آبشار پیران جاذبه کم نظیر غرب ایران

ناصربهزادفر- آبشار پیران (ریجاب) در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع است. این آبشار نام خود را از روستای پیران واقع در پایین دست خود گرفته است. آبشار بلند و زیبای پیران، از دل کوه‌ها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود و در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر منطقه غرب […]

ناصربهزادفر- آبشار پیران (ریجاب) در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع است. این آبشار نام خود را از روستای پیران واقع در پایین دست خود گرفته است. آبشار بلند و زیبای پیران، از دل کوه‌ها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود و در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر منطقه غرب ایران است. چشم‌انداز دلپذیر این منطقه با همراهی منظره و نمای بسیار زیبا از آبشار، تابلویی از طبیعت این نقطه از ایران است. ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره‌ها تا پایین‌‌ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود ۱۵۰ متر است که البته با توجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره‌ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آبریز حدود ۱۰۰ متر است.

پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می‌آید، منشأ می‌گیرد. باغ‌های انجیر، زردآلو و انار در دره پیران قرار گرفته رد آب بر دیواره‌های بلند ریجاب دیده می‌شود. در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد. از جمله جاذبه‌های این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای سخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به‌طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به این منطقه زیبا سفر می‌کنند.

مسیر دسترسی

برای دیدن این آبشار از دو مسیر می‌توان استفاده نمود. مسیری که به پای آبشار منتهی می‌گردد از شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران رفته و با دور زدن این روستا به پارکینگی در شرق آن ختم می‌شود. از این نقطه تا پای آبشار هم مسافتی در حدود ۱۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد. مسیر دیگر از منطقه ریجاب گذشته و در کنار روستای ژالگه به بالای صخره‌های مشرف بر آبشار ختم می‌شود.

منابع:

www.irandeserts.com

 

 www.beinabein.com