشت و در روستای شلماش واقع شده است و […]

ناصر بهزادفر-آبشار شلماش یکی از جاذبه‌های طبیعی سردشت و از مهم‌ترین آبشارهای آذربایجان غربی به حساب می‌آید که با دره‌‌ای سرسبز و زیبا در کنار جنگل‌های پراکنده واقع شده و از شاخه‌های رودخانه معروف زاب کوچک محسوب می‌شود.

 این آبشار در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان مرزی سردشت و در روستای شلماش واقع شده است و از انشعاب ۳ رودخانه کوچک تشکیل می‌شود.

در نزدیکی این روستا ۳ آبشار در مسافت کوتاه ۲۰۰ متری نمایان هستند که آبشار جنوبی‌تر به دلیل ارتفاع فراوان و شکست شیب، مانند دو آبشار دیده می‌شود و آبشار شمالی‌تر که در اطراف آن پوشش جنگلی متراکم وجود دارد، از چشم‌اندازهای طبیعی و زیبای منطقه است.

ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر بوده و در زمان پرآبی با سرازیرشدن از لای صخره‌ها و ایجاد منظره‌ای بدیع تشکیل استخر می‌دهد.

طبیعت زیبای کوهستانی و منظره‌های جذاب آن و نیز موقعیت و نوع سنگ‌های تشکیل‌دهنده و عطر زیبای گیاهان موجود و صدای خروشان آبشار، طنین دل‌انگیزی را در فضا حاکم کرده است که چشم و دل هر بیننده‌ای را با ترنم زیبای الهی می‌نوازد.

دره‌ای که دو آبشار کوچک متصل به شلماش را در خود جای داده و منظره‌ای بسیار چشم‌نواز را نیز به خود اختصاص داده است، این آبشار در فصل بهار پرآب‌‌ترین روزهای خود را می‌گذراند و فصل بهار می‌تواند فصل مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.

از اواسط تابستان آب این رودخانه بسیار کم می‌شود و فقط حوضچه این رودخانه چون الماسی سبزرنگ در منطقه خودنمایی می‌کند، مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پردرختی است و جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا رسیدن به آبشار مدت ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

فصل زمستان یخ‌زدن آبشار شلماش مناظر و جلوه‌های زیبایی را به وجود می‌آورد که مسافران و گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند.

منابع:

ویکی پدیا

فارس

سایت آبشار‌های ایران

سایت آشنایی با آبشار شلماش

همشهری آنلاین

 

sardashtphoto.blogsky.com