غار خانه خدا ،جاذبه ای از شهر هرات

غار خانه خدا ،جاذبه ای از شهر هرات ناصربهزادفر- غار خانه‌خدا در محدوده شهر هرات در جنوب‌غربی استان یزد قرار دارد. این غار در منطقه حفاظت شده بوروییه هرات (مرکز بخش مرکزی شهرستان خاتم استان یزد) قرار دارد و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. غار خانه خدا یکی از شگفت […]

غار خانه خدا ،جاذبه ای از شهر هرات

ناصربهزادفر- غار خانه‌خدا در محدوده شهر هرات در جنوب‌غربی استان یزد قرار دارد. این غار در منطقه حفاظت شده بوروییه هرات (مرکز بخش مرکزی شهرستان خاتم استان یزد) قرار دارد و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

غار خانه خدا یکی از شگفت انگیز‌‌‌ترین غارهای استان یزد می‌باشد که به دلیل داشتن ستون‌های بسیار زیبا استلاگمیت و استلاگتیت درنوع خود کم‌نظیر است. این غار زیبا یکی از غارهای آهکی است که در اثر انحلال آهک به وجود آمده است و فرسایش آب آهک دار در داخل غار، پدیده‌های زیبایی ایجاد کرده است.

پدیده‌های غار خانه‌خدا چشم‌انداز بسیار زیبایی از زیبایی‌های زمین‌شناسی ایران است که می‌تواند نه تنها برای گردشگران بلکه برای بررسی علمی نیز مناسب باشد. به دلیل وجود همین آثار آهکی است که این غار یکی از زیبا‌‌ترین و جالب‌‌‌ترین غارهای آهکی استان یزد شناخته می‌شود.

قدمت این غار به دوره پلییستوسن (کوارترنز) می‌رسد.

این غار دارای دهانه ورودی دایره مانند به قطر تقریبی ۱٫۵ متر می‌باشد که به صورت حفره در دل کوه تشکیل شده و ۴۵ متر طول، ۱٫۵ تا ۳ متر عرض و ۰٫۵ تا ۳ متر ارتفاع دارد.

این غار داری یک راهرو و تونل اصلی می‌باشد و غیر از مسیر ورودی که دشوار است، دیگر قسمت‌های غار مناسب برای عبور و بسیار جذاب است. بی‌تردید بازدید از این غار می‌تواند خاطره‌انگیز و هیجان‌انگیز باشد.

مسیر دسترسی

راه دسترسی به این غار از کیلومتر ۴ جاده هرات به چاهک و عبور از یک جاده خاکی به طول ۱۷ کیلومتر که به سمت شمال غربی و به سمت بوروئیه هرات می‌رود. بعد از بوروئیه عبور از جاده خاکی به مسافت ۷ کیلومتر به سمت چنارناز.

منابع:

khatam.gov.ir

www.tishineh.com

 

seeiran.ir