گنبد نمکی جاشک با آبشار‌ها و غارهای نمکی کم‌نظیر

ناصر بهزادفر- گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک در فاصله ۶۴ کیلومتری جنوب شهر خورموج و در ۱۴۴ کیلومتری جنوب‌شرقی بوشهر قرار دارد . وسعت گنبد در حدود ۳ هزار و ۶۶۶ هکتار و ارتفاع این گنبد نمکی هزار و ۴۹۰ متر و حداقل ارتفاع از سطح دریا نیز ۷۰ […]

ناصر بهزادفر- گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک در فاصله ۶۴ کیلومتری جنوب شهر خورموج و در ۱۴۴ کیلومتری جنوب‌شرقی بوشهر قرار دارد .

وسعت گنبد در حدود ۳ هزار و ۶۶۶ هکتار و ارتفاع این گنبد نمکی هزار و ۴۹۰ متر و حداقل ارتفاع از سطح دریا نیز ۷۰ متراست.

تشکیل این گنبد منحصر به فرد شمال غربی به جنوب شرقی است و از سمت غرب به روستای گنخک و روستای جاشک کشیده شده و از سمت شرق از روستای باغان تا روستای درویشی ادامه دارد.

یکی از جاذبه‌های گردشگری گنبد وجود غارهای نمکی فراوان است که با انحلال رسوبات نمکی و معادن ایجاد شده است.

یخچال‌های نمکی از دیگر چشم‌انداز‌های خاص گنبد نمکی دشتی هستند که در سطح شیب‌دار و حرکت ثقلی توده‌های نمک و در جهت شیب گنبد به صورت پلکانی تشکیل شده‌اند و به دلیل این که به یخچال‌های یخی شبیه بوده‌اند به این نام نامیده شده‌اند.

آبشارهای طبیعی هم به شکل‌های مختلف و در اندازه‌های متفاوت در این منطقه دیده می‌شوند .

نمکچال‌‌ها را نیز باید از جاذبه‌های گنبد نمکی دشتی دانست، چاله‌های بزرگ و کوچکی که در مسیر آب‌های روان و چشمه‌های نمکی ایجاد شده و با تبخیر آب آن‌ها اشکال مختلف نمکی در کف این چاله‌ها چونان الماس می‌درخشند.

تخت دیو یا دودکش جن نیز یکی دیگر از دیدنی‌‌های گنبد نمکی دشتی است که به دلیل اختلاف در میزان فرسایش سنگ‌‌ها و به صورت ستون‌های کوچک و بزرگ بر روی گنبد خودنمایی می‌کنند

دره گل کلم را می‌توان شگفت‌انگیز‌ترین بخش گنبد دانست که سطح آن یکدست با نمکی که به صورت گل کلم در آمده فرش شده است..

چشمه‌های نمکی که به فراوانی در درون غار‌ها و در سطح دره‌ها به چشم می‌‌خورد نیز از جاذبه‌های گنبد نمکی دشتی به شمار می‌آیند.

مسیر دسترسی

در فاصله ۶۴ کیلومتری جنوب شهر خورموج، برای رسیدن به سمت غرب گنبد، از فاصله ۳ کیلومتری بعد از روستای گنخک از طریق جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که در منطقه فعالیت می‌کرده است و فاصله از راه اصلی تا ایستگاه خودرویی در پایه گنبد نمکی ۶ کیلومتر است.

از سمت شرقی گنبد بعد از پل روستای کردلان جاده خاکی را به سمت گنبد پیش گرفته تا به پای کوهپایه‌های گنبد برسیم.

منابع:

www.shahrekhabar.com

www.yjc.ir

www.pinterest.com

www.asriran.com

 

www.tebyan.net